stegring
hur lär jag min ponny att stegra ? hur ska jag göra?
Att lära sin häst att stegra är en oerhört dominant handling. Om du ska träna stegra så ska du först och främst lära in samtliga andra trick som verkar "undergivna" såsom bergsgeten, yoga, buga osv osv iom att en häst som inte är lyhörd och vältränad kan ta över och detta skapar oerhört farliga situationer.
Tänk att du ska sitta upp för att rida, och din häst stegrar. Tänk att du ska rida över en väg, hästen stegrar. Bara för att du lärt hästen att det är ok att stegra för matte vill detta…. det man måste lära hästen är att det finns tid och rum för tricken.
Så om jag vore som dig, skulle jag börja titta på trickträning på rotnivå, dvs undergivna trick och lära in det från grunden. Jag själv har alltid velat ha en häst som kan stegra… Och idag tycker inte jag att det är så jäkla häftigt längre…. Tycker det är häftigare att han kan buga och följa john…
Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.
ja, men det var inte det jag frågade efter. jag har inte skrivit att jag ska göra det nu, utan HUR MAN GÖR
#2 spelar ingen roll, om du frågade hur man gör. Det finns inte någon jag känner till som lär ut stegring som trick via nätet just för att det är för farligt.
Du får leta rätt på en trickträningsinstruktör i din närhet och sedan gå igenom hela utbildningstrappan tills man kommer till stegring. För som sagt, hitendags har jag inte träffat på någon som lär ut eller beskriver HUR man lär hästen stegra på kommando via nätet.
Det finns förmånga "småtjejer" som tycker det är häftigt om deras häst stegrar som svarta hingsten eller andra kändishästar på film/tv. Det handlar om folks säkerhet.'
Ledsen om jag är tråkig och "surig" men jag håller med alla de som inte lär ut eller berättar hur… Det är för farligt att låta det bli en gängse kunskap.
Säger som #3 ta kontakt med tränare, sådana trick är för farliga för att någon med vett i skalen ska lära ut det via internet
Alltid Oavsett
hållerm med #3 och #4 hästen kan ''vända'' stegringen mot dig och ta det som ovana att stegra här och där och det är inte roligt ;)
/ Emma
Kolla in min blogg, väluppdaterad och högt rankad hästblogg- http://enallroundryttare.blogg.se !
får man inte fråga hur man gör ? :o
#6 det handlar inte om hurvida man får eller inte säga hur man gör. Det har med heder och omtanke om andra att göra.
Det handlar inte heller om att man inte får fråga hur man gör, för fråga får man. Men man får också vara beredd på att svaret som ges inte är det man förväntade sig.
#6 alla hästar behöver olika metoder att lära sig en sådan sak. Du borde ta hjälp av en sån tränare för att lära den att stegra sig när du vill. =)
/ Emma
Kolla in min blogg, väluppdaterad och högt rankad hästblogg- http://enallroundryttare.blogg.se !

Min Leo lärde jag som man lär en hund att stå på bakbenen. En bit pankaka över huvudet och vips. Sen befäste jag det genom att bara belöna en "korrekt" stegring (med bakbenen under sig). Vi avslutar alltid en stegring med att backa några steg. Sen bör jag tillägga att Leo bara är 105 cm i mnh och att han bara används till körning. Var på en ponnyridning med honom en gång och han fick av misstag smak för sockervadd. Sen stegrade han sig så snart han såg en sådan x) Inte så bra kanske. Jag rekomenderar tipsen du fått ovan med en kunnig tränare.
Håller med övriga.
Sen får man självklart fråga
okej nu har jag frågat och ''fått svar'' tack
#11 jag kan läsa "mellan raderna" i ditt inlägg att du inte är särskilt nöjd med svaren du fått =)
Tyvärr är det så, som övriga säger, att stegring omöjligt kan läras ut över nätet. Alla hästar lär sig på olika vis och olika hästar kräver olika övningar för att stegringen ska bli just ett trick och inte något farligt.
Jag tricktränade lite med min hingst, men vi har inte ens börjat klura på stegring ännu. Buga och ligga har vi däremot tränat och ju mer "hingst" han blev, alltså ju mer könsmogen han blev, desto mer protesterade han inför just dessa trick, eftersom dom är undergivna och han gjorde allt för att försöka klättra på rangstegen.
Att börja träna stegring med en sådan häst är livsfarligt, därför har vi väntat med det.
