Dressyr iFokus

Dressyr

Etikettdressyrryttaren
Läst 3010 ggr
[Hamster95]
0

Jag är förkrossad

Jag har funderat på att sluta rida. Jag la upp en bild på min facebook när jag hoppar en häst ganska kraftigt inspänd på mitt ridläger.Detta blev det storm på och jag pekades ut som " dålig ryttare " och "hästplågare". I början ignorerade jag det och forsatte drömma om nästa års ridläger. När man nu fått höra det 15- 20 gånger hur jävla kass man är sjunker självkänslan enormt.

Jag har alltid haft drömmar om att en dag rida ärevarbet i Globen som segrare i Grand Prix, vinna OS, att bli duktig. Jag har haft idoler att se upp till, bla. Tinne, Adelinde, Anky, Kyra. Det har fått mig att vilja, kan dem så kan jag har jag. När man sen anklagas för att plåga hästar kommer det som ett slag.

Jag red ju med inspänning för att jag inte utvecklat muskler för att orka hålla in 500 kilo kallblod. Jag har haft anorexi sen jag var 11 och nu är jag 14, det är klart att jag inte orkar hålla in en stark häst när jag veckan före lägret låg i svält.

Men det känns ändå som att jag inte borde hålla på med hästar mer även fast jag älskar dem. Bara jag slipper anklagelserna.

Hur ska jag göra?

( På bilden är jag närmast kameran)

Lindbygarden
0

Det är klart att du ska fortsätta rida!

Den bilden du lagt här, är det samma som på facebook? För den hästen du rider på bilden här är inte kraftigt inspänd.

Om man är på ett läger så gör man oftast som intruktören bestämmer, nu är det en ögonblicksbild men den ser inte särskilt hårt inspänd ut heller.

Dock bör man inte hoppa med inspänning sen kan man diskutera för och emot inspänning i all ridning tills man trillar av pinn.. Personligen rider jag aldrig med inspänning, har testat att rida på graman en gång men det är allt.

Jag kan väl faktiskt tycka att en mjuk inspänning av ponnies som går med nybörjare kan vara helt ok då det dels förhindrar att den går a la stjärnkikare plus att fokus på "vart hästen har huvudet" tas bort.. Dessutom är det mkt lättare att rida med en häst som går lite lägre än huvudet rakt upp och ryttaren får en betydligt mer mjuk hand.. MEN då talar vi mjuuuuk inspänning och inte så de går o krullar ihop sig..

Ser ut som du har en gummisnodd på din häst som gör att den inte ska kunna sätta upp huvudet rakt upp, men den går ändå i fri form och med ngt slackande gummiband..

Men tillbaka till din tråd.. Sluta inte med ridningen utan försök att borsta av dig alla kommentarer, ta bort bilden från facebook och vandra vidare. Kanske analysera och se om ngn har ngt vettigt att säga men elaka kommentarer ska man bara slänga iväg och strunta i..

Man kan och bör dock fråga sin tränare om de rekomenderar ngt som man kanske undrar över som ex inspänning..

Sen finns det inte en enda ryttare som aldrig gjort fel.. Det är ju faktiskt det som bland annat gör att man lär sig mer.

LinaN
0

JAg håller med föregående talare. om detta är den rörande bilden så är det bara trams av folk som vill få dig att må dåligt.

om du har anorexia och inte orkar rida ihopa en häst på 500kg so what? jag har en häst på närmare 800kg som jag som har fibromyalgi och en knäskada har svårt att rida ihopa. Visst nu rider ju inte jag med hjälptyglar alls, men när jag rider ut så betslar jag upp till skarpare bett för att veta att jag får stopp på honom OM olyckan är framme och han blir rädd/sticker eller något.

Skit i de som tramsar, ta bort bilden eller stäng bilden för kommentarer, har för mig att det finns en sådan funktion.

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

HannaT
0

#1, 2 Jag håller med er!

TS: Fortsätt rida, men lär dig att hästmänniskor är den värsta sortens människor. Tungan ute När man håller på med hästar får man tyvärr höra både det ena och det andra, men man får försöka stänga ute det så gott det går.

Hanna Törmälä, sajtvärd för hästhoppning.iFokus.
Läs gärna min blogg: tormala.devote.se.

