Vad tycker ni om deta ??
ja som rubriken lydder ad tycker ni om dena ridning bedöm allting vill veta. jag vet att jag sat säkigt och hade stol sits dena gång men överlag jag vet de flästa bristerna i min ridning men vill gärna veta vad ni tycker =)
Lägger ut ett par bilder.

Svårt att bedömma bilder, det är ju bara ögonblick.
Hade varit bättre med en film.
Men varför rida med gummisnodd?
Medarbetare på Dressyr.ifokus
De är så på ridskolan alla hästar har snoddar för att inte slitas ut. Vissa ryttare kan ju inte arbeta hästen i form på ett rätt sät jag då späner man den för att hästen inte ska slita på ryggen och söka sig nedot och framot och lyfta på ryggen.Och snodd är faktiskt bra på ridskola våran ponnyer går bara med de(inte vid hoppning). Men just nu är de flästa ponyerna gäte gammla men skit pigga våran älsta är 25. Och ryttarna som kan rida späner inte snodden. Villket jag inte behöver man såg att den glapa tydligt. Ja vi tar inte bort den för att de andra ryttarna inte ska undra varör man inte har en snodd. Därför har man kvar den. Så att man inte säger äh hon är så bra att hon inte behöver snodd.
De är lite dumt mot de anndra. Men de är ändast ponnyerna som har de för alla små barn är ju inte så duktiga på att inte slita ut dem och vissa äldre ryttare med. Men storhästarna har inte de
Jag tror snodd är bra på ridskolor. Kan vi inte typ starta en diskution ?

jag kan fixa en film nästa gång =)

#13 jag har startat en seperat tråd, så du kan få kommentarer på dina bilder här så det inte blandas ihop med en diskussion angående gummisnodds användning :)
Medarbetare på Dressyr.ifokus
Jag hade kortat tyglarna någon decimeter, då menar jag inte att ma ska hålla hårdare i tyglarna, utan det är för att händerna ska komma fram lite. Vad jag kan se på bilderna så ligger de liksom och vilar mot låret.
Kommer händerna fram lite så blir man mer rörlig och kan lättare ta både förhållningar och ge efter.
Men som Cilla89a säger -svårt att bedömma från bilder :)

Jag tycker att du ska hålla händerna tätare ihop. Det är okej att bredda handen ibland, men man ska inte rida med dem så brett isär hela tiden. Sedan ska du kolla framåt, peka fram tån och sträcka på ryggen.
Men som du själv säger är det svårt att bedöma någons ridning genom att se på bilder. 
Hanna Törmälä, sajtvärd för hästhoppning.iFokus.
Läs gärna min blogg: tormala.devote.se.
ja allt ni säger har jag problem med får dålig sits av att sita och säka men de är för att jag oftast är redan skit tröt innan. Ja de är så dumt att sita så brät med händerna men han blev gäta stressad av byggandet utanför. För vi bygger nytt stall och då bar ridläraren mig breda händerna lite men
tack så mycket för komentarerna nu vet jag att jag ska tänka på de extra mycket en vanligt =)
Personligen tycker jag att det ser ut som du drar lite väl mycket.
Det jag ser först o främst är det som jag själv har problem med BLICKEN!
Du sitter och tittar ner på hästens man/manke. Det är återkommande på samtliga skritt och travbilder, dock kollade jag inte galoppbilderna.
Sträck på dig, speciellt mellan skulderbladen, dra axlarana så långt bakåt du bara kan, slappna av och lålt dem återgå till normalpositionen. upprepa så fort du känner att du kryper ihopa.
Så sträck på dig och upp med blicken så kommer din balans att förbättras. JAg har lärt mig att sträcka på mig, nu har jag bara blicken kvar ^^
Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

Titta upp räta på axlarna och spänn magen, du sitter framåt lutad, lyft på händerna och håll dom ihop och med tummen uppåt. sänk hälen och hitta din balans utan att luta dig framåt.. Tänk på linjen öra, axel, höft häl…
Jag tycker att du har händerna för långt bak och väldigt brett och det ser ut som om du drar i hästens mun. Ha lite längre tyglar nästa gång för nu går nästan hästen med mulen i bogen och det är nog inte så skönt för hästen.
Tänk på att det ska vara som ett rakt streck från huvud till tå och att man ska ha sträckt rygg. Jag skulle också ta upp händerna en aning eftersom att man blir väldigt stark när man har händerna långt nere.
ja den här hästen är sträsig av sig och jag va mjuck i handen då han är så sträsig jag tycker inte han går och nudar sig i bogen och jag av skyr roulkurl så de kan va et tillfäle de ser ut så för han är duktig på at gå och upp och ned med huvudet då han är lite drama kven (stavning)

