Tävla med nosnät
*ASG* förlåt men det vart det fånigaste jag sett på länge ^^ *fniss*
Men jag kan förstå användningsområdet och att detk an funka på vissa hästar men min hade ju skavt av det redan när han får det på sig ^^
Tror inte det står något om det i TR, kan inte minnas att jag läst något om nosnät förr. Det borde jag ha kommit ihåg isf. o det är ju inte till för att förfina hästen. dock kan man ju då undra om det inte ska bli tillåtet att tävla med hel flugmask för ögon, öron och nos också ^^
Tål att spekuleras i om det inte redan finns regler för det.
Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.
Vad är det till för? :O
#2 Många hästar med lindrig headshaking blir betydligt bättre av dessa. (googla headshaking)
Min reagerar nu med att mitt i ett dressyrpass få ett ryck, lite som tics, inte så kul varken för mig eller hästen. Är man dessutom på tävlingsbanan så vill man ju undvika dessa tics. Nu har jag inte prövat denna själv men tror nog jag ska införsaffa ett, och testa på träning i allafall, i England är det godkänt att tävla med dom, dessutom är ju headshaking betydligt vanligare i England än här hemma (tack och lov) Har haft en HS-häst, vill inte påstå att min nuvarande är HS-häst men det är störande nog med hennes tics som kommit nu iom sol/värme/flugfän.
Tycker den är lite söt
nosnätet, tror min prinsessa skulle passa i den
#1 jo visst kan det tyckas fjantigt, men bara det hjälper! Frågan är ju också som du säger var man ska dra gränsen, exemtäcke??
Ska köpa ett och ha med till tävling och se om jag kan få dispens på tävlingsplatsen, om det nu funkar på träning vill säga.
Maria

Vet en som tävlade fälttävlan med de, men vet inte om hon hade sökt dispans för de eller om de va ok?! Mer vet jag inte tyvärr
Det är tillåtet att tävla med flughuvor om det anses nödvändigt (mycket flugor etc.), men inte alltid. Så man får säkert använda detta om det skulle anses vara nödvändigt en dag, men anses det inte nödvändigt kan de be en ta av den.
#3 Hur kan de bli bättre av dessa flugnät? Av det jag kunde hitta på headshaking så borde det väll ändå inte göra någon direkt nytta?
Hakuna matata!
#5 ja det är ju inte jag som har hittat på att det blir bättre har bara fått den informationen av min tränare, som jag litar på, men när jag var på strömsholmkliniken med min förra HS häst så satte dom ett skynke för nosen när vi testade och det blev betydligt mindre shake så att säga, en del är ju känsligare om nosen (vit mule??) men jag är ingen expert så jag vill inte uttala mig om det, ville bara luska ut om det är tillåtet att tävla med, men jag söker info om det på annat håll
M
Jag har för mig att man ska kunna få dispens för det likväl som för huva.. Håll oss gärna uppdaterade med info om du får ngt mer konkret att gå på
#6 Ja min syrra hade en häst med HS för några år sedan, och det lindrade med nosnät… Varför var det ingen som hade riktigt klart för sig, men när det handlar om så enkla medel så är i alla fall inte jag mest intresserad av varför det hjälper, utan snarare att det hjälper. Mycket lustig "sjukdom" eller vad det ska kallas förövrigt…

Jag hade dispans för att tävla Pelleplutten med nosnät i körning. Det var iof på en brukskörning. För hans del hjälpte det inte så länge med nosnät. Vi fick tyvärr ta bort honom efter ett år :(
har också läst som headshaking och tydligen så blir det bättre om mulen stimuleras som detta nätet gör. Många vill gärna gå och gnugga sig mot något om man inte hår något och därför ska det här vara något för att hindra det
mer vetjag inte, och inte varför heller, hehe.