Dressyr iFokus

Dressyr

Etikett: god-morgon-trådar
Läst 1286 ggr
Cilla89a
0

God dagens 17/6 2010

God dagens. Vad händer hos er idag?

Jag klev upp 6.00 fodrade/släppte ut hästarna i gräshagen, sedan mockade/fixade jag i stallet och därefter tog jag en dusch och sedan körde jag till praktiken 7.30, som vanligt. Fixade de vanliga stallbestyren på morgonen, fodring, skifta plats på hästar i hagar, släppa ut hästar, mocka, lägga in eftermiddags mat, sopa, kratta o.s.v.
Sedan mockade jag ut till de hästar som åkt iväg på bete, 3 spiltor och 1 box.
Därefter jobbade (longerade, hängde, skrittade på) vi två unghästar, 3 åringen efter Richfield, som jag tidigare berättat om, jättefin, mörkbrunt sto, 170 hög, men gått ensam sedan hon var ett, så hon är inte alls naturligt uppfostrad och vet inte alls hur man beter sig, så man får vara på sin vakt. Men hon uppförde sig med bravur idag :)
Och sedan en 3 åring efter Robin Z, söt liten sak :)
Och därefter red jag en ridskolehäst, halvblod valack Sack-Krevad, typ 165 hög, men kändes som en ponny ;) Haha, jag har nog blivit lite "skadad" av Brimad, allt känns så jäkla smått numera.  
Så det vart full rulle idag, hoppade lunchen, så jag har inte ätit idag.
Underbart väder har vi haft hela dagen i alla fall, jäkla nice, strålande sol och +22 :) Helt perfa! 

Var klar och slutade sen 16.30. Nu är jag hemma och ska äta kvällsmat och sen blir kvällen luugn, funderar på en powernap. Brimad har vilodag idag.
Sista jobbedagen imorgon, sen är det helg, lovely!

Medarbetare på Dressyr.ifokus

Peppe
0

God kväll!

Har varit några långa men underbara dagar här. Har inte ridit sen i tisdags, min kusin gör det istället. Jag har noll tålamod med honom nu och då är det bäst för oss båda att hon rider istället.

Har spenderat dagarna på min bästa väns mjölkgård istället, och jag stortrivs verkligen! Kom på mig själv med att gå och le i mjölkgropen idag på morgonen, det är så det ska vara! Men känns tungt i hjärtat att jag inte visste hur roligt det var tidigare så jag kunde gått nåt sånt gymnasium…

Men håller på och lär mig lite nu i alla fall, som "överstepraktikant" haha! I förrgår höll jag på med kalvarna, igår torvade jag mest bland mjölkkorna (och tjurarna! Förvånad) och idag har jag lärt mig mjölka med allt vad det innebär. Får även göra obehagliga saker, men som är rätt nyttiga för mig (helt på mina egna villkor, är ju bara praktikant som sagt Flört). Igår fick jag spruta en kalv, helt själv. jag som har sprutfobi! Måste erkänna att hjärtat slog som det aldrig gjort förr, men jag klarade det. Fick även vara med och hämta en kviga som kastat på betet, "kalven" var som en kalvformad vattenblåsa utan päls i stort sett… och idag var jag med när de sköt en ko. Ärligt talat var det inte så hemskt, för jag såg hur den mådde innan och DET var hemskt. Var så jag hoppades dom skulle komma o göra slut på lidandet så fort som möjligt…

Man får uppleva mycket på en bondgård, och jag känner med varenda cell i kroppen att det är där jag hör hemma. tyvärr gjorde jag fel val för 3 år sedan till gymnasiet, frågan är om det går att reparera.

Medarbetare på ~`Dressyr´~ och ~`Harry Potter´~

MillaJ
0

God kväll.

Idag har jag ridit fram den stora svarta igen och det gick bra. Hon var pigg idag och jag kom snabbare på hur jag skulle få kläm på henne. Sen gjorde hon 13 rena 1:or med matte så alla var nöjda idag :) Hottie red jag på utebanan och hon var okoncentrerad i början men de höll på att lägga ut lunchen i hagarna så det är ju inte så konstigt, senare gick hon väldigt trevligt iallafall.
Har även en ev plan inför Hotties semester. Om jag inte får tag i sällskapsponnyn som varit hos oss förut så får hon troligen åka till gamla stallet och gå med 4-åringen som jag red i våras. Den hade ingen kompis och skulle ha lite halvsemester i juli så det skulle passa bra. Dessutom kan jag ju åka dit och rida om jag känner för det, för HELsemester ska hon inte ha.

Har jobbat nu ikväll så jag är lite småtrött och går väl och lägger mig om en stund.