Dressyr iFokus

Dressyr

Etikettutrustning
Läst 10651 ggr
JoyBysen
0

Hubertus/Passier sadlar? + Sadelproblem!

Hejsan! Glad

Jag håller på och letar dressyrsadel till mig och min D-ponny Bysen.

Han är inte den aldra lättaste att hitta sadlar till, och sen är de största anledningarna till att vi behöver en ny är att hans rygg och min sits har blivit -förstörda- i den vi hade förut.

"Boven" i det hela var en Globus Clic. Vi upptäckte efter ett halvår att jag satt mer på bakvalvet än i den.
Och då blev ju trycket för långt bak på Bysens rygg. Och vi har haft mycker problem med att Bysen har varit spänd när jag ridit och inte velat söka sig framåt och nedåt.

Så nu har jag provat ett antal andra, och får låna en väldigt gammal Kieffer av min tränare så länge, för att jag inte ska använda Globus-sadeln.

Har provat Prestigesadlar - Passar ej!

Kieffersadlar - Den enda som har passat är den jag får låna så länge. Har till och med provat en exakt lika dan, men nyare årsmodell, den skulle bara liksom vara nyare i lädret, men nej, mina knän åkte upp och den var obehaglig att sitta i.

Morris and Nolan - Passar absolut inte Bysen, var inte ens lönt för mig att provsitta.

Vad tycker ni om Hubertus sadlar i allmänhet? Ger de en bra sits?

Och vad tycker ni om Passier sadlar? Sitter man i allmänhet bra i dem?

Jag frågar såklart inte om sadlarna ligger bra på hästen, för vi får Proffesionell hjälp när det gäller passformen på hästen och min sits, det ska såklart passa båda två.

Och det är ju såklart svårt att veta om alla sitter bra, men vill veta vad ni har för personlig tanke om dessa sadlarna.

Har ni några andra tips på bra sadlar?
(Inte Stübben, de är redan uteslutna för att jag inte kan sitta i dem.)

Tacksam för svar!

ThunderClap
0

Jag är nyfiken på varför du satt i bakvalvet på Globusen? Var sätet för litet? Stöden för låren fel? Låg sadeln fel på hästen så att den hamnade i fel lutning?

I vad för sadlar har du suttit bra tidigare? Vad för typ utav säte/sits på sadeln tror du att du vill ha? Svårt att tipsa om något när det inte är så mkt att gå på ;)

Jag ogillar hubertus sadlar, är platta, dåliga kvalité och otäcka enligt mitt tycke. Men det är ju personligt vad man vill ha, jag gillar att rida i MJUKA sadlar med massor med stöd. (Jaguar xkc, wintec isabell, childeric dac, jeremy rudge är sadlar som jag ridit mkt i som fallit mig i smaken, köpt mig en amerigo cervia igår :)).

Jag ogillar alla äldre Passier sadlar utav samma anledning, hårda, utan stöd och glatta. Nyare Passier har jag inte ridit själv i och vill inte uttrycka mig om. Men överlag så är min personliga åsikt att Passier är hemska de med. Det är sådana som man har på ridskolor och lider utav Oskyldig

Dyblygiad
0

Då säjer jag tvärt emot #1, jag älskar mina Hubertus Flexline sadlar. Min äldsta är nu runt 20 år gammal. Lagom djup och ligger bra på de flesta hästar jag haft. Dock så kan jag inte ha dressyrsadeln på mitt halvblod, där behöver jag mera stöd för att inte dra upp knäna i traven. Annars så tycker jag att de är mjuka, sköna, bra kvalite i lädret och hoppsadlarna är super!

Sen finns det väldigt många olika modeller på Hubertus. Flexlinen är flatare i sätet och inte så uppbyggd medan Kosacken är djupare men inte ställbar i bommen.

Har du möjlighet att provrida olika modeller så är det det bästa. Din rumpa gillar säkert inte samma sadlar som min rumpa gillar Skrattande

Vi åker till Mustang här i Sthlm när vi ska ha nya sadlar. Där får man rida igenom hela deras lager med sadlar, nya o beg och får bra hjälp att se vad som passar hästen. Ryttarens passning kan bara en ryttare känna efter.

Passier gillar jag inte.Inte heller gillar jag mode sadlarna Amerigo o Childeric.