Jag säger som de flesta andra men blicken är faktiskt viktigast. Om du kolla upp så rätar du på dig automatiskt. Jag har också stora problem med blicken och jag ahr läst mig att man kan få nackskador om man kollar ner för mycket. Därför är det jättebra om du tränar på det!:) Prova när du rider att sitta och kolla ned på hästen och sen kollar du upp, man märker skillnad direkt. Det gjorde jag i alla fall:)
En sak jag märkte också var att dina tår pekar ut. Någor jag också har problem med;) Det du kan göra är att sträcka ut benet så mycket du kan när du sitter på hästen och sen slappnar du av. Gör det några gånger så brukar hela benet vrida sig och tån pekar framåt:)
Sen också med händerna, försök att sätta ihop händerna så att de inte åker isär. När du leder hästen så kan du bredda men bara en kort stund och sen tillbaka igen. Tänk också på att korta tyglarna och höja handen så du får en bärande hand när du rider. På det sättet brukar nosen på hästen komma upp lite och händerna brukar "dra ihop sig"
Annars tycker jag att du ser ut att ha en bra grundsits:) Fortsätt öva och lycka till:)
Tror #26 har tagit upp allt jag kom att tänka på :)
Alltid Oavsett
Tack för sitsen. Jag hade en gäte bra sits förut men blev sämre och sämre jag tycker att jag har stol sits. Men de kan jag få om sjg säkar med ryggen. Så räta på mig moste jag brukar rida med spö mellen kand och rygg edålig på att förklara. Ja mina tår är stort problem men aldra störst är händerna och blicken. men den här hästen har tendens att hänga sig på bettet
nu har jag inte läst precis allt men det jag ser på bilderna är främst att din handställning är fel. samma problem som jag länge hade, så jag vet hur svårt det är att ändra på =) det du kan göra är att hålla en pisk eller en rak pinne mellan tumme och pekfinger. sen ska du sätta fingertopparna mot varandra och stänga händerna. vet inte om jag kan förklara det bättre men det ska alltså vara ungefär 10-15 centimeter emellan hänerna
// Alexandra
Hästen är människans bästa vän <3
#28 Hur kan sitsen bli sämre? :)

#28 om hästen hänger sig på bettet är det bra att rida med buren hand så man liksom kan "släppa" ordentligt om den hänger sig:) Jag vet att det är svårt!:)
#30 Om man har en tränare som inte uppmärksammar på alla fel man gör är det lätt att vissa saker i sin sits försämras. Speciellt sådana saker som man inte har nött in i rygggraden ännu:)
oj då måste du ha suttit bra. Konstigt att det har förvärrats såå mycket.

Spontan så skulle jag vilja dra dig framåt i sadeln så du inte sitter så mkt på skinkorna, sen länga dina läder och vinkla om knäet. Lyfta blicken sträcka på axlarna skjuta fram bröstet och vinkla om händerna samt lyfta dem. Bort med den vidirga gummisnodden som får hästen att knäppa av i nacken och sänka ryggen.
Håller med Dyb sitt mer på mumlan räta upp dig helt samt upp med handen. Den ska inte ligga på dina lår.
Tack för tipsen jag har tänkt på dem hela tiden och de har blivigt bätttre men de är konstit att jag sitter bättre på häst en på ponny. Och tunare hästar har jag en enu finare sits. Jag är bra med handen nu kan glöma men på minner mig själv sitsen börjar långsamt komma tilbacka. Blicken är fortfarande dålig och tårna är gäte bra när jag har stigbyglar. Lite sämre utan.

Att du känner att du sitter bättre på häst än ponny kan bero på att hästen har en bättre tillpassad sadel. Det kan vara så att du egentligen känner dig lite stor på en liten ponny och därför inte vågar länga lädrena mera vilket gör att du drar upp knäna och hamnar längre bak i sadeln. Pröva att länga dina hål nästa lektion. En sådan enkel sak kan göra underverk.
Tunnare hästar vidgar inte ditt bäcken lika mkt som en bredare häst.

