Dålig sits
Tipps på hur man får en bättre sits när man rider!? :)
Jag blir lätt framåtlutad eller så blir jag som en hösäck :S
Dessutom har jag dålig koll på hälarna, Och när jag rider nedsittning i traven så åker foten ut ur stigbygeln x)
Lite tipps tack =)
Om så önskas så laddar jag gärna upp bilder på när jag rider.

Träning på lina är världsbäst.
Jag tror på att ha bra tränare som kan visa och berätta pedagogiskt hur man ska använda sin kropp. Gäller ju inte bara att sitta fint, man måste kunna följa med hästen avslappnat och inverka.
Får be pappsen sätta upp en lina mellan två träd, hade det för ett par år sedan :P Tack för tippset.
Jo, Ska börja träna nu i helgen som sagt :) Regelbundet då också :)

#1 och #2 Jag vet inte riktigt om ni menar samma saker? :P
Jag tror att #1 menar att någon ska longera dig och hästen?
Fast jag vet inte, det är kanske jag som missuppfattar? :P
woops x)
Försök tänka långa ben…som om du skulle kunna stå på marken…kan ju inte stå framåtlutad!! Spring dig trött innan är också ett bra tips, så att du slappnar av, sjunker ner…blir tung….kan hjälpa att även longera hästen lite innan så att ni båda är mjuka och härliga!! Sedan det gamla härliga tippset titta alltid tio meter framför…var är du påväg?! Lycka till!!!!
#5:Tusen tack :) Jag måste verkligen pröva det :)

De övningen som #5 sa är superbra.
En som är bra för blicken är att sätta ut koner på en stor volt och ha blicken framför sig när man rider runt konerna, för då måste man ju hålla koll så man inte river konerna.
Och när man har blicken framför sig så måste man nästan automatiskt sträcka på sig 

Jag tänkte lin-träning som att sitta på lina, bli longerad, haha. Men är man duktig nog att kunna gå på lina så är det nog fin balans och kordinationsövning med ;)
#6 Roligt att du fann det som hjälp!!…övning och åter övning är det som gäller!! (har arbetat som ridlärare i min "ungdom" och hunnit testa en del ideér!!
#8 Hhi!!
#7: Koner kan inte kosta så mycket, får köpa och testa :)
#8: Då missförstod jag x)
#9: :)
Barbackaridning är ju jättebra för balansen, jag brukar rida barbacka då & då för att just utmana min balans lite. Har man bra balans spänner man sig inte i sadeln och får bättre sits. Likaså att rida utan stigbyglar.
Longering är också ett bra tips.
Sen, tänk inte på din sits hela tiden. Då spänner du dig bara. Tänk istället på att rida så bra som möjligt. Så fort jag slutar tänka på min sits, blir den plötsligt bättre. :P
Och jättebra att du börjar rida för tränare, de brukar vara duktiga på att ge tips. :)
Med vänliga hälsningar, Sanna Johansson
Besök gärna min blogg :)
#11; Barbacka har jag ridit i ett halvår nu, har nyss skaffat mig en sadel :3 Då jag växte ur min förra, Så balans har jag fått testa på en hel del.
Hmm, Så skulle jag nog ta och tänka :) Tack så mycket.
Ja :)

Barbacka är super - för balansen! Men så som jag ser det så förbättrar man inte sitsen precis… Snarare är det nog så att man "vänjer sig" vid att rida i stolsits med knät långt framför den lodräta linjen i höften.
En bra sadel - och rida utan stigbyglar till en början är en god början däremot. Lär dig att inte "klamra dig fast" i sadeln med knän och skinkor, utan få i stället känslan av att ditt bäcken flyter ut på båda sidor om sadeln och omsluter sadeln i stället. Att fokusera sig på att hålla ner hälen brukar bara betyda att man spänner sig i benet och på så sätt skjuter upp sig själv ur sadeln. Försök i stället att tänka dig att dina fötter helt plötsligt väger 50 kg vardera och riktigt drar hälen mot marken. Foten ska vara parallell mot backen hellre än att hälen är lägsta punkten.
Vad gäller ryggen så ska du tänka att du staplar varje kota på varandra. Börja med kotan längst ner mot bäckenet och "lägg" sedan kotorna på varandra. Tänk på att ryggen inte är rak som en pinne, utan svagt S-formad. Dina höfter ska "falla framåt" en smula om du nu har bekymmer med att bli kutig i ryggen. Hitta trekanten i din sits - sittbenen och en punkt strax bakom ditt blygdben.
Axlarna ska vara helt avslappnade och din hals ska lixom "växa".
Den här känslan kan du faktiskt träna dig i när du sitter grensle över en stol eller liknande! Det är väldigt viktigt att just få in den där "känslan" för att hitta det sedan när du har en häst under dig som rör på sig. Ditt bäcken och överliv ska vara mycket följsamt, men huvudet på dig själv ska alltid sträva uppåt. Om du kutar med ryggen så har du "tappat huvudet" helt enkelt ;-)… Hamnar du framåtlutad så håller du huvudet för långt fram i förhållande till din ryggpelare och tappar helt enkelt balansen.
Öva öva öva öva - och öva lite till :-)! Gärna med hjälp av någon som longerar precis som de övriga påpekat. Och FILMA DIG!! Då SER du verkligen hur det är - det kan annars vara svårt att avgöra när man rider!
#13; Riktigt bra tipps det ska jag minsan testa :) Tack så mycket