Fästingar
Lite OT men de hör ju ändå till
Hur mkt fästingar har ni där ni bor? Har ni sett några än i år?
Vad använder ni för att försöka undvika dem o om ni får en/flera på er eller hästar/andra djur hur gör ni då för att få bort dem?

Många fästingar har vi här och dessutom verkar vår lilla dam vara mycket tilldragande för fästingar. Har redan plockat flera varje dag ett tag nu och provat om Effol möjligen skulle kunna hålla nere antalet men icke så… Ska prova switch (stavning?)
Annars så är det bara att plocka och plocka och plocka hela hästen vilket tar sin lilla tid men som tur är så gillar damen att bli plockad på. Jag använder naglarna, se till att få ordentligt tag och drar rakt ut. Har provat fästingplockare men tycker det ät svårare.
Detkommerattbli ett fästingår i år har jag hört. Iom att snön komdirekt och låg kvar hela vintern så har fästingarna klarat vintern ovanligt bra. (Tyvärr
) Så det blir till att plocka fästingar hela sommaren då vi bor i ett fästingtätt område. Redan i april fick vi se de första fästingarna på både hästar och katter.

Vi ahr alltid mkt fästingar här i skärgården. Mkt rådjur = mkt fästingar.
Vi har dessutom alla smittor som går att få på våra otäckingar, TBE o Borrelia leder ligan. Några enstaka fall av Erlichias finns men inte så mkt. Jag gör inte så mkt åt hästarna men hundarna brukar få sig ett halsband. Bra med påminnelse, ska köpa ett till tiken när jag är på fastlandet i morgon. Har plockat fästingar under hela vintern :(

Här uppe är vi än så länge hyfsat förskonade mot fästigar, jag har personligen aldrig sett någon här men vet att de förekommer. När jag bodde söder om sthlm, dvs riskområde för smittor så vaccinerade jag mig. Där fick man plocka från hästarna o hunden ideligen o även från mig själv en gång, hemska tanke!! Är verkligen livrädd för de där hemskingarna. Plockade med naglarna där nere o kommer nog göra de i fortsättningen oxå, dock vann jag en fästingplockare igår o den såg faktiskt riktigt bra ut, så den kommer nog bli testad iaf.
Använder nå medel (namn?) som man droppar i nacken på hundarna, fungerade super iaf förra sommaren så de blir väl de i år med.

Jo, har sett en del, flera på hundarna & katterna och en på hästen som kröp i pälsen efter en ridtur i skogen :s
har inget medel åt hästarna, men ett fästingspray köpt från apoteket åt hund/katt :)

Jag tycker det är rätt lugnt här i nordöstra skåne där vi bor. Har inte plockat en fästing på hunden under de 5 åren vi bott här. Hästarna slipper också fästingar överlag, brukar bara behöva plocka ett fåtal per säsong, man blir snarare förvånad om man hittar en fästing ;)
Därimot katten, är den som är mest fästing drabbad, men skulle inte kalla det mycket om man jämför med andra katter på andra ställen.
Så det är rätt skönt :)
Dock anar jag att det blir ett fästingår i år, hittade tidigt i våras en fästing som kröp på mina jeans, och plockade en fästing på Brimads hals för några veckor sedan.
Medarbetare på Dressyr.ifokus

jag har plockat en fästing på Blacky sen jag köpte honom för tre år sedan, och det var förra veckan. plockade inte många på Peppe heller så verkar inte finnas mycket fästingar här. jag gör nog inte mycket åt det, kommer börja med absorbine ultra shield nu snart för de andra insekterna och det hjälper väl mot fästingar också har jag för mig.
Medarbetare på ~`Dressyr´~ och ~`Harry Potter´~
#4 Frontline, heter det.
Här plockade vi första fästingen i April, på vår ena katt som är extra utsatt. Har hittat på både katterna, hundarna, hästarna och en PÅ MIG SJÄLV!!! *brrrr*
Frontline använder vi också till katter och hundar, brukar fungera mkt bra. Förra året hade vi Scalibor-halsbandet på hundarna, vilket också funkade kanon, men tydligen är det mer gift i dom än dropparna så de blir droppar i år.
På hästarna kommer vi i år prova med PROB's produkter. Det här är andra gången i hela mitt liv som jag hittat fästing på häst, så dom är inte lika utsatta som de andra 4-benta.
Ev provar vi PROB på hundarna också.
Den bästa fästingplockaren är pennan med lasso, den är klockren och tar även de minsta fästingarna, har jag den inte till hands så använder jag naglarna och droppar på en droppe PROB-olja på bettet, för desinfektion.
Detta är första året vi använder PROB och måste säga att jag är helt såld på produkterna hittills. Använder salvan själv, den är otroligt mjukgörande och lindrar effektivt klåda och sveda vid tex myggbett eller solbränna!
Katterna är fulla av fästingar men själv har jag bara hittat en krypandes på mig för två år sedan samt att jag hittat en fästing på en av hästarna en gång i mitt liv.
Jag bor i Uppland och mitt område anses vara fästingrikt, för övrigt har vi dessutom 10 rådjur på marken som inte gör saken bättre.
Men som sagt, mäniskor och hästar har klarat sig bra =)
Hakuna matata!
Här är mkt fästingar i år tyvärr..
Vi hade mkt snö väldigt länge och då överlever ju kräken.. Bättre med barmark och rejäla minusgrader då fryser de ihjälp.
Vi använder switch..
Har en hel del fästingar på stallkatterna ser ut som "fästingberg" varje dag… Dock har det bara varit en som satt sig på ena hästen så har inte sett det nödvändigt att använda några medel på dem (kanske vitlökspulvret dem får i maten avskräckar fästingarna..?).
Alltid Oavsett
Enköping, och peppar peppar, så har vi fått ca 6st på alla hästar tillsammans de senaste åren.

Efter några år med lusproblem på ena hästen köpte jag Flusa (för kor) som även tar fästingar och eftersom jag har kvar av det så använder jag det till båda hästarna. Funkar bra, stora hästen hade en fästing innan jag tog på medlet men sen har det inte varit några. Funkar bra mot flugor med.
Jag använder en fästingplockare som ser ut som en penna. Jättebra är den, jag vill inte ta dom med fingarna.
Skynda långsamt så går det fortare.
Jag tar dem med fingrarna men det krävs litet teknik och beroende på hur de borrat in sig och vilken "ras" av färstingar det är så är de lättare eller svårare att ta loss dem. Sen beror det på hurlänge de hängt fast så är de olika svåra att ta loss också…
har plockat max 5 på hästen, 2 på hunden och inte nån pa varken illrar eller katt, kan ju bero på att de är inne mest hela tiden. ;)
ingen på mig själv de senaste åren…. undrar om det har något med att göra att mna blivit vegetarian?
Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.
har inte sett nån på min pålle iår, har hittat 1-2 st under alla år jag haft honom *peppar,peppar* ;)
Han är ganska känslig mot bronsbett/flugbett/fästingbett m.m så han svullnar upp där han har en fästing så det är lätt att hitta dom 
/ Emma
Kolla in min blogg, väluppdaterad och högt rankad hästblogg- http://enallroundryttare.blogg.se !