LinaN
0

HannaT har en bra poäng där, hästfolk är den värsta typen av folk som finns!

jag har fått höra att jag vansköter min häst för att jag inte rider varje dag och att jag inte fodrar med färdigfoder…. vad mer… *funderar* jo jag vansköter honom också på så vis att jag inte ryktar genom hela hästen i minst en timme innan jag rider samt att iom att jag klippte min häst så som jag gjorde i höstas så skulle han få fång eller kolik och dö innan vintern var slut….

Men han lever. :) Hästfolk har mycket konstiga idéer för sig.

Kristall
0

Håller med #3. Man får höra väldigt många kommentarer från de som "vet allt". ;)

Strunta i det. Du är absolut ingen hästplågare bara för att du rider med hjälptyglar när det behövs! Följ dina drömmar och sluta aldrig rida om det inte är DU som vill ta det beslutet. =)

Med vänliga hälsningar, Sanna Johansson

Besök gärna min blogg :)

friskus
0

Kan bara bekräfta att hästmänniskor är det värsta som finns.
Trots att man har eget hästställe sen över 20 år och gör allt för att slippa hästfolk så finns det alltid folk runtomkring en som snackar skit och tom påstår att man sagt och gjort det ena med det andra.
Så det värsta är att man är helt maktlös inför dem.
Men sluta inte med hästar för att andra är elaka.

Valkyrie
0

Jag håller med alla ovanför, sluta absolut inte med ridningen!

Bara för att du rider bra men samtidigt har anorexia ska de inte stoppa dig.

Tänk när de får reda på om du slutar, då "vinner" de över dig och du ska vinna inte de.

De har inte rätt att mobba dig så.

Är det i ditt stall? i så fall kan du väl prata med någon instruktör du litar på eller förälder.

Du klarar det, alla har känts sig dåliga någon gång men jag lovar att det går över.

btw så var det där bara en gummisnodd såg det ut som och de är inte så krafftigt den var spänd :)

kram!

/ Johanna medarbetare på dvärgkaniner.ifokus
       Rest in peace Valkyrie!

jsca
0

Jag säger som #7, det är ju gummisnodd, inte kraftigt spänd, dessutom elastisk till tusen PLUS inte jättestort och avancerat hinder.. så 
undrar vad de är för nötter som har skrivit till dig på facebook..

usch. sluta inte :)

PeggyTroll
0

När jag började läsa ditt inlägg, så blev jag lite mörkrädd, jag hatar nämligen inspänning och jag tänkte att de säkert hade rätt på facebook.

MEN sen såg jag bilden…. och det är ju löjligt att någon säger något sådan om DEN bilden.

Så sluta inte rid. Punkt slut!

kaka1234567
0

De där va en halsförlängare/snod de brukar man ha för att hästen inte ska slita på ryggen så mycket och om den är lite stark. den va inte hård indpänd alls enligt mig han kunde ju gå upp med huvudet.

Dee räger för mig när man har deta hjälp medlet är de meningen att de ska spänas in inte hänga löst fäör de är snällare en graman då den är elastisk. Och h*n kunnde lyfta upp huvudet så så hårt var den inte spänd. När man spener den ska hästen söka sig nedot och framot.

de måste vart okuniga mäniskor.

Sluta absolut inte rida nej fy vilka mäniskor de finns du såg gätte duktig ut tycker jag.

_Mvh kaka
_

Medarbetare på Arabiska fullblod,Burfåglar,undulater,Irish Cob och NH ifokus

halloonsodaa
0

Jag tycker man ska använfa inspänningstyglar när man tränar på sitsen så att man ska kunna sitta ner ordentligt utan något störande moment men håller med om att man inte behöver spänna in så mycket.

Jag tycker inte hästen såg speciellt mycket inspänd ut alls, den gick med huvudet lågt och som #10 skrev så kunde hästen dra upp huvudet om den ville. Tycker inte du ska sluta rida pga dessa fåniga. dumma kommentarer! Jag får höra hela tiden att jag är för tjock för att rida och i början så blev jag jätteledsen men jag har lärt mig att stänga ute kommentarerna. Jag vet att det är svårt men försök. De där människorna är förmodligen antingen avundsjuka eller mår dåligt psykiskt av något annat skäl så de känner att dem måste tracka ner på någon annan för att själva må bra.. Stå på dig! Fortsätt rid och sikta på toppen!:)

Valkyrie
0

har du den bilden du la ut på facebook och kanske kan lägga ut den? :)

Rest in peace Valkyrie!

