bett
min häst har en tendens att vara stark,
kan jag ha ett tredelat vanligt bett då med lösa ringar?

Det är bättre att träna dressyr än att byta bett så prova det i första hand.
Skynda långsamt så går det fortare.
Personligen föredrar jag 3-delade bett framför 2 delade. För att de ligger bättre i munnen och följer munnen.
Men som #2 säger så rid mer dressyr och träna övergångar och igångsättningar. Så har jag gjort med min och det går bättre och bättre. För han är också väldigt stark emellanåt.
Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

Säger som alla andra, träna mycket på lydnad och arbeta mycket med dressyr. Det är bättre än att byta till ett skarpare bett. Sen håller jag med #3 använd hellre 3-delat än 2-delat då 2-delat trycks upp i gommen på hästen när du tar i tyglarna. Hoppas det går bra!:)
Lycka till:)

Håller med dom andra, träna dressyr och lydnad. Rid mycket övergångar, lydnadsövningar och ta hjälp av tränare för att ta dig vidare. Tredelat tycker jag låter bra, det är ett snällt bett, självklart med en snäll hand. Vad har du ridit på för bett innan? Möjligen kanske h*n fungerar bättre med fasta ringar än rörliga, då detta ligger bättre och stadigare i hästens mun. Har du tidigare ridit med rörliga, kanske h*n blir osäker på handen och inte skapar full respekt för din hand, eller möjligen tappar koncentrationen, och därav fokuserar på annat. Hypotes…
Jag har haft heta hästar som bettslats upp med pelham/stång eller liknande men böt av ren nyfikenhet till ett tredelat när dessa var nya på marknaden. Båda de heta häststarna blev för visso inte lugnare men mycket mer "lättmanövrerade", dvs inte lika stumma i munnen och därmed blev de betydligt lydigare med dem :)
Så jag tycker absolut du ska pröva!
Hakuna matata!
men, han är bara stark i galoppen! alldrig annars! han är en rikyig latmask, så han orkar inte jobba i galoppen!
Då gäller enu mer träning driv och ta och läta ta absolut hjälp av tränare . Så om han bara är stark igaloppen skaman inte bytta upp til ett skarpare bett utan bara ha 3 delat. Som du före slog . Träna uppförsbackar i tkrit trav och spesielt galopp för att fåmer rygg myskler. Och nerförsbackar.
mycke dressyr ut i skogen så att han lyfter på benen.
och bomar på marken kavaleti mm. så benen jobbar.

Min dam blir också väldigt stark, i galoppen men framförallt ute i skogen.
Har ridit på både pessoa och vanligt tredelat med lösa ringar, fungerade sådär.
Även ridit på D ringsbett, 2 delat med kopparinslag, som hon gick ganska bra på dock var det tvådelat och jag föredrar 3 delat av de anledningar som de andra också säger :)
just nu rider jag på ett 3 delat med droppe i mitten, med fasta små eggringar, och än så länge trivs hon bra och är känslig och fin! dock inte provat de ute i skogen :) men rekommenderar D/egg ringar på starka hästar! lite skarpare men ändå så man kan rida med gott samvete :)
#10, jag har med haft pessoa, men jag får så dåligt samvete av det xd fasten det går bra, så såfort han sliter med huvet får jag jätte dåligt samvete. men det betytet ska jag prova :p
#9, låter logiskt, det ska jag göra i fortsättningen :)!

Du skrev att han blev stark i galoppen, och att han annars var seg. Kan det inte vara så att han är fattig på muskler, och därav inte orkar hålla ihop galoppen, utan behöver fart för att kunna galoppera? Bara en fundering.. :)
Jag gillar personligen tre delade bett.
Sen tror jag att #12 slår huvudet på spiken om det bara är galoppen som han blir stark i.
#12, exakt! han orkar inte hålla galoppen, så istället längrer haan sig och blir stark och kan inte hålla denna stabila balanserade galoppen!
men hur ska jag träna upp hans muskler så han blir starkare i galoppen då?

Galoppera, galoppera o åter galoppera i korrekt form o variera tempot. Gärna tömkörning, klättring osv men då såklart i alla gångarter
Fattningar stärker också galoppen!
#15, men han kan ju inte hålla den korrekta formen!

#17 en liten stund kan han väl? Isf får du jobba i form ½ varv, inte i form 1 varv, i forn ½ varv osv. Annars börja med klättring, studs mm så bygger han upp ryggmusklerna. Tycker du har fått många bra tips här i tråden.
Skynda långsamt så går det fortare.
#17 vad har du för bett på hästen nu?
Håller med, det ngn skrev tidigare, ut i backar, både uppförs och nedförs.
Har du provat att arbeta honom på töm? Då får du en överblick i hans rörelser och kan arbeta därefter.
Hästen slipper också din extra vikt på ryggen och får lättare att bära upp sig själv.
Ett 3-delat bett kan du absolut använda, men du bör inte betsla upp om det är så att hästen inte orkar bära sig korrekt. Det har inget med lathet att göra.
#19, jag har t´re delat på han nu :)
det går ganska bra, och ja, jag kan hålla han i form de första två varven, sen börjar han sakta länga sig.
Hej där!! För starkt bett gör gärna att de sänker ryggen…har tyvärr fått möta hästar som skyddar sig genom att köra upp huvudet. Håller med om mkt av ovanstående!!
Två varv är ju jättebra att börja utifrån!! Mitt enkla tips är övergångar som stärker. Exempelvis dela upp fyrkantspår och sedan när det går volten i fyra delar och kör varannan sträcka gal/trav alt. skritt.
Använd travbommar…markarbete är bra att använda. Använd gärna bommar…gör både ryttare och häst mer uppmärksamma!! Ett extra tips, som du kan använda ibland för att hjälpa honom att hålla ihop, är att vara noga med att rakrikta, även i hörn och ställa utåt, så att han "håller samman" (den yttre bakhoven är den som tar första steget in i gal.)Ytterskänkel och sits!!!
Lycka till! M
#21, tack för tipset! , han går bäst på volter, för på lång sidorna så kan han inte hålla formen och börjar oftast ''springa lite fortare''
Varsågod!! Pröva att ställa utåt på fyrkantspår och i mindre intervaller och när du känner att du har honom stadig med ytterskänkel och tygel, rakriktar du honom mjukt……
M