Dressyr iFokus

Dressyr

Etikettträning
Läst 4397 ggr
Dyblygiad
0

Ponnybyte

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Systrarna ar bytt klubb och klubben har bara ett Div III lag för ponnier, det saknades ekipage och mina döttrar har ryckt in. Jätteroligt fast kanske inte för ungarna. Therese får nämligen inte tävla Ronja i så låg div. Hon var ju med i eliten förra året. Ungarna fick raskt byta häst med varandra.Cool

Så här så deras andra träning ut på hemmplan.

Först ut, Tara på Ronja.

Peppe
0

Jaha okej =) haha

Medarbetare på ~`Dressyr´~ och ~`Harry Potter´~

Dyblygiad
0

här är storasyster Therese på lilla celmah.

Peppe
0

nu kom visst ett inlägg =)

Cilla89a
0

omväxling förnyer :D

Medarbetare på Dressyr.ifokus

Lindbygarden
0
Dyblygiad
0

I går var första Mia träningen för året. Ronja fick inte vara med, hon hade kolik i måndags så nu fick lilla Fanta hastigt rycka in och vara med på en kort lugn träning medan Therese red mer intensivt på Celmah.

Diizkmedel
0

Vad lyxigt att ha egen ponny redan när man är så ung…

That that don't kill you can only make you stonger

Lindbygarden
0

Vad är Fanta för ponny?

Diizkmedel
0

Hur gamla är tjejerna?

Dyblygiad
0

7# Tjejerna har haft egen ponny sen de var 1 år gamla. De tycker inte att det är särskilt lyxigt att ha egna ponnier. De vet vilket tufft arbete det är med hästar, de får åka upp på helgerna och släppa ut stallets alla hästar själva, mocka till familjens 5 hästar vissa dagar samt ta in hö o halm. För att inte tala om hur mkt de får avstå i form av resor, nya kläder o dyl som deras klasskompisar får, bara för att ha råd med sina hästar.

8#Fanta som är nya tillskottet i familjen är en welshponny och hon är tjejernas lillebröders ponny (pojkarna är 5 + 7 år). Hon är A prem och berättigad till Elit när hon får nästa levande avkomma.

9#Tjejerna är nu 13 o 15 år.

Perly
0

Alltid bra att testa flera olika hästar, även om  Celmah ser jätte liten ut under Therese :P

#10 Förstår det, är själv 15 och har haft min nuvarande häst sen jag var tre, och tar även hand om de andra tre hästarna på gården och en get ensam, blir lite att göra ^^

Alltid Oavsett

Diizkmedel
0

#10 När man ridit i 15 år och är 16 och ser sådana som fått hästar redan när dem var 1 (vilket inte är speciellt smart) så blir man ju rätt avundsjuk. Eftersom att dem med egna hästar ofta kan utveckla sig mera, jag har ridit i 15 år, och har endast kommit till att börja rida med kandar (kan inte t.ex. samling mm.)

Peppe
0

#12 rider du med kandar innan du klarar av att samla? eller hur menar du?

exitingsvillemo
0

#12 på vilket vis är det "inte speciellt smart" att låta barnen växa upp med egen ponny?

Undrar samma sak som #13, rider du med kandar innan du kan samla? Låter helt befängt!

Dyblygiad
0

12# Varför är det inte smart att låta ungarna få egen ponny tidigt om man som förälder kan låta dem få det? Vi har ju stuteri och när barnen var små så var deras ston alltid dräktiga så de har inte fått tävla förrän de blev större. Träningsmässigt så har de inte tagit tag i sin ridning på allvar förrän de var runt 12 års ålder, innan har de skruttat runt i skogen och ridit mkt barbacka. På en ponny som varit i deras storlek.

När folk skriver att de ridit sen barnsben så betyder det oftast att de skruttat runt på en oftast för stor häst de första 10 åren. FÅ tränar ordentligt innan de är i 10 års ålder. Dels för att barn inte kan kordinera sina armar o ben som en ryttare behöver och dels för att få är mogna för det intensiva jobb som riktig träning utgör. Det är ytterst sällan man ser barn under 11 år på dressyrtävlingar.