Ställer mig också undrande till hur du lyckades komma på bakvalvet på Globusen? Vi har en Clic dressyr som verkligen får ungen att hamna rätt fast när jag tänker efter på saken så undrar om inte hennes storasyster ser ut att hamna lite i bakkant när hon rider i den sadeln.

Annars så gillar jag Bates Caprilli (bra för dem som tenderar till att få stolsits) Edingburgh (som man sitter väldigt stadigt i)

Gillar man mjuka säten så kan Bates nyare sadlar vara ett alternativ, de är verkligen mjuka i sätet och har luftstoppning.

Lothar
0

Jag har bara haft en hubertus och det var för läänge sedan, men inget jag skulle vilja ha igen..

Nu har jag en Bates Innova som både häst och jag gillar..kanske något för bred midja på den för att mina höfter ska vara överlyckliga men de börjar vänja sig.

Dottern rider ien Wellington Elite, den gillar även jag.

Tycker om mkt stöd, hade en amerigo vega och kunde absolut inte sitta i denFörvånad

Man får nog försöka och prova så många sadlar som möjligt för att hitta *sin* sadel.

maria

JoyBysen
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Okej :)

Tack för alla svar!

Svarar på frågan varför jag satt på bakvalvet.

För det första så skulle det behövas typ tre kilpaddar för att sadeln skulle ligga bra ut med hästen rygg, och så kan man ju inte ha det. Så det var ju att den hade fel lutning.
Så jag satt liksom i lite uppförsbacke, den tippade liksom bakåt.

För min tränare bad mig att hoppa av när vi kämpade med min sits och min ponnys form en hel lektion.
Då visade hon att den skulle vara nästan en decimeter högre upp där bossorna är!
Så den låg absolut inte bra.

Så det är lite varför jag satt på bakvalvet. Och sen var jag för lång för en 16,5'', så jag fick stolsits hur mycket jag än kämpade.
Jag gillade den annars för den hade så stora och bra knästöd!
Sen visade min tränare att mittpunkten i sadeln var för långt bak, så jag hamnade längre bak med rumpan. Liksom den djupaste delen i sadeln var för långt bak, så min rumpa hamnade långt bak den med.

Se bilden :) Man ser kanske inte så bra där, inte så snyggt ritat ;) Men ni fattar nog lite i alla fall :P

JoyBysen
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

De stora pilarna visar var min tyngd hamnar i de olika sadlarna.

Och den röda pilen visar var jag hade behövt sitta om trycket skulle varit rätt och för att jag ska kunna sitta rätt.

Den gula pilen visar var jag hade suttit om jag skulle belasta ponnyns rygg på samma sett som jag gör i Globus sadeln, alltså - alldeles för långt bak!

Hoppas ni förstår mig nu :)

Dyblygiad
0

Mao den är för smal i bommen för din ponny!

Jag tror spontant att du inte kommer gilla en Hubertus efter att ha ridit i en Globus. Globusen är mer uppbyggd än Hubertusen, har du inte några kompisar vars sadlar du kan provrida i.

Vi har i familjen

Globus Clic, Edingburgh, Hubertus Flexline, HdR , dressyr  16,5" samt 15"

Hubertus Flexline 2st varav en luftstoppad, Morris Nolan, Hubertus flatback hopp

Vi har dessutom haft Bates Caprilli (underbara sadlar) 15" samt 16,5" , Crown wintec Passier och Stubben.

Puh, så fort jag får jag får mina pengar så ska jag bli stolt ägare till en Bates Innova brun Kyss

MiaMaria
0

Jag verkligen avskyr hubertus, egenligen kan jag skriva som #1 i förklaringen.

En nyare passier har jag ridit i de är helt ok, inte de bästa men ändå ok. Sadlar jag gillar är Röösli, jaguar, amerigo osv

#6 skriver ditt egentliga problem, sadeln har varit för smal för din ponny. Testa vidare bomvidd så kanske de fungerar.

poppysmarsvin
0

Min absoluta drömsadel är en Grand Gilbert (Passier), och någon gång ska det bli en sådan (kan måttanpassas om man köper från Ingdams). Hubertus är för mig helt och hållet synonymt med stenhårda pankor… Men jag är inte förtjust i Stübben heller för den delen.. Idag har jag en  Wintec Isabell Werth som är skön och ligger bra. På Wintec-sadlarna kan koppjärnet mycket enkelt bytas ut och på så sätt göra bommen smalare eller vidare.