Utbilda från marken.
Jag red "vanlig häst" i några år innan jag började med islandshäst. Jag har därför aldrig hoppat eller ridit dressyr. Jag har en islandshäst som jag rider dressyr på, men det är inte så avancerat. Och så har jag en shettis som jag tricktränar, kör, tömkör och gör lite allt möjligt med. Jag har lärt honom alla tricks och sånt själv.
Han är inte alls utbildad. Han kan stanna, framåt och svänga när man håller om i ena tygeln. Och jag funderar på att dressyrutbilda honom, själv då. För jag gillar utmaningar, och ger mig aldrig. Jag skulle vilja lära honom att gå i form, skänkelvikningar och även öppna/sluta. Men vart börjar man? När man rider kan man ju ha hjälp med skänklar och vikt, när man tömkör har man ju ändast tömmar och rösten.
Ni som tömkör i dressyr, har ni några tips/tankar angående detta?
"when i get sad, i stop being sad and be awesome instead!"
T ex öppna kan du ju ställa och sedan peta med ett spö el. liknande för att flytta rumpan. Andra lär ju hästar flytta med hjälp av händer och energi men det är nog lite svårt att använda handen om du håller i tömmarna och dessutom går bakom. 

Du har förutom röst och tömmar även dig själv som redskap och ett spö för den delen. Jag använder kroppsspråk rätt mkt vid allt arbete ifrån marken.
Har du tömkört något förrut och kan grunderna/har något system? Kan vara bra att ta lite lektioner så att du får upp teknik om du känner dig osäker och desutom har outbildad häst, är inte så lätt att göra allting rätt och man behöver ju stöd och peppning utav någon som kan se en och hästen och se vad man behöver förbättra/göra anorlunda för att bli bättre. Var inte rädd för att ta hjälp, finns anledning till att även världseliten inom ridsport tränar för någon, man behöver alltid utvecklas.
Hur mkt kan din häst i dagsläget? Böja? Hur skolad är han i munnen?
#2 Okej tack. För flera år sedan blev han riden i både hoppning och dressyr. Sen flyttade han till en tjej som bara körde honom lite i skogen. Och nu kom han till mig där min kompis provade att rida honom, men han kan mest bara kunna stanna och sväng. Han kan gå i form och sånt om man jobbar med honom. Men om jag försöker böja så går han bara åt det hållet.
"when i get sad, i stop being sad and be awesome instead!"