11#Lustigt att du tycker att Celmah ser liten ut med Therese på ryggen när Tara är större på Fanta ?

Idag har det varit första gemensamma träning för laget. Det blev bara enkel egenträning av program med dressyrstaket. Bra början. I morgon ska vi till vår egen tränare igen. Stackars Tara som är hoppryttare, nu har det blivit dressyr varannan dag för henne denna vecka och även veckan som kommer. Återkommer med bild senare

Perly
0

#15 Hade inte kollat på dem bilden^^ Men det var ännu mindre, fast när det är dressyr så är det ju inte lika "vansligt" som i hoppning och fält

Alltid Oavsett

Dyblygiad
0

Trist med mörka bilder men jag hade med mig fel objektiv till ridhuset idag.

Dyblygiad
0

Tara o Fanta

Dyblygiad
0

Här är lillbror Theo 5 år på mitt sto Ida. Foto Jenny Staaf. Mer ridning än så här brukar det inte vara för de mindre.

Diizkmedel
0

#13, #14 & #15

Ja, med samling menar jag då som piruetter (inte i skritt dåda) t.ex. (Det är ju vad samling betyder)

Jo, visst kan det vara bra, eftersom att man blir duktigare snabbt. Men man ska ju kunna ta hand om sin häst oxå, inte bara rida och borsta. Hur ska en så liten person kunna mocka, rida hästen "rätt" mm.

Dyblygiad
0

Det är det man har hästkunniga föräldrar till! Inga föräldrar låter sina småbarn ta fullt ansvar för levande djur. När tjejerna hade sin första ponny så var det jag som mockade och motionerade. Tjejerna red en liten stund när de hade lust. Har man då som jag stuteri och låter stona gå dräktiga så spelar det ingen roll om de inte motioneras regelbundet. Den lilla ridning ett så pass litet barn utövar, kan även ett högdräktigt sto klara av.

Även idag när tjejerna ansvarar för sina egna hästar så måste jag som vuxen stå bakom dem och ta hand om deras djur när de inte kan. Jag har tur att vara liten så jag rider alla stuteriets ponnier, stora som små. När tjejerna var på Öland och jobbade på ett welshstuteri där, fick jag rida deras hästar.

Vi hjälps åt, är någon sjuk el bortrest så tar någon annan i familjen hand om djuren. Även min man kan rida o mocka om det behövs.

Min äldsta dotter som nu är 15 år har precis börjat med skrittpiruetter och påbörjat galoppiruetter. Det har inget med att hon har haft häst i 15 års tid, snarare att hon har en talangfull ponny utb FEI samt en mkt duktig tränare.  Det spelar ingen roll huruvida man haft häst från småbarnsben el börjat vid 10 års ålder. Med rätt tränare o häst samt intresse så kommer man längre än med fel tränare och fel häst…….

Diizkmedel
0

Okej, jag tycker bara att det är konstigt att ha egen ponny när man inte ens kan motionera den…

Ja, visst jag kunde oxå skrittpiruetter när jag var 10, men om man rider 1 dag i veckan på en ridskole häst, eller har en egen häst som man rider flera dagar i veckan + en privat tränare. Då bler det ju skilnad.

Dyblygiad
0

Hihi, var tvungen att leta bilder på Therese som 10 åring. Här rider hon vår ena avelshingst, Gribsvads Rosehal welsh sekt C.

Inte gjorde hon några skrittpiruetter då inte

Dyblygiad
0

Hihi hittade en äldre bild, här är hon 9 år och rider ungponnyn Cigridh, welsh sekt B

Dyblygiad
0

Och ytterliggare en bild från hon var 10 år och red stuteriets andra godkända hingst. Bostorp Besk welsh sekt B

Dyblygiad
0

För att återgå till trådens egentliga mening så lägger jag nu in lite nya bilder på Tara o Fanta från gårdagens Mia träning. Celmah hade hopplektion innan vi åkte till Mia så Therese fick träna sin egen Ronja istället.

