Absolut Fettförbränning
Hej!
Nu ska bantningen av min häst bli mer seriöst.
Dock är det svårt att banta henne då ävens fast vi dragit ner på maten, då det är vår dam som bestämmer i hagen och äter upp de andra hästarnas mat! plus att hon släpps på bete nu i dagarna..
Hon har gått ner cirka 10 kg nu men mer måste bort och ska förvändlas till supermuskler!
Vi var igång riktigt bra, hon är bara 6 år men går som 5 åring då hon gått med föl, så vi är lite vingliga ;) vi kan skänkelvikning i skolor än så länge!
Dock har hon gått lungt nu, bara skrittats i ca 2 veckor pga en sträckning, men tänkte jag ska börja sätta igång med lite trav inom en vecka!
Snart flyttar vi även till ett stall med bättre träningsmöjligheter, ridhus och ridinstruktör.
Vad har ni för svetttiga förbränningstips?!
Kan dock inte vara för komplicerat eftersom hon inte kan supermycket, och gärna något som man kan öka på gradvis!
Hon ska bli en superponny och vi ska lysa på tävlingsbanorna i höst och nästa år är det tänkt!

Skritta långt o länge (uppsuttet som för hand, gärna flera timmar) samt även cantra mkt på så rakt spår de går i naturen är de jag brukar använda. Såklart även trav men de är oftast mer slitsamt för benen så just i bantningssyfte blir de skritt o galopp för oss. Kommer hon gå på bete hela sommaren? De hade jag valt bort om jag ska banta, hellre låta den går på en reglerad o korrekt foderstat merdelen av sommaren o sen kanske 3 veckors bete, kombinerat med ridning.

Eller munkorg i hagen.
Skynda långsamt så går det fortare.

hö, dom ska äta och då hö eller magert bete, dom är skapta för att tugga 16 timmar och då funkar hela maskineriet som bäst.
Låt också viktminskningen ta tid och mycket skritt och aktiva hagar.
Tycker du fått bra tips har inte så mkt att inflika med..
Det är lite knöligt att banta beteshästar.

Tack för tipsen!
tyvärr kan vi inte välja bort betet då vi inte har tillgång
till stallplats över sommaren, får den till hösten
pga av flytt.
dock ska hon gå på strandbete och med sin ettåriga
fosterdotter som hon tog hand om i vintras då de
var tvugna att ta bort den riktigta mamman.
så lite lek i hagen blir det!
vi vill också ha henne ute så mycket som möjligt dåhon tyvärr har patellaupphakning vänster bak, hakar sig dock inte så ofta om hon hålls igång :D
får bli mycket skritt och ska kämpa med galoppen, just nu är vi vingliga till tusen hihi, men det ska nog lösa sig tillslut :)

Strandbete är inte dumt, de brukar vara lite magrare. Frågan är om de blir för magert för åringen så du får stödutfodra den.

Framför allt måste ni muskla upp henne då hon aldrig haft problem med patella innan hon kom till er. Ut och klättra med henne, har ni inga backar så rid över bommar på backen, har ni tid, rid henne morgon o kväll. Ett rejält skrittpass på morgonen och sen ett dressyrpass/tömkörning el liknandne på kvällen. Har ni kört henne ngt?
Jag bantar inga hästar utan jag motionerar dem mer istället. Har dessutom hagar anpassade till ponnier dvs inga feta ponnier direkt på vallar.
Utbildningsmässigt så är det bara att sätta igång, som 3 åring gick hon LB dressyr och hoppade 60 cm banor. Öppnor gjorde vi med vill jag minnas, hon kan mer än så. Hon är tömkörd sen 1 års ålder så egentligen borde det bara vara formen ni måste träna på.
Om några veckor så föds hennes (troligen ) sista småsyskon och i h öst ska även mamma Ida ut på tävlingsbanorna är det tänkt!

tack så mycket för tipsen :)
anledningen som hon hakat sig nu en gång ä'r för att hon fastnade i boxdörren och sträckte sig lite lätt, så hon har fått vila lite med bara skritt 1 halv vecka. ev ska en equiterapeut känna igenom henne lite men vetrinär tyckte inte de var någon större fara :)
nu ska jag börja sätta igång henne ordentligt igen, blir mycket lättare med ridhus och stor paddock nu när vi flyttar. Troligtvis blir det också affär på Bates Caprillin då den låg bra med vidaste järnet!
i sommar ska jag föröska rida hennne ordentligt, gärna 2 gånger om dagen och för tränare.
hon går i form hela tiden forutom i galoppen, då blir det då och då :) svårt att träna galopp på en halvvinglig häst med stor galopp i en paddock på 15 x 30 meter… men de ska bli ändring på detta!
nej vi har tyvärr inte kört henne något, men vi tömkört lite :)
kul med Ida och bebisarna, lycka till!

* en och en halv vecka har hon vilat!
skrev lite fel hah.