Flätor *bilder*
Tänkte att vi kunde ta och visa upp litet flätor och flät-tekniker här, eller åtminstonne färdiga resultat.
Denna flätan är en så kallad ardennerfläta, ponnyfläta, kallblodsfläta, PRE-fläta, kärt barn har många namn.
Modell: Prince Harry
Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.
Och här är svansflätan jag gjorde samma dag.
Första gången jag testade att plocka tunna tunna knippen från "baksidan" av svansroten och fläta dem. Innan har det blivit enormt tjocka flätor. Blev ganska nöjd men behöver träna mer på bägge varianterna.
Jag är riktigt dålig på att fläta, gjorde ett fult fisknät på Windy en gång för mååånga år sedan, det blev såhär… ;)
Lina, vad snygg han var i svansen! Även manen var fin :)
Anna, värd på Hästfoto och Webbutveckling

Dom mobbar mej när jag flätar Shannon i stallet, det är tydligen inte tillräckligt manligt
Men jag har precis börjat lära mig göra inbakade i svansen nu, som #1. Så än så länge blir det inga bildbevis på det, men skickar med en från i våras, flätorna är några dagar gamla, och det är faktiskt första gången jag rider på henne också ;)
#2 jag har kämpat med den svansen kan jag lova. För några veckor sedan så tvättade jag den med schampo och sedan dränkte den i glansspray. Sen har jag sprayat flera gånger sen dess och nu är den utredd :) men tack för komplimangen! :D
#7 du har flätat den så den ligger ovanpå halsen? undrar om det är tillåtet i dressyrtävlan då det KAN förändra hästens överlinje… men sött ör det :D
Shettisars manar är ofta väldigt tacksamma att fläta, framförallt är det i bekväm arbetshöjd, speciellt om man sitter på en stol :D

#8 Då måste du ha en minishettis, annars blir det för högt att sitta på en stol… 
Sajtvärd för Medeltiden iFokus
Medarbetare på Galopp iFokus
www.stuteriprecious.se

Äsch att jag inte har någon bild på Double Diamond sen jag va hästskötare åt honom o Mads, de måste jag säga va perfekta knoppar (för en gångs skull?) =) Ska se vad jag finner när jag kommer hem

Här är Anky och Nelson, jag gjorde hans knoppar =) Sydda:)
http://www.anky.com/index.asp?page=nieuws&item=18299&lang=nl
#8 Jag vet faktiskt inte, men det är så jag lärt mig att fläta den, men om den är ovanpå halsen lär den inte förändra överlinjen, för då ser man ju den under flätan.
Haha, om man inte ska fläta som jag gör går det nog bra, men det som är bra på ett sätt är negativt på ett annat (nej, jag pratar absolut inte om att borsta magen på en shetlandsponny
).
Att våga är att förlora fotfästet en liten stund. Att inte våga är att förlora sig själv. - Søren Kierkegaard
Följ min vardag med djuren på bloggen.
#11 Vilka jätte fina knoppar!!
Du får lära oss andra
#7 jag trodde att det var just så det skulle se ut =) så har jag lärt mig.
Imorgon ska jag försöka mig på ngn sorts flätning på ngn av hästarna, ska inte glömma kameran =)
Hur får man till en snygg sån som LinaN har gjort i svansen? Provade en gång till idag, snett och jävligt blev det :P Och så fort jag petade på den rasade den isär, typ… Jag vill också kunna!! 
#15 du får ta av taglet på "baksidan" av svansen, små tussar åt gången och sedan dra en del… inte så hårt att hästen kickar men tillräckligt för att det ska sitta kvar, och det gäller att ha starka nypor. Jag är impad över att bägge flätorna höll hela den kvällen för oss.
Ska jag göra en artikel om flätningen tro? iaf man o svans ^^

#16 det tycker jag :D

Jösses vilken bak han ser ut att ha :O
Här ifrån andra hållet
Medarbetare på ~`Dressyr´~ och ~`Harry Potter´~
#14 Det är bra att det inte bara jag som lärt mig så, men då kanske det är skillnad på ponnyfläta och ardenner-/kallblods-/PRE-fläta
#15 Träna, träna, och träna är nog det enda råd jag kan ge.
Zally fick också en fläta i svansen, men den glömde jag att fotografera, det blev bara från sidan och huvudbilder. 
Att våga är att förlora fotfästet en liten stund. Att inte våga är att förlora sig själv. - Søren Kierkegaard
Jätte fina svansar Peppe och LinaN!

Hur gör ni era manknoppar? Jag kör med den så kallade strömsholms knoppen, dvs endast med en snodd så man rullar upp knoppen, jätte bra förklaring ;-)
#22 Jag gör inga knoppar alls.. Tänkte du skulle komma ner och hjälpa mig sen när det är dax *fniss* Om inte annat så för fölvisningen nästa år..

