Dressyrböcker sökes
Jag försöker leta efter lite dresyrböcker (ej "nybörjarböcker"), men det finns ju en hel djungel där ute och kostaar ju trots allt några hundralappar styck.
Så jag vill gärna ha lite tips på Dressyrböcker som ni tycker är bra och djupgående!
Har ni någon bok ni skulle vilja sälja som är bra så är jag självklart även intresserad av det! ^^
Hakuna matata!

Rekommenderar alltid "Spänst och harmoni i ryttarens sits". Den har hjälp mig mycket:D

#1 håller med! även "Balans i ryttarens sits" är bra :D
Jag funderade också på boken #1 nämnde.
Flera förslag gärna med rörelser och övningar uppskattas!^^
Hakuna matata!

Oj, skrev fel namn i #2, den heter Balans till häst, hehe ;)

#4 Ja den har jag också, otroligt bra:)
Sen kan jag tipsa omböckerna om Centrerad ridning. finns två stycken dvs en förstabok o en uppföljare, väldigt bra och nyttiga idéer där men det är inte en ren dressyrbok utan mer ryttarförbättring i allmänhet.
Sedan har vi ju Akademisk ridkonst, av Bent branderup. har inte hans bok om kandar så vet inte hur den är. Men denna bok kan ge även en klassisk dressyrryttare en del AHA-tankar
Sedan har vi Klaus ferdinand Hempflings bok Dansa med Hästar som är väldigt intressant om än bitvis flummig.
alternativa böcker har jag en del koll på ^^ och dessa är de som jag har själv och har läst och tycker är bra.
Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.
#7 Dansa med hästar har jag varit nyfiken på förr men aldrig tittat i, du kan inte förklara lite kort vad som tas upp i den? ^^
Hakuna matata!
#8 oj, längesedan jag läste den nu men det är massor grundläggande om vad som händer i kroppen och att man har ett annat sätt att positionera sin kropp i förhållande till hästen för at tuppnå en viss sak osv osv….
samt att det är på hästens villkor, man ber den göra saker och då gör den sakerna för att den vill…. litet så flummigt men ändå sammanhängande på ett lagom osammanhängande vis… ^^
den brukar finnas på en del bibliotek vet jag.
Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.
"dressyrskola" har mkt bra övningar!
Jag har bla Ridlära med Bo Tibblin och Dressyr av Eric Lette. Två bra böcker, säljes då jag inte rider längre och därför inte har användning för dem. Bra skick!
Vad vill du ha för Eric Lette boken?
#12 PM:ar dig istället.