Har du ngn häst själv, som du tränar trick med? Vore jättekul om du ville berätta isåfall vad ni har tränat och hur långt ni har kommit, gärna bilder också 
# tack för svar , du är i alla fall den enda som inte låter så sur! :p
vi har ''precis'' börjat :) han kan följa john och alla dem ''lekarna'' och vi håller på med bugningen :D
#13 Förlåt, var inte alls meningen att låta sur men ser det nu när jag läser igenom det att jag låter väl präktig.
#13 Jag tror egentligen inte att det var NGN som menade att låta sur. Men det blir lätt att det misstolkas inne på forum där man bara får svar via text
.
Det är ju jättebra att din häst ärmed på noterna i "Följa John" det är en mycket bra lek att börja med.
Fortsätt med bugning tills du känner att det verkligen sitter. Och kom ihåg att göra det roligt för hästen. Som sagt, bugning är en undergiven "lek" där din häst kan känna sig "låg" i rang och det är just de sakerna du ska börja med, precis som du nu gör
.
När bugningen fungerar kan du fortsätta med ligg, som egentligen bara är en fortsättning på buga.
Vacker hov är också en rolig sak att träna på. Bara fantasin sätter gränser.

vet någon om det finns kurser i trick träning i hälsingland eller västernorrland?
det verkar vara svårt att hitta kurser inom TT, synd nog eftersom intresset för det bara ökar och ökar.
Jag letar efter ngt i Gävleborgs län.
Jag vidhåller att stegring är inget man bör lära sin häst, en levad räcker gott och väl. Stegra är och förblir en dominanshandling.
Vad händer den dagen du säljer hästen och den hamnar hos någon till sist som inte vet om att hästen är tricktränad? Och råkar ge kommando om stegring? Helt plötsligt så bedöms hästen som aggressiv och farlig…
Men det är ju bra att du iaf börjat träna andra grundläggande trick.
Annars får du väl köpa de nya brago-kexen som tydligen är så goda att hästar stegrar för att få en….
#18 Jag tror att din åsikt om stegring är framförd…
Att lära sin häst stegra med TT ser jag inget fel i, det viktiga är att man inser vilken dominant handling det faktiskt är och att man tar till proffesionell hjälp för att bibehålla säkerheten i tricket.
Vissa hästar får man acceptera, att de inte fungerar att lära dom så dominanta trick som stegring, men på de flesta hästar fungerar det utmärkt.
#14, lungt ;) men ni låter så sura precis som om jag visste att man inte skule lära ut stegring via nätet xd
#15, detta har dock inte med tråden att göra men, när jag får min häst att buga gör jag så här, jag lyfter upp hoven sedan lockar jag han med godis mellan hans ben. det funkar , fast han lägger sig inte ner på sitt knä om du fattar :p hur lärde du din häst :)?
bli inte sura nu om man inte heller får lära ut bugning via nätet
#20 bugning är ok att försöka lära ut över nätet =)
Jag lyfter ett framben och leder frambenet bakåt samtidigt som jag lockar med en godsak.
Vid ligg, gör jag ungefär samma sak, fast då vill jag att han lägger ner huvudet åt sidan istället för mellan benen.
#21, som jag då typ :p
men, så fort jag tar upp hans hov så börjar han leta efter godis! kan jag fortsätta endå även om han tigger varge gång jag tar upp hans hov?
#23 om han tigger, så tycker jag inte att du ska fortsätta med godis, då kan det lätt leda till att han tigger i tid och otid så fort du ska kratsa hovarna. Här ser du hur viktigt det är att hästen förstår när det är TT som gäller och när det bara är vanlig vardagshantering, det är just därför stegring inte är att rekomendera förrän ni tydligt förstår varandra och ponnyn vet skillnad på TT och "verkliga livet" =)
Prova lägg bort godiset och hitta ngt annat som lockar istället. Beröm, smek, kli… Ngt som din ponny uppskattar.
Var också tydlig med muntligt komando vid inlärning av trick och komandot bör inte vara detsamma som när du ber om hoven vid kratsning, du måste göra tydlig skillnad på dessa saker.
Vid bugning kan du istället för att locka med godis, ta upp frambenet och led det bakåt, samtidigt som du lägger ett lätt tryck på översidan av halsen. När ponnyn ger efter och sänker huvudet så ger du eftergift, dvs trycket mot mankammen lättar. Samt mkt beröm. Ju mer din ponny förstår, desto mer kan du kräva, lägg tryck på mankammen och håll kvar trycket tills den sänkt halsen längre än första gången.
Men överträna inte så ponnyn tröttnar, sluta när ni är på topp. Att lära in trick korrekt tar tid och det måste få ta tid, inte skyndas på.
Hoppas du förstod mitt virriga inlägg 
jag förstår precis! tack :D