Flätade lite på ponnyerna idag, fölen också. (Faktiskt ingen som protesterade.) Fick bara en halvtaskig bild ovanifrån på stoets ponnyfläta, ska se om jag hinner ladda upp den sen.
Jag har lärt mig att en ponnyfläta går vid sidan av halsen och en ardennerfläta (eller PRE-fläta) går uppe på överlinjen.
www.stuteriprecious.se
#24 jag har nog fått det tvärt om…. alla PRE-er och ardennrar jag sett har flätan vid sidan av ganska tight upp mot halsen….
dock på nordisen i stallet så flätar jag hennes fläta rätt långt ner i manen.
Här hitta jag en oerhört välstrukturerad film om hur man knoppar manen både med gummiband och nål och tråd.
och här på samma ställe en väldigt tydlig flätguide för svansen.
här även en för om hur man rycker manen inför flätning.
på samma ställe kan man även lära sig att lägga stallbandage, mocka och rengöra utrustningen :D
#25 Hrm… Om du och jag skulle borsta våra hästars små svansar med ryktborste skulle det nog ta en vecka att bli klara med bara det. 
Jag förstår inte riktigt vad alla saker är till för, jag använder en borste, mina händer och en gummisnodd.
#22 så gör jag också när jag knoppar, så jag förstod din förklaring mycket bra =)
Filmerna var lite kul att se, tills jag bläddrade fram till en film om hur man ställer in ett träns… Där höll jag inte med längre.

Bild från danska PRE-föreningen, hur man flätar en PRE-man uppe på överlinjen: http://hestehealer.dk/images/PRE_forside.jpg (Därmed inte sagt att alla gör så.)
En till bild på en fläta på överlinjen: http://www.horsegroomingsupplies.com/horse-forums/attachments/horse-grooming/2769-braiding-long-mane-for-english-help-andibraid.jpg
www.stuteriprecious.se
#28 riktigt snyggt

#29 Visst är det! Gillar båda, fast de är helt olika. Men det är pilligt att göra, mycket pilligt!
(Känner flera som har PRE och ställer ut, showar, tävlar… Man- och svansuppsättningar är mäkta tidskrävande!)
www.stuteriprecious.se

Här kommer en smådålig bild på en fläta jag gjorde ute i hagen, utan kam. "Tyvärr" har stoets man blivit mycket tjockare och längre på sistone, så nu kan jag inte fläta lika snyggt längre. Hon har fått en riktig shettiskalufs!
www.stuteriprecious.se
#28 Verkligen läckert!
//Marija, medarbetare på Hästfoto.ifokus
Bilder på fina flätor kan vi inte få nog av!

#8 Min shettis är alltid flätad med flätan på halslinjen i dressyrprogrammet på det sätt #8 visade. Hittills har då ingen dommare klagat på vår flätning, utan snarare tvärtom. Ena dommaren berömde hans fläta!
Jag har svårt att tro att det står i TR om att flätan inte får ligga på halsen!

Åh, jag har alltid älskat att fläta hästar, i svans och man. Har haft två sköthästar som båda älskat när man pillat med man och svans så jag har haft mycket övning… Angående svansflätning är det viktigaste (enligt mig) att man hela tiden spänner lika mycket och tar håret som växer bakom svansroten fast på samma höjd som man flätar för att det ska bli snyggt. Sen får man inte rycka svansen heller, då får man aldrig nån snygg början :)
Är det någon som är duktig på att fläta "PRE-fläta" och visa hur man gör det med bilder?
#38 jag kan försöka :) Fast mina blir alltid på "fel" håll, de blir inte helt som de ska men jag kan som sagt försöka. :D
#40 gör jätte gärna det!
Vilket jobb!

#36 Men det är körning du tävlar då va med din shettis?
För det som är godkänt å ha i den körda dressyren är inte alltid godkänt i den ridna dressyren.
#44 Ja vi tävlar i körning! Jag har snabbskummat igenom TR för dressyr och hittade inget om att fläta på halslinjen inte är tillåtet. Har du annan uppfattning så hänvisa gärna till vilket mom. i TR!

#46 Jag kan inget om riden dressyr
Vet bara att det kan vara mer kinkigt i riden dressyr än körd dressyr. Var så jag menade..
# 47 Jag tycker faktiskt tvärtom, vi har funktionskontroll innan start där en funktionär går igenom bland annat selens tillpassning. Något sådant har jag inte varit med om på en dressyrtävling. Sitter något dåligt så får du startförbud, har du en för trång sadel får du starta ändå.
För övrigt så har vi samma krav i körningen gällande ställningar, form och bjudning. Enda skillnaden är att man sitter i vagn och inte på hästen!

Gällande sele och vagn ja. Jag tänkte mer på att i den körda är det inte så noga med om hästen har en luva på sig eller hur den är flätad. Om den nu är flätad över huvudtaget. I dressyr får du ju inte ha vanliga flätor bara t.ex. (Såvida dom inte har ändrat det nu på senaste tiden.)
Bjudning m.m. är ju en annan sak.. Det hörde inte till vad jag tänkte på nu.
#48 #49 låt nu tråden återgå till flätning, huruvida dressyren skiljer sig för ridning eller körning kan vi diskutera i en annan tråd.