#40 Vad jag har sett tidigare på bilder har du haft en mycket bättre sits än på dessa bilderna, på de bilderna har du ridet Tango.
Nu funderar jag lite på hästbyte och därmed sadelbyte, det kan inte vara så att denna sadel helt enkelt inte passar? En bra välanpassad sadel är väldigt viktig för sitsen och man kan gärna se på sitsen om den är fel.
Prova när du rider T igen och se om det känns bättre då igen eller om det är samma då.
Bara en tanke.
Mvh Carina
Sajtvärd på Arabiska fullblod iFokus och Irish Cob
Medarbetare på Tonåringar iFokus
De blir mycket bättre när jag rider T men inte lika bra som när jag rider mr kiwi jag tror de ligger mycket i sadeln. Men ridskole hästar brukar inte ha välanpassade sadlar tyvärr.
men de gäller storlek också. Igentligen är jag för liten för häst man moste väga 63 minst jag väger 50.
Men jag funderar på att bara rida häst
Det jag Reagerade på var dina händer och din Blick, Du måste sträcka på dig (som många andra sagt) Ut med bröstet spänn magen, korta tyglarna någon cm, Upp med händerna å håll ihop dom mera.
Det är inte lätt att ändra en Gammal vana men du kan klara det de gjorde jag! från en hösäck till en sitts som min Ridlärare är avensjuk på!
bara kämpa!

#42 för liten för en häst? det är faktiskt så att sålänge man inte väger 25 kilo och är 5-7 år så är man inte förliten för att rida häst. Jag vet en 12 - årig tjej som rider häst och äte jätteduktig.
jag blir faktiskt ganska irreterad på att folk hänger upp sig på vikten. Om man rider ponny ska man väga högst 70 kg (för d-ponny) och om man rider b-ponny så ska man väga si och så mycket. Det stämmer inte. Jag rider d-ponny utan problem och väger mer än 70 kg, ingen häst har klagat hittills! På Irland rider stora karlar på connemaraponnys, Islandshästen har INGA speciella exteriörskillnader från andra ponnyer men alla kan ju rida på dem..
Klart du ska rida häst om du vill rida häst!:) Strunta i vikten, det klarar du ändå:)

Jag tycker att din sits är stora problemet, du drar upp benen, sitter ihop sjunken, tittar ner (mitt problem med :$) och har händerna på låren. på någon bild petar även tårna rakt ut.
Tycker också att du "drar" ihop hästen lite mycket, den går nästan bakom lodplanet.
Om du får bättre handställning och fjädrar lite mer i handen, så tror jag att ponnyn går mycket bättre och söker mer mot bettet och bär upp sig själv bättre :)

Jag fick inttrycket av att du sjuker ihop något, blicken är fäst nedåt och inte framåt, handen något hård, samt är det svårt att avgöra hur hästen arbetar under dig pga snodden. Handpositionen något låg och bred. Men du ser mjuk ut i kroppen, följsam och har förutsättningarna för att blir riktigt bra. :)

Snodd måste man rida med på ridskolan.
Sedan måste man väga runt 60 för att få rida häst eftersom många andra som väger mer behöver platsen bättre och kanske inte kan rida ponny men vissa kommer in ändå.
/ Johanna medarbetare på dvärgkaniner.ifokus
Rest in peace Valkyrie!
Igår red jag ponny och tänkte på mig själv att jag skulle räta på migg mmm
Gu de gick gätte bra när jag gjorde de. Och idag red jag häst gud assso jag va så nöjd med mig själv jag brukar inte va nöjd alls men de va bra med sits och hästen gick fint blicken mm alting. Jag är så nöjd =)
kan du inte lägga ut någon ny bild?
Jag tycker att du håller händerna väldigt lågt och tittar nedåt hela tiden. Men har du ingen film?
That that don't kill you can only make you stonger

Jag tycker händerna ser hårda och spända ut, sits kan jag fördra aven om den inte var den bästa men hårda händer det måste man jobba bort.
Man ska hålla om tygeln öppnar man handen så blir tygeltagen hårda och stumma.
På bild #9 ser du själv hur hästen försöker gapa, det vill man ju inte man vill vara så mjuk och följsam att hästen trivs med bettet och ryttarens hand.

När jag kollar på henne när hon rider så är hon otroligt mjuk i handen så detta var bara tillfälligt om ni tycker att hon är det.
Kaka tänker otroligt mycket på att vara mjuk för hon tänker mycket på hästarnas känsel.
Kram på dig Kaka
Rest in peace Valkyrie!