Dyblygiad
0

Ytterliggare en bild på Tara o Fanta. Skritten o traven börja sitta nu, men galoppen har en hel del kvar att jobba med.

Själva galoppen är okej men fattningen är katastrofal än så länge, om hon inte skuttar in i galoppen så kommer hon in i fel galopp alt bockar och slänger med huvudet. Hon har mkt överskottsenergi men orkar inte jobba i form så länge.

Dyblygiad
0

Japp då var första delomgången klar. Laget kom 3a totalt med snitt på 61%.

Therese o Celmah vann individuellt bland C ponnierna med 67% och även en annan lagkamrat vann med sin B ponny. Tara fick 55% med Fanta vilket vi är nöjda med då Fanta ansåg att domaren var det läskigaste hon någonsin sett. I den fria skritten så vände hon helt enkelt helt om och gick åt andra hållet…..

Therese o Celmah--------->

Dyblygiad
0

Tara o Moflos Fanta.

Lindbygarden
0

Duktiga de är!! Samt superfina ponniesKyss

Dyblygiad
0

En till bild på lilla sagoponnyn Moflos Fantasi.

imsuchadiva
0

Åh vilka fina ponnysar :)
Snacka om bra träning att behöva byta hästar huxflux.

MiaMaria
1

Måste säga de att jag tycker dina döttrar verkar va grymt duktiga och engagerade! Och även ge dig massa plus för att du ger dem chansen att utveckla sig med fina ponnier och bra träning! Samt även vettigt upplagt utifrån de jag sett o läst här på sajten. Ni har massa hästar/ponnier hemma men ändå verkar de inte få allt gratis o serverat på fat som många ponnybarn får med färdiga toppponnier osv. Skulle finnas fler som gör de på rätt vis, vilken framtid vi skulle ha i Sverige då för bliviande "stjärnryttare"!

Cnox
0

Men herregud. vad är du för människa? Jag fick min första ponny när jag var två år och då red jag eller så körde mina föräldrar den så hela familjen hade kul med ponnyn. det är ju det inläggets skapare här försöker att förklara att föräldrarna har ju ansvaret och har skaffat häst så HELA familjen har kunnat vara delaktig och barnet har inte ansvaret själv över ponnyn och dennes behov.  Jag skogsred bara på mina ponnyer tills jag blev elva år då satsade jag mer och började träna både med mina egna hästar OCH på ridskola för att få utvecklas.

#31Tycker förästen dina döttrar är fantastiskt duktiga.

Lindbygarden
0

Kan inte annat än att hålla med MiaMaria, du är en förebild för alla ponnyföräldrar tycker jag!Kyss

Dyblygiad
0

Jag har nog allt mina fel o brister med Förvånad

Denna veckan är lillasyster Tara hjälten. Therese har varit dålig och åkt ut o in på barnakuten med bröstsmärtor och då har Tara tagit på sig skötsel av alla hästar samt tränat Ronja åt Therese. Ibland så finns det glimtar av syskonkärlek.

Perly
0

#36 Aj, låter jobbigt, har själv haft ont över bröstkorgen när jag andats, känns som precis som att något hugger tag, hållt i sig som längst 2veckor i sträck men fick då tabletter utskrivna. Inget roligt att göra något alls då…

Tur att hon har sin syster som kan ta hand om allt tills hon blir bättre, guldvärt. :)

Alltid Oavsett

Lindbygarden
0

Men fy så otäckt, hoppas hon snart mår bättre!

Dyblygiad
0

Gårdagens hemmaträning!

Therese är måttligt road av att jag anmält henne till förklassen med ;)

Dyblygiad
0

Tara har problem med att hålla ihop långa Ronja, mer träning måste till, mera halvhalter, andra omgången går redan på söndag Förvånad hur ska hon hinna få till det. Ingen press tjejer, mamma vill bara att ni ska vinna Tungan ute

exitingsvillemo
0

#40 HAHAHA… Skrattande

#20 Samling är betydligt MER än piruetter. Den första graden av samling sker när hästen går i korrekt form/på tygel.