[Hamster95]
0

Här är den, fast han kliar sig på benet där :/

Valkyrie
0

Det där är ju ingenting, det är en liten fånig halsförlängare.

Sedan att de mobbar dig för det är helt vansinnigt !

Rest in peace Valkyrie!

kaka1234567
0

Men även om han hade sät ut så och inte kliat sig skulle de inte va ila. För han skulle inte ta skada av de. De hjälper honnom att orka mer och inte slita på sin rygg licka mycket. Och de hjälper dig att kunna holla emot honnom. De gör nytta för båda så jag fatar inte vad som är så farligt. han såg ut att söka sig nedåt och framot så de skulle vart bra ocm han såg ut så utan att klia sig.

De flästa ridskole hästarna har de för att de inte ska slitas ut. Just nu finns de en som är 25 som tagit hjälp av sin hals förlängare. Och är fräs och pigg i kroppen.

Halsförlängare är de som skadar minst.

Där emot graman har man hästen så inspend så att den ej kan få upp huvudet är de ju taskit. De är ju inte elastiskt och kan ej ge efter som snodden gör. De får man sköta allt manuelt altså själv. Och graman brukar oftast användas på fel sätt. Eller så hinner man inte alltid ge efter  vid rätt til fälle. Vilket snoden kan.

Så snodd är mycket bättre. Tcker hästen inte tar skada va de.

_Mvh kaka
_

Medarbetare på Arabiska fullblod,Burfåglar,undulater,Irish Cob och NH ifokus

LinaN
0

#13 ASG ja det där är ju verkligen illa! *dryper av sarkasm*

men allvarligt, kan de inte häst eller? Halsförllängaren är slak medan tyglen är normalsträckt… Aja. Ärkepuckon är vad de är ^^ säkert sådana däringa som vet och kan allt… finns gott om dem i hästsporten.

Skit i dom.

[Hamster95]
0

Den ponnyn har ju en tendens att vilja dra upp huvudet och lägga sig på bettet. Iår ska jag dock se mig om efter en häst som är bättre på dressyr.

Kan ju "skryta" med att ponnyn jag nu rider i vanliga fall till 90 % rids med snodd men att jag rider henne i form, UTAN snodd Oskyldig. Så rida kan jag iallafall göra :P

[Hamster95]
0

Nu har jag fått stöd av massa underbart folk från mitt läger så åka ska jag.

Känner väl att jag har fått ett grepp om min ridning nu när ponnyn är så duktig. Sen kommer jag få rida min sköthäst ( unghäst) snart också, hon är väl under långsam omskolning till dressyrhäst så till nästa vår kaaanske jag kan tävla henne.

Valkyrie
0

Vad roligt :) Lycka till!

Rest in peace Valkyrie!

[Hamster95]
0

Fast det blev ju bråk mellan mig och ägaren så hästlös igen :/

Valkyrie
0

Varför det? :(

Rest in peace Valkyrie!

Selinas
0

Förlåt helt off topic, men visst är det på Taffsnäs? :D Har spenderat många somrar där, dom är duktiga där.

Angående hästens inspänning - No worries my friend. Strunta i de där idioterna med taskiga kommentarer. Bevisa att dom har fel, fortsätt rid och nå dina mål. Det är bästa hämden. ;)

[Hamster95]
0

Japp det är Taffsnäs. Jag gör mitt 6:te läger där i sommar :D Förra sommaren var jag där på två läger ( 4:ran och 6:an).

Jag har haft Fenix ( 2006 och 2007 ), Erik ( 2008), Natan, Kastor ( läger 4) och Gulliver ( läger 4 och 6 ). På fyran var vi bara 7 så vi red 3 pass varannan dag och 2 varannan.

Selinas
0

Okej :) Natan var jag medryttare på hösten 07 - våren 08. :)

prussiluskan
0

Det är ju så man blir mörkrädd. Fattar inte varför folk ska tjaffsa om sånna saker som en liten gummusnodd, och den var ju knappt spänd. Tycker inte att du ska sluta rida, skit vad folk säger, du kan inte göra alla till lags och det finns ändå någon som tycker att man gör fel. Jag kan undra om inte någon av alla dom som klagade på dig, någon gång ridit med någon form av inspänning?

Jag har stora nordisar (läs feta) och jag vet hur kul det är när dom blir lite starka och pigga, man har ju inte mycket att säga till om…Skrattande