Tävla B ponny
Jo jag har inte riktigt fattat. Vid vilken ålder får man inte tävla B ponny längre?
Jag fyllde 14 det här året får jag tävla B-ponny då eller är jag för gammal ?
Tack i förhand!

Vad jag vet så är det till och med det året du fyller 14, så det är väl hela detta året ut som du får tävla B-ponny.
Medarbetare på Dressyr.ifokus
Ja dressyr får man tävla tom det år man fyller 14 men inte hoppning..om det inte är nån ändring
maria

hade för mig att de va 12 år på b-ponny?! Men de kanske är ändrat?

och jag trodde det var till och med det år man fyller 13år. Är det inte så?

Som 13 åring får man hoppa B ponny och som 14 åring bara rida dressyr.
#5 Fälttävlan då? Förut var det 14 år, är det det fortfarande?
#6 Ganska säker på att det är 14 år som gäller för fälttävlan också.
Visst är det väl konstigt att man får tävla fälttävlan som 14 årinng men inte hoppa?!!
Kan någon försöka föklara varför denna underliga regel. Varför inte samma ålder i alla grenar?
#7 Varför denna låga ålder överhuvetaget??? 
#8 Du vet vad jag tycker om det, eller hur…??

Jag kan ju inte låta bli att tycka att det är STORLEKEN på ryttaren som borde styra detta…

Jag tycker iof att det är bra att man har en åldersgräns på B ponnier för tävling. Det är oftast 10-12 åringar som tävlar B ponnier och de är i lagom storlek för sina småttingar, ibland även lite i största laget. Det viktigaste är att de får tävla mot motståndare i sin egen ålder. Som har samma förutsettningar när det gäller motorik. Det märks en stor skillnad på ungarna i 10 års ålder och de som är i 14 års ålder. Ska man då låta ungar upp till 18 års ålder svira omkring på B ponnier så blir det ännu tuffare för de yngre ryttarna. De får det tufft nog när de går över på C ponny.
Vem skulle bestämma vem som är förstor för sin B ponny? Därav är det svårt att sätta en sådan gräns.
Ytterst få ungar är så små att de vid 16 års ålder ser ut som ett harmoniskt ekipage på en B ponny. Detta ser man redan på tävlingsbanorna idag med 13 åringar på sina för små ponnier. Tyvärr ser man det tydligare på C ponny nivå där allt för många ryttare är för långa för sina ponnier.
Nu tänker jag bara på dressyrbiten. Det ser inte snyggt ut med en ryttare som har fötterna hängandes nedanför magen. Sen kan man undra vad vi ger för signaler till våra dressyrbarn om vi inte låter dem få rida ponnier i den storleken de borde ha. Dressyrtävlandet är en uppvisning i både konsten att kommunicera med sin häst, dansa med hästen men även i att se snyggt prydligt och propotionerligt ut. Min åsikt illafall.
Sen anser jag att ingen ponny dör av att ha en för lång ryttare men ska man tävla och vill komma framåt så bör man ha en häst i sin egen storlek där skänkeln hamnar på plats så den unga ryttaren får den bästa möjliga förutsettningen för att få en bra fungerande sits/skänkel.
Min äldsta dotter har under våren tävlat en C ponny som egentligen är för liten för henne, nu var det speciella omständigheter som gjorde att hon tävlade just denna ponnyn, hon säjer själv att det är jobbigare att få en bra sits på en liten ponny. Hon får dra upp skänkeln bakåt för att få den inverkan hon vill i vissa rörelser. Nu rider hon dagligen på sin D ponny och rider lektion för en bra tränare så det är inget bestående för hennes del, men tänk om man bara har sin lilla ponny att rida på och då är risken stor att man får sits/skänkelfel pga detta.
Det är just det jag menar med att det ska storleksbestämmas. Inte för att ponnierna tar skada utan att många är väldigt långa på sina ponnier. Det är inte många i tonåren som har längden för sina ponnier..
Men visst det kan ju bli orättvist det också..
#11 Men varför får man då inte hoppa sin B-ponny som 14-åring när man får tävla både i dressyr och fälttävlan med samma ponny? För mig är dessa åldersgränser obegripliga. Varför inte samma ålder på alla ridgrena om man resonerar som du (och ridsportförbundet)?
Jag fattar verkligen inte varför.

13# Kanske vill de inte se för stora ryttare hoppa? Vad vet jag. Jag bryr mig bara om dressyren. Frambenen tar ju mkt stryk när man hoppar och är man då en stor ryttare, tung el lång, i obalans så tar det ju mer stryk. Kanske de resonerar så att eftersom de flesta börjar sin tävlingskarriär som hoppryttare så kanske man är tidigare mogen att gå över på C ponny. Du får höra med Sv Rpf om deras anledning. Jag resonerar varken hit el dit ang hoppning.
#14 Ja visst kan det tänkas att det är så men då borde ju gränsen för fälttävlan vara lika som hoppningen, för i fälttävlan hoppar man ju både bana och fasta hinder, förrutom dressyren. Underligt är det i alla fall.
Sen har jag pratat med Sv RF tidigare och de jag pratade med kunde inte ge något bra svar på den frågan. "Det är bara så. Det är bestämt med våra regler" fick jag till svar den gången.

Tänk om man införskaffade längdregler… bara en tanke som dök upp :0 undrar hur det skulle vare