När vår son var 2 år, köpte vi vår första shetlandsponny, tanken var att ge honom chansen att följa med mamma ut i stallet och få pyssla med en egen ponny i hans storlek, medans jag pysslade med min ridhäst.

Shetlandsponnyn var alltså, från första dagen, hans egen ponny.
Jag vill att min son ska lära sig allt grundläggande om häst och vad passar då inte bättre än en ponny i laom höjd?

Han borstade och leddes runt på gården. Vet idag att hästen ALLTID ska borstas ordentligt innan man får göra det roliga. Jag anser mig vara en lyckligt lottad mamma, som fått chansen att låta mitt barn växa upp med hästar och andra djur.

I dagsläget är hästarna inte så spännande, nu börjar det bli mer fotboll och boxning ;) men jag ser inget fel i att köpa en ponny till sitt barn om man är på det klara att det är JAG som förälder som faktiskt har det största ansvaret.

Vill man som förälder inte ta det ansvaret, så bör man tänka igen innan man köper häst till barnen.

Dyblygiad
0

Omgång 2 var i helgen. Bägge tjejerna var denna gång med i förklassen. Therese o Celmah vann förklassen med 66% Tara kom precis utanför placering med Ronja.

Lindbygarden
0

jättestort Grattis!Glad

Dyblygiad
0

Tara red så himla bra! Hon fick 61% i lagklassen trots att hon fick fel galopp och flera låga poäng pga detta, i detta fallet var det stor otur att hästskrället har så stadig o fin förvänd galopp på en 15 m volt….

Hon kom precis utanför placering äve i lagklassen.

Dyblygiad
0

Slutligen kan jag rapportera att laget kom 3a och går vidare till finalen. Jo Therese kom 2a i lagklassen trots en mkt trött ponny efter en lång dag i solen. Vi startade vid 6 tiden och var hemma i stallet igen vid 17 tiden.

Dyblygiad
0

FINAL!!!!!

Ja Mkt trevliga funktionärer men tyvärr tycker jag att platsen var helt fel för en final. Tungelsta gjorde sitt bästa men det är tråkigt när parkeringen hamnar så långt bort så man inte kan följa sina lagkamrater. Tåget var inte heller en hit för de ponnier som aldrig sett ett tåg förrut.

3 domare är tufft att rida för. De låg lågt över lag.

Vårt lag kom på en delad 5e plats och 2 individuella 2a placeringar blev det.

Tara o Ronja kom 2a i bland D ponnierna med 62% och så Bponny kamraten tog 2a plac. Therese o Celmah hade en dålig dag , först var det soligt o fint men när Celmah skulle gå så var det regn, hellregn vilket fick Celmah att krypa ihop som en boll och inte röra sig ordentlgit., de slutade med 55% och vi är inte riktigt nöjda med domarnas poäng. Ingen över 67% och få över 60% trots många fina ritter.

Vi glädjs åt att våra nya bekanta från Täbys lag tog hem 1a vinsten på D ponnier med 66% !

Återkommer med bilder lite senare.

Lindbygarden
0

Stort Grattis till framgångarna och jag förstår att Celmha tycker att det var läskigt med hällregn, hur skönt är det att vara varm och sen få kalla "pilar" på rumpen?

Neiah
0

Vad roligt att få veta vart Fanta har kommit! Känner hennes förra ägare & vi var på ett ridläger ihop :)

Dyblygiad
0

Tara o Skee Ronja LB1 finalen med 3 domare.

Dyblygiad
0

Therese o Celmah LB1 samma final

Dyblygiad
0

Tara o Ronja prisutdelningen

Dyblygiad
0

48# En bild enbart för dig :)

Tara o Fanta, här i omhoppningen till LC där de kom 2a!

Fanta mår bra och veterinären kollar henne regelbundet och vi ska betäcka henne i slutet av sommaren.

Neiah
0

Hon är en jätte bra mamma :) Grattis till placeringen! :3