Dressyr iFokus

Dressyr

Etikett: dressyravel
Läst 5957 ggr
exitingsvillemo
0

kollektiv fölvaka =)

tänkte vi kunde fölvaka lite tillsammans, alla vi som väntar bäbis i år.

Tänkte att vi kunde skriva vilket dygn stoet är på och hur hon betett sig under dagen, humörförändringar, juverstorlek, bäckenbandsförändringar osv osv.

exitingsvillemo
0

Jag kan väl börja då

Dygn 313.

Amulette har varit orolig till och från under dagen, tagit avstånd från sin hagkompis i perioder.

Stått och tryckt rumpan mot ett träd i hagen för att sedan rullat, har sen gått tillbaka till sitt träd.

Ätit ganska dåligt under dagen, tar en tugga sen vila en stund.

Små mjölk-kristaller på båda spenarna.

Från att ha vrit en riktig bitch, hela dräktigheten, så har hon idag varit väldigt vänlig och gosig.

Antar att hon har haft förvärkar idag, men vi kollar till henne med jämna mellanrum utifall att…

Lindbygarden
0

Dygn 319

Kliar svans, fyllt juver helt på morgonen men ej spenarna. Går ner en hel del under dagen.

Helt släppta bäckenband dock ej slapp vulva ännu.

Dyblygiad
0

Jag kan än så länge sova lugnt i min säng. Ida är ännu bara på dygn 276. Hon har släppt bäckenbanden och har lite juver men då hon har fått 6 föl på raken och väntar nu sitt 7e så är det inte så konstigt. Jag är iallafall inte oroad.

exitingsvillemo
0

#3 Oj har hon släppt bäckenbanden så tidigt Förvånad

Tusen
0

Väntar föl under denna vecka. Det är hennes andra föl och hon har fyllt juvret  men inget annat. Lugn som en filbunke men rastlös av att inte få träna.  Hon har nyss kommit till oss desutom.

Dyblygiad
0

4# Det är inte så tidigt för henne. Ca 1 mån innan släpper hon banden och hon fölar oftast runt dygn 317. För varje år som går så blir hon klar allt tidigare, ungefär som jag fick bäckenupplukring tidigare för varje barn som jag fått.

Det är som sagt hennes 7e föl på raken hon väntar. Juver har hon alltid kvar mellan fölen.

Lindbygarden
0

#6 317, nu blev jag orolig i magen!

G´s juver var väldigt stora idag även mitt på dagen..Förvånad

exitingsvillemo
0

#7 det vanliga är väl runt 330 dygn, men det kan variera från olika ston.

Vilket dygn har G fölat på tidigare?

Dyblygiad
0

7# En del ston går med fulla juver länge, Ida har vit mjölk i flera dagar innan fölning. När juvret är så stinnt att spenarna står åt varsit håll och klyftan mellan juverhalvorna är borta, då brukar det närma sig för Ida. Spenarna är så hårda att de inte viker sig om man för handflatan mot dem underifrån.

exitingsvillemo
0

fast vanligtvis blir mjölken inte helt vit förrän dygnet före fölning. Detta pga att kalciumhalten ökar i mjölken när fölningen sätts igång

Dyblygiad
0

10# Jag tycker att det är vanligt med vit mjölk tidigt på äldre aveston. De flesta av våra ston som haft ett par föl, har haft vit mjölk tidigt. Däremot har jag kunnat se med refraktometern att antikropparna stiger de sista dygnen, vilket innebär att det inte är ngt fel alls på mjölken hos de stona som gått med vit mjölk en längre period.

Lindbygarden
0

Idag var klyftan borta men spenarna är ej fyllda..

Gabrielle brukar föla runt 340 men det är med hingstfölen..

