Dressyr iFokus

Dressyr

Etikett: träning
Läst 1525 ggr
SandyBell
0

Stel utåtställd häst och andra problem

Nu skulle jag behöva tipps. Min häst fusktravar alltid i svängar, hon ställer sig utåt även fast jag försöker bonka på med innerskänkel och ta ledande tygeltag med innertygeln. När man travar på volt så ställer hon sig utåt och går lixom in mot mitten, Volten blir bara mindre och mindre lixom. Dessutom går hon inte i form alls.. Hon kan inte högergaloppen.. 

TIPPS!?

Jag har ridit i 11 år men denna hästen är extremt svår att rida :/ Har haft henne i 2 och ett halvt år men innan har vi mest ridit ut i skog och mark och hon har varit min lilla promenadhäst. Det är nu de senaste månaderna jag har insett att det faktiskt är viktigt med formen och att arbeta rätt så det inte sliter osv.

Ska börja ta lektioner en gång var 14:e dag då jag knappt har råd.

Min häst är en korsningsponny (Varmblodig travare/connemara) på 20 år, Hon har aldrig behövt arbeta riktigt. Hon är frisk och har inte ont någonstans, men hon är lat och gör gärna det som är enklast för just henne.

Om så önskas kan jag ladda upp lite bilder.

Tacksam för svar!

LinaN
0

Även om det inte är billigt med instruktör alla gånger så tycker jag det är ett klokt beslut. Att rida var 14e dag gör att man hinner tänka över det man lärt sig och träna på det.

Förklarar man sina poblem och har en bra instruktör så brukar man få väldigt bra knep, min instruktör tex hon sitter upp med jämna mellanrum och känner igenom hästen. Vilket jag tycker att alldeles förfå instruktörer gör. Det ger ju I mer information av hästen och då känner h*n själv vad som är problemena. :D

Men det låter som lösgörande övningar kan vara något för er. Serpentiner över medellinjen med flyttande av bakdel tex.

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

SandyBell
0

Jo, Jag tycker att vi båda behöver det.

Tack :)

[silkesnosen]
0

Hmmmm vill bara säga att tänk på att det tar tid att bygga muskler, smidighet…bärighet….travare kan också få kämpa extra…då de travar med ett bäcken som är mer lutat bakåt. Tycker att du ska börja med att ha henne rakriktad(yttertygel, ytterskänkel…mer tydligt!!)…även i hörn…börja utifrån hennes styrkor(hon är ju lite äldre!) Är lika bra och samlande!!…börja sedan med sidvärtsrörelser….rid som en fyrkant och flytta undan bakdelen tills att du har huvudet i nya rörelseritningen….tar tid att lösgöra!!!!

Lycka till och ta små myrsteg, så kommer det efterhand!! M

SandyBell
0

#3: Tack :) Ska testa det :)

[silkesnosen]
0

#4 Varsågod!! Du sa att du ridit mycket ute…kanske kan du snirkla kring träd…? Använda träden som en förstärkning av din innerskänkel!! Kan bli lättare då att få henne mer formad kring din mjuka, tättliggande innerskänkel!! Gympa på "hög" nivå!! M

SandyBell
0

#5 Det ska jag testa :)