På bilderna ser jag bara öppna händer och det är inte mjukt, även om man kanske tror det så är en kontrollerad sluten hand som ger rätt eftergift mycket bättre.
Det är min uppfattning jobba med händerna först för man klarar inte att ändra allt samtidigt utan ta en sak i sänder och händerna är viktigast.
Jag håller med lorita, handen måste upp och ihop för idag låser du handen mot låren på varje bild. Då går det inte att vara mjuk utan pålle hamnar i ett skruvstäd. Ska man ge efterfit med öppen hand så får du liksom släppa hela tygeln.
Jag kan också öppna handen ibland så jag får checka i knoppen, hand och blick hand och blick.. Sitter nämligen o letar loppar i manen stundtals
Ta gärna fler bilder allteftersom

Jag har hört att man ska ha stängd hand för att man ska kunna öppna handen för eftergift men sedan direkt stänga handen. Jag är också jättedålig på att ha handen stängd men har en häst som inte gillar när man är hård i handne så hon kör upp huvudet och skakar på huvudet och då kommer jag på vad som är fel^^
Men det är bara att kämpa på!:) Ingen har en perfekt sits, inte ens Jan Brink;)

Att öppna handen tillfälligt är en eftergift, att ha handen öppen hela tiden betyder att antingen glider tygeln eller så spänner man handen onödigt hårt mellan lill o ring finger samt tummen o pekfingret, vilket i sin tur skapar spänningar hela vägen upp i nacken o ryggen.
Jag har redan skrivigt ovan att jag inte rider så nu har jag ridigt 3 ggr veckn och bara tänkt på mig hästen går fint och sitsen va bra närta vecka rider jag på tisdag och onsta. Kan be någon ta bild på mig så att ni har bevis.Jag Har fott exakt somma kommentarer så de bör räka nu. men rag rider inte så där helatiden. Bara när jag såg bilderna så ville jag ha lite kommentarer för att bätra mig för ibland glömmer jag att tänka på mig själv.

#58 Ja det var det jag menade^^
#59 Vi försöker hjälpa dig. Och alla förklarar på olika sätt och man förstår vissa sätt bättre än andra. Därför är det bra att höra samma saker från många. Som sagt så försöker vi bara hjälpa dig och förklara…
Ja men jag har tackat för de jag fick svar av de är typ samma personer och som jag skrev tidigare så har jag redan fattat. Och jag hade kommit på varför jag sat så för jag komundan arbetet jag fuska. Nu måste jag tänka på mig själv.

#61 har du läst, massa erfarna har gett dig råd och tips och du bara viftar undandet som bagateller, vill du inte gå vidare och bli en bättre ryttare?

Måste bara säga att detta är absolut inte likt Kaka på något sätt alls, nya bilder kommer väl på tisdag eller? :)
Rest in peace Valkyrie!
Så klart jag har läst igenom allt eftersom jag vett att alla skrivigt samma sak. men på sitt egna sätt och på olika sät . Så klart jag vill därför frågar jag men allt handlar om samma sak vilket är bra med olika svar då de svarar på sitt sät.
vem vilol inte bli de??
Viftar inte bort de ni lyssna ju inte jag har blivigt gätte bra behövde bara tänka på era tipps som att holla upp huvudet bliken, Någon sa att de är skadligt för nacken och jag börja tänka på de varje gång jag reder sitter bättre i sadeln genom att räta på mig hela tiden och tänka på vad jag gör. Hålla handen ihopp och högre behvämare för hästen tänker jag för annars ligger bettet fel. Sådant har hjälpt mig mycket är tacksam för svaren självklart.
Kommer och uppdaterar med nua bilder på tisdag.Om inte vi rider ut
Jag tycker du tar emot "kritiken" och tips på ett bra sätt! Det är inte lätt att lägga ut bilder och folk ska ge kritik även om det är för att hjälpa så blir det lätt fokus på det som är negativt och det känns inte alltid kul.
Anledningen till att jag skrev "igen" är att jag jobbar med samma bitar själv OCH väldigt många har problem med just blicken för man vill gärna sitta och kika ner.
Ska bli spännande att följa dig och ser fram emot bilder..
Sen byggdes inte Rom på en dag heller utan det tar ju tid tid och mer tid
Ja tror inte mit problem är att jag inte kan sitta fint utan jag förköker komma undan arbetet för för inte så länge sedan satt jag som en drottning. Brukade min ridlärare säga. osh därför behöver jag hjälp med att tänka på saker så att jag ex att ta upp huvudet för att fåen bättre blik.
Jag är så nöjd med mina tips jag fott