Dyblygiad
0

Tittade till stoet i stallet som ska föla i mitten på maj, inte mitt sto dock. Hon är förstagångare och de är ju lite luriga. Hon har släppt bäckenbanden, fyllt i juvret, fått de första kristallerna på juvret som är fyllt med genomskinlig vätska, slapp i vulvan och går bredbent……ägaren sover på dagen så jag bad stallägaren slänga en blick mot hennes hage under dagen. Hoppas att hon kniper 3 nätter till tills ägaren har semester. Även jag jobbar några nätter nu på raken.

exitingsvillemo
0

#13 spännande =)

Min lillsmula går också väldigt brett med bakbenen, men däremot när hon står och vilar så lägger hon dom i kors =)

exitingsvillemo
0

dygn 316

Smulan äter inte längre sitt hö, kanske ett halvt kg på natten, står mest bara å pillar i det.

Lusernet går i iallafall i under natten.
Hon äter lite, sen vila, äter lite, sen vila…

Det är inte på G iallafall. Idag fick jag faktiskt klämma lite på juvren och på så vis kolla färg på mjölken. Den var genomskinlig och klibbig som sirap.

Väldigt go är hon iaf nu, återigen kontaktsökande och gosig <3

Lindbygarden
0

Hmmm igårkväll hade inte juvret gått ner alls. Nu imorse hade hon fyllt nästan hela spenen så det verkar som vi får ett tidigare föl i år.

De fick gå ut nu på morgonen trots lätt regn men tycker det är viktigt att hon för röra sig om hon nu skulle behöva vandra lite..

Mjölken är grå men den bytte inte färg förrän exakt när fölningen var på G ifjol så jag bryr mig inte så mkt om färgen på den.

Mumlan är dock inte helt slapp ännu..

Dygn 322

Tusen
0

Ingen direkt förändring sedan sist mer än att juvret nu är stint. Inget i spenarna. Bäckenbanden har heller inte släppt. Det  verkas som det kommer att dröja.

Lindbygarden
0

#17 Till vilket datum är hon beräknad att föla?

exitingsvillemo
0

dygn 317

Idag kändes tydliga förändringar på rumpen. Väldigt mjukt och dallrigt på båda sidor av ryggraden.

Hon äter sitt hö igen, mummsar…

Magen har ändrat form under dagen, fölis ligger längre bak och fyller ut virvlarna =) så nu ligger den iaf på plats.

Ont i magen (på mig, inte på Smulan) hör till vardagen nu, denna eviga väntan och oro…

Lindbygarden
0

323

Juver är sprängfyllt och pållan vaggar fram och det är tungt!

exitingsvillemo
0

dygn 318

Nu börjar även spenarna fyllas, juvret är stenhårt.

Ännu sladdrigare idag över rumpen… Vräker i sig hö nu. Hon bäddar mkt med höet i boxen, har vandrat en del, mn fortfarande inga tecken att det skulle vara på G.

Kissar hemskt mkt, småskvätter liksom.

exitingsvillemo
0

Nu är han här =) Ett brunt hingstföl.

Allt gick super och från första krystvärken till han var ute tog det inte längre än 10-15 minuter.

Återkommer sen med bilder på underverket =)

Tusen
0

#17 mellan den 13 och 17 maj.

Lindbygarden
0

#22 Åhhhh grattis!!!!

Vi vill se massor av bilder på honom, vilken tur o få lite tidigare!

Här är gabbie på dygn 324 helt slapp bak och även mumlan, har stökat lite men ej så mkt som sist, läg ner o sov i natt..

Juvret är väldigt fyllt men grå droppe och ingen vit mjölk.

ThunderClap
0

#22 grattis!! väntar förväntansfullt på bilder!

exitingsvillemo
0

Förhoppningsvis kommer en kompis till mig ut idag med en riktig kamera, så då blir det bilder =) Har hela mobilen full med bilder, men hittar ju inte sladden så jag kan föra över dom till datorn.

Trodde ju att alla nyare datorer var utrustad med bluetooth, men så var icke fallet.

exitingsvillemo
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Blidde ingen kamera idag, så jag knäppte lite med min videokamera istället, superdålig kvalitee på korten men ändå…

Hoppas på bättre kort inom kort.

