Hur lättlastade är era hästar?
Ja hur lättlastade är de? Gpår de in själva eller tar det lite tid?

Clabbe lastar man lätt själv
Jag lägger upp grimskaftet över halsen och ber min Sessa att gå in och då gör hon det
Hon är helt underbar på det viset! Det skulle inte funka annars jag som åker själv på träningar.
Maria

Ametist och Karisma går rakt in, Kiara gillar inte transporten utan är lite bökig fortfarande, kalhúa är aldrig lastad utan ska tränas i sommar.
Ametist, Kiara och Karisma står bra och lugnt i transporten då vi är måna om att köra mjukt. Tyvärr att det inte alltid varit så tidigare för Kiara.

Alla våra hästar går rakt in utan att protestera. Den som allra mest lättlastad är hbl som man kan lägga grimskaftet över ryggen och låta gå in själv
. Åker ofta själv på träningar och det skulle inte gå att ha en svårlastad häst då. Eftersom jag åker flera gånger i veckan blir de förstås väldigt mkt tränade i just lastning.

Brimad är lättlastad, han går rakt in, men det finns dagar då han tycker att han har bättre saker för sig än att åka transport, men då behöver man bara visa att man har ett dressyrspö i handen så går han in ;)
Jag har aldrig testat att lasta honom själv, alltså att lägga grimskaftet runt halsen, be honom gå in och stänga själv.
Jag borde prova och jag borde kunna göra det själv, vore guld värt att kunna köra iväg själv. Så jag borde träna på det, men jag tycker det är jobbigt med hästar och transporter. Vi har enorma beskymmer med Japp som är svårlastad och när han väl är inne så är han helt hysterisk och det har satt sina spår, så jag tycker det är jobbigt i situationer med häst och transport överlag.
Så det är väl därför jag inte tagit tag och träna att lasta in och ur Brimad själv.
Medarbetare på Dressyr.ifokus
Båda mina ston är mycket lättlastade. Unghingsten har varit lite jobbig och larvig, men sist vilastade gick det bra =)

Mina går in snällt.
Skynda långsamt så går det fortare.
Gabrielle och Tjalle är lättlastade men ingen skickar jag in själv..
Tjalle borde gå men Gabbie har jag bara lastat med föl vid sidan och då har iaf jag fullt sjå med att få in båda två
Unghästarna är inte lasttränade ännu så där får jag väl lite att göra..
En följdfråga.
Ni som skickar in era hästar själva;
Stänger ni bakluckan direkt och sen går fram och binder upp?
Samt reser de brett eller smalt, tänker på bakbommen. Jag har nämligen ingen lång bakbom..

Sätter för bommen och stänger luckan. Sen går jag fram och sätter fast hästen. De reser "smalt". Har dock en ganska bred 2-hästars med mjuk mellanvägg så det är inte så smalt. När jag sen lastar ur är det viktigt att komma ihåg att först lossa hästen där fram
. Sen öppnar jag luckan, tar bort bommen, viker mellanväggen åt sidan (om jag bara har en häst med mig förstås) och säger åt hästen att backa. På det här sättet har jag möjlighet att köra hästen med sadel och allt, om jag inte ska så långt. Det underlättar jättemkt om man är själv.
Jag lastar Shannon själv, men hon har någon fix idé om att repet måste ligga runt frambommen… Även om jag har det slakt.
#8 Japp så gör jag, lastar smalt och åker smalt! När hästen är inne - på med bakbom och sen upp med luckan :)

går hästen in själv stänger man bak och sen sätter man fast hästen fram

Oftast lastar jag ponnisarna själva. De går in brevid varandra och jag lägger på bommarna bak, hissar upp bakluckan och går fram och sätter fast dem.
Åker Ronja själv så tar man ett långt grimskaft och ramar in henne med på ena sidan, då går hon rakt på.
Vårt släp är extra brett så våra ponnier åker brett allihopa.

