Vilken nosgrimma/nosgrimmor använder ni?
Ja det har ju varit en del diskussioner om norgrimmor och hur de inverkar samt påverkar bla hästens mun och tänder.
Så vilken typ av nosgrimma använder ni främst och om ni använder Achen så undrar jag om ni också använder snoken?
Jag har en vanlig achen på mitt träns som jag använder till vardags men snoken har jag tagit bort.
Tänkte köpa ett fint träns med remontnosgrimma till unghästarna bla..

Blacky går med remont och ett tredelat sprenger bett som egentligen är 1-2 cm för stort, men det är det han funkar bäst på. Han låser sig lätt i munnen, speciellt på vänstersidan. Verkar alltid ha haft det problemet då bettet vi fick med från tidigare ägare var nött i vänsterkanten. Vi har testat det mesta, och han är såklart kollad i munnen och övriga kroppen.
Han kan ev. funka med aachen (med snokrem) också men då kommer den psykologiska biten in hos mig och förstör. jag vågar inte byta till aachen nu av rädsla att han ska börja strula igen.
Pullar använder jag inte längre eftersom det är dressyr som gäller nu
och lite samma sak där, jag vågar inte ändra någonting nu när vi hittat nåt han trivs med.
Medarbetare på ~`Dressyr´~ och ~`Harry Potter´~

Jag blandar friskt, helt beroende på häst, men även varje häst får variation. Just nu går Clabbe med remont o de tycker jag fungerar super på honom.
Jag försöker mixa så gott det går, vilket inte är allt för lätt då jag ju bara har shettisarna nu. Svårt att hitta annat än aachen-träns.
Men den stora damen kan ha ponny så till henne använder jag allt möjligt =) Ibland tar vi bort allt vad nosgrimma heter och kör helt uan.
Snok-remmen på aachen plockar jag bort. Den duger att hänga upp hönät med, inte snöra ihop munnen på hästarna.
Så det vi vanligtvis använder är aachen utan snok-rem.
Jag använder achennosgrimma med snokrem. Aldrig märkt några problem med det. Samma med samtliga hästar när dem inte rids på kandar.
Väldigt många dressyrhästar rids ju med achen och snok bortsett ifrån unghästar då som ibland går med remontgrimma..
Finns ju en del hästar som gapar även om handen inte är hård, jag hade en sån unghäst i träning en gång, gapade så fort ngn bara snuddade i tygeln..
Jag rider på aachen med snok. Men tar av den ibland för omväxlingen. Hon verkar trivas och gapar vare sig med eller utan snok.
I början när jag började rida in henne gick hon utan nosgrimma, men vi började med det när ridningen blev lite allvarligare.
Har haft tredelat bett hela tiden.

Achen med snok :) Dock har jag snoken mest för syns skull, den sitter inte åt, så den gör absolut ingen nytta förutom för ögats skull ;)
Medarbetare på Dressyr.ifokus
Använder remont, enligt den tidigare ägaren så går han bäst på det, så jag har inte provat något annat. På kandaret är det en engelsk nosgrimma.
Använder Aachen med snok, snok för att jag alltid haft det och jag tycker ponnyn ser lite konstig ut utan den.. ser ut som om nosgrimman sitter alldedes för långt upp trots att den inte gör det. Hon kan även få för sig att lägga tungan över såhär på sommaren.. fråga mig inte varför men hon gör det bara runt juni-juli!
Jag kör också på variation :) Trivs min bra i. Blandar mellan achen (med snok) och pullar. Samma med bett
Försöker också variera mellan olika nosgrimmor (pullar/achen med eller utan snok/remont). Dock brukar jag använda pullar när jag rider ut men annars varierar det (: rider på 2- eller 3-delat, sällan pessoa, använder det endast när jag vet att jag behöver det (ex. när vi åker iväg & rider en runda med andra).
vädjar till alla att inte starta ännu en het pessoa-diskussion.. Det finns redan så oändligt många andra så vi kan väl acceptera att alla har vilket bett de vill och hålla oss till inläggets topic 
Använder en vanlig achen. Snokrem på dressyrtävlingarna då hon gärna her ut tungan :P Ska testa remontgrimma & pullar efter sommaren. Hackamore med. Lite variation gillar hon nog :)
Använder sällan nosgrimma.
Rider oftast helt utan, dock vid hoppträning/ vid dressyrtävlan så har jag achen utan snokrem.
Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

Har remont när jag rider ut annars ingen.
Skynda långsamt så går det fortare.