Hingsttips?
igår pratade jag med tjejen som köpte min gamla häst och hon går i betäckningstankar. Hon behövde lite hingsttips och jag har lovat att höra mig för.
Stoet då: Hon är e: Don Shufro ue: Pontus. 165cm, väldigt trevlig modell där det enda negativa är att hon är inåttåad fram. Väldigt bra gång och en grym arbetsvilja -är nästan för ambitiös. Mycket temperament och superkänslig. Väldigt vänlig häst. Tränare har sagt att det finns inget stopp för hur bra hon kan bli.
Hingstmässigt så tänker man spontant (som fd ryttare) att såklart en hingst med bra gång, men ett bra och relativt milt temperament är väldigt viktigt här. Stoet är redan så känslig och framåt att det annars kan bli för mycket.
Florencio I!
#1 det lät bra :) Särskillt med ridbarhetspoängen.
Ja han är "känd" för att lämna trevliga barn och för att själv vara mkt mkt trevlig. Sen talar ju pappa för det också
mm, jag ska tipsa om honom. Det ska bli otroligt roligt att se vad det kan bli för nåt ifrån detta stoet. Garanterat ingen "hobbyhäst" det är då en sak som är säker. Men slår egenskaperna rätt -en mycket trevlig avkomma.
-är faktiskt lite småintresserad själv av ev avkomma ;)

Ett annat "tips" just nu är Warsteiner. Han är ju A-premierad och just i år är det väldigt förmånligt att betäcka med honom, bara 2500 kr.

Med tanke på att stoet är inåttåad så skulle jag va väldigt noggrann med benen på hingsten, ingen med mindre än 8 på dem helst samt även att de inte nedärvt en massa "problemben"
De Florencio föl jag sett har allihopa varit korrekta o fina kan jag lägga till.
#6 ja, det är självklart jätteviktigt med korrekt exteriör på hingsten just med tanke på det.
Så någon med så korrekta ben som möjligt och milt temperament!