Er favorit övning
Vad är er favoritövning inom dressyren? Spelar ingen roll om ni rider den i skogen eller på bana/ridhus.
Förklara gärna varför ni gillar den o vad ni har för syfte med den, samt gärna även mål. Gärna er utbildningsståndpunkt oxå
Samlad galopp alt. skänkelvikning i högre tempo. 
Alltid Oavsett
Jag gillar att rida stora serpentinbågar över medellinjen när jag värmer upp, men även annars med. Kollar så hästen är med mig, går att ställa åt båda hållen och även rakställa. Rider det i både skritt och trav med min 4 åring :)

#1 Hur rider du de då? E de skänkelvikning på diagonalen eller längs långsidan? O hur rider du samlad galopp, varvar du eller vad? Och ffr varför??
Tänkte den här tråden som lite utbyte av ideer o då kan de va bra o skriva så utförligt som möjligt 
Just ja, glömde de förut, utbildningsstångpunkt på hästen oxå 
#3 Längs långsidan, mest för att öva på att flytta sig efter skänkeln
Samlad galopp brukar jag mest göra i ett väldigt långsamt tempo för att hon ska arbeta ord. och få in en bra rytm men varieras självklart med vanlig galopp och ökad galopp(hennes favorit som hon är väldigt bra på)
Hon är inte utbildad isäg och aldrig tävlad utan är mest nöjes ridning/träning med henne, fast efter en värdering av en dressyr tävlande kompis till pappa så har hon väldigt bra steg i trav iaf.
Alltid Oavsett

Min häst har inte kommit så långt utbidningsmässigt. Men den här övningen som jag knåpade ihop förra vecka passar hans nivå jättebra.
Man rider in på tre serpentinbågar, den första i arbetstrav nedsittning. Nästa båge skall vara skritt och den tredje arbetstrav lättridning. Sedan när jag kommer ut på spåret igen lättsits el. nedsittnig, fatta galopp i hörnet och sedan ett varv på stora mitt volten i galopp. Sakta sedan av innan hörnpasseringen och börja om från början eller vänd snettigenom och byt varv.
Tycker den är bra, man tränar övergångar, ställning och böjning. Kommer dock snart hitta på något med bommar för att han inte skall få tråkigt.

Jag gillar enkla byten på diagonalen. Det kräver arbete från både min o hästens sida. Jag måste komma ihåg halvhalterna och hästen måste samla sig mer och bli lydigare. Sen är det en sådan skön känsla när alt går som man vill :)

Diagonal slutor som sitter perfekt, då är jag super nöjd… för jag har ibland ganska svårt att komma ihåg alla ben och vinklar ;)
Det jag använder allra mest på alla pållar är nog sidvärtesrörelser både över grusvägen ute och när jag jobbar inne..
De kan vara enkelt som att flytta ngr steg in och ut till att rena skänkelvikningar.
Sen gillar jag verkligen öppna och sluta..
För lösgjordhet och lyhördhet.

Min egna favoritövning är att jag rider galopp, vänder snett igenom o beroende på hästens utbildningsståndpunkt så rider jag antingen sluta eller sluta-tänk. När jag kommer ut på spåret i nästa varv rider jag förvänd galopp o vänder sen snett igenom igen o den här gången i skänkelvikning. Detta görs i ägge galopperna, gärna ett varv i ena, o så andra galoppen, så man inte sitter o tragglar i samma varv hela tiden. Målet/syftet med de hela är att få en mjuk o rörlig häst, även i galopp, många glömmer tyvärr rörligheten i galoppen.
Hästen bör vara utbildad till LA för denna övning.