MiaMaria
0

Grattis Anna!!

exitingsvillemo
0

Tack, tack  Mia =D Är så glad att allt gick bra.

Lindbygarden
0

Här har det blivit ett stoföl vid 23:30 igår!!!

Äntligen äntligen äntligenGlad

Hon är brun med stjärn, Helt bedårande söt!

MiaMaria
0

#30 Grattis igen!!

Kan avslöja att hon är sockersöt!! Har en bild men kommer inte ihåg hur man mms:ar bilder hit in, går de fortfarande, frågat inne på support oxå men inget svar… Annars lägger jag in den när jag kommer hem om inte Jas hunnit före =)

änglaflickan
0

Grattis =)

Peppe
0

Grattis båda 2 =D

Medarbetare på ~`Dressyr´~ och ~`Harry Potter´~

Tusen
0

Så kom han då äntligen!!!!Skrattande

9 dagar för sent dyker han upp vår lilla nordisföl.

Kl.07.40 c:a föddes han i hagen.

Lindbygarden
0

#34 Grattis!! Finns det ngt så sött som föl?Kyss

Tusen
0
exitingsvillemo
0

Grattis till underbar fölungeSkrattande

Angelus
0

"Mitt sto" (fodervärd) är på G.. tror det är dags ganska snart.. men eftersom jag inte haft så många föl hittills har jag inte erfarenheten att veta exakt när :) Men väldigt spända juver, genomskinlig vätska.. står stilla och vilar mkt just nu, men har kanske att göra med värmen också? Fölvakar om nätterna nu, har filmkamera i boxen och ser på teven inne i huset.. Och imorgon åker min åring iväg på bete så vill att fölet ska komma nu :) Har sådan separationsångest från hingsten min så ett föl skulle hjälpa :)

// Ida Bergefur - Angelus Stuteri

Lindbygarden
0

#38 Då håller vi tummarna för att du får en liten fölis snartGlad

Angelus
0

#39 Ja, jag med.. Kan inte köra iväg mitt andra sto på betäckning fören detta sto fölat.. och stoet som ska betäckas brunstade för knappt en vecka sedan och vill inte missa nästa brunst :)

Men inget föl än så länge.. hoppas dock på denna veckan :)

Kimpa
0

Här har vi en som är beräknad till helgen.
Hon är rejält mjuk runt svansen nu och har fyllt ut urdentligt, dock lite klyfta kvar mellan spenarna. Igår kom det segt genomskinligt ur spenarna.
Hon håller sig för sig själv i hagen mest hela dagarna.
Hon är en förstföderska, så det är lite svårt att veta tecken på henne inför fölningen…

Angelus
0

Ysch, har inte sovit på en vecka för ligger bara och stirrar på teven (har kamera i boxen).. börjar kännas, är helt slut.. men nu spänner juvrena rejält så hoppas på helgen!

Kimpa
0

331 dygn idag och inget föl. Ger mig tusan på att hon kniper pga det kalla vädret. 12 grader och regn har det varit de sista dagarnaRynkar på näsan.

Angelus
0

Blidde en liten hingst för oss för dryga timmen sedan :) Allt gick bra, efterbörden redan ute.. nu väntar vi bara på diandet.. (e: Grange Flynn Sparrow, u: Stockmossens Julietta, ue: Hagens O'Chief).. Fler bilder kommer antaglien under morgondagen..

exitingsvillemo
0

#44 GRATTIS till underbar fölis =)

Ser ut att bli skimmel som mor sin, mer bilder tack, när han torkat, så man ser färgen på honom ordentligt Skrattande

Kimpa
0

Imorse vid 5.30 kom vår lilla tjej på 333:e dygnet.

Kimpa
1

en till

Angelus
0

#45 Tack! Ja, vi vet inte hur det är med färgen än.. Inga glasögon vad vi kan se. Och osäker på om han är mörkbrun eller väldigt mörkt gulbrun.. Men de kanske syns bättre om några dagar..