#8 På med hästen, ihop med mellanväggen om den är utflyttad, på med bommen, upp med luckan, fast med hästen, stänga övre luckan. Har i första hand smalt åt dem, undviker att "vänja" dem åka brett då dom oftast står stabilare om de åker smalare. Vill hästen ändå stå brett med benen är en mellanväg med gummi "skynke" längst ner något jag föredrar. Men ska jag köra någon brett eller utan mellanvägg, typ sto med föl så kör jag inte om de inte finns en bom, de är för stor säkerhetsrisk att göra de, både för mig o häst/hästar

Blacky är superlätt nu, men för 2 år sedan tog det ca 1 min vilket är för länge enligt mig. han ska gå rakt på helt enkelt, alltid. det han gjorde var att han backade ut när han gått in halvvägs. tog på honom ett extra kedjegrimskaft utöver det vanliga, och lät kedjan hänga helt lös så han inte kände den. däremot om han backade så höll jag emot i den också tillsammans med det vanliga. tog 2 lastningar sen har han aldrig backat igen utan går rakt in. det var bara dumheter.
funderar på att lära honom gå in själv men har lite dåligt med tid
Medarbetare på ~`Dressyr´~ och ~`Harry Potter´~

Jag lastar Kråkan själv nu för tiden vi har haft några små diskutioner om lastningen, men nu funkar det fint.
Han står smalt med mellanväggen på plats. Fäster longerlinan som ligger runt bommen i fram, Kråkan suckar och kliver rakt in. Sedan stänger jag bommen i bak, luckan och går fram och sätter fast honom.
Målet är att han skall gå på utan longerlina.
För mitt kallblod krävs det en hink havre eller morötter alt. en massa godis om hon ska gå in på under en halvtimme… Isis stoet går snällt utan problem, isis hingsten har vi aldrig lastat själva då han blev hit körd av säljaren och shettisen fick vi nästintill lyfta in i transporten när han skulle hit…
Alltid Oavsett

Ella går rakt in, Dexter (ettårshingst) går också rakt in, honom började vi träna med redan dom första veckorna, och det är absolut inget jag ångrar. Resterande hästar vi under åren har även de klivit rakt in. :)
Araben & shettisen går rakt in. Den nya, som ska vara lättlastad, har jag inte fått på transporten ännu. Han blir nervös och skakar så fort han ser transporten..

Inga som helst problem!
Jag lastar alla hästar själv, men går med dem in i transporten. Sedan får de faktiskt vackert stå där tills jag skulle be dem gå ut igen. De har aldrig försökt gå ut själva - fast de egentligen skulle kunna det. Jag brukar dessutom linda svansarna på dem när de står i transporten eftersom det är betydligt lättare för mig, så jag har inte brottom att stänga luckan! Och NEJ - de är INTE bundna innan jag har stängt! Binda dem vid bommen är det sista jag gör innan jag åker. Jag tränsar alltid innan jag lastar ur dessutom (vid träningar/tävlingar).
Alla våra 8 är hur lättlastade som helst. Man går rakt in med dem bara. De är från 1år till 8år.

går rakt in men behöver ha linor där bak, annars backar hon ut direkt.
Alla hästar vi haft genom tiderna har varit lättlastade.
Ponnysarna går alltid in själva samtidigt. Mellanväggen rör vi inte. Stänger bakbommen och sedan luckan.
Både min och min kompis sköthäst går rakt in i transporten när man leder dem.
(Utan linor och grejer, bara grimma och grimskaft.)

Båda mina kliver rätt på, skönt!
Jenny
Medarbetare på Mode & Skönhet iFokus - sajten om mode, skönhet, smink, glitter & glamour!
Kika gärna in på min blogg

Båda mina kliver in själva. Å jag flyttar aldrig på mellanväggen..
Jag leder in Harry, vi har ingen släpkärra nu så vi kan lastträna mer seriöst. Men målet är att kunna skicka på honom själv.
Men jag lastar alltid brett, sen beroende på om det finns bred bakbom eller ej så åker han smalt/resp brett. Han tar lastningen med ro men man ska göra så som vi gjort varje gång. Inga dumheter med smackningar och annat, utan vi ska göra som vi alltid gjort hitendags. Då är han på släpet inom 5 minuter på 1-3 försöket beroende på om han/jag är stressad eller ej.
Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.
#26 Ett tips, träna på att lasta smalt. Förr eller senare hamnar man i sitsen att hästen måste på när det är smalt… Då är det dumt att inte kunna det lika bra =)
min tant gå in snällt om jag håller i grimskaftet,och den lilla går snällt om man har en person bakom
#27 jag tror han säkerligen kan gå in smalt, bara jag som är rädd att fastna med höfterna själv ^^
Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.