Dressyr iFokus

Dressyr

Etikettallmänt
Läst 2911 ggr
MiaMaria
0

"Bröllopssko"

Lite OT men ändå…

Detta med Viktoria o Daniels bröllop börjar gå för långt tycker jag, de är choklad, muggar osv osv o nu ska även högvaktens hästar ha speciella skor under bröllopet. Lite kul men ändå överdrivet. Skorna är numrerade och ska sen lottas ut bland medlemmarna i beridna högvakten

Läs mer på Beridna Högvaktens hemsida, btw en mkt fin o informativ hemsida där man tex kan läsa om hästarna, bli medlem osv.

Lindbygarden
0
Dyblygiad
0

OT var inne på deras hemsida och hittade att de har en Donnerfly -  Bernstein avkomma som går i paraden, Opal kallas han hos dem.

Låter lovande för oss då beridna högvaktens hästar bör vara av gott temperament och mkt stabila i psyket. Något jag verkligen sätter högt på listan när jag ska göra en ny familjemedlem :)

Dyblygiad
0

Ännu mer OT

De har en welsh cob korsning, Cippyn Red Crusader - Bernstein.

Oj vad min avelshjärna spinner loss :)

Vilken rolig sida att kolla hästar på !

MiaMaria
0

Ja visst va den rolig, de står va de gjort o stam osv, så bör alla sidor se ut Flört

Elshira
0

Jag hoppas jag under min livstid får vara med om en röstning av att ev avskaffa kungahuset… Vi har en regering och en stadsminister - det enda kungahuset gör är att de kostar pengar. För de gör då inte ett skvatt för sverige som land…

Hakuna matata!

MiaMaria
0

Vill egentligen inte kapa tråden men måste få svara på #5

Visst kostar de mkt pengar men jag tycker att de ska få va kungahus i Sverige, personligen tycker jag de är lite mysigt. Tänk om sverige blir ett presidentland, då flyttar jag, de lovar jag!

Elshira
0

#6 Vi har ju stadsminister (med alla partier)…? Ingen har ju sagt att vi ska ha en president som bestämmer åt allt och alla för det!

Kungahuset är ju där som prydnad, kungen har ju inget ansvar eller är med och bestämmer något som det var förr i tiden.

Hakuna matata!

exitingsvillemo
0

Jag håller faktiskt med Elshira lite där. Vad gör dom egentligen för nytta?

Att kungen tiggde till sig ytterligare några miljoner till Victorias bröllop gör ju inte saken bättre heller.

Det pågår en internationell ekonomisk kris, men att slänga ut miljontals kronor på ett bröllop är helt OK?

Dyblygiad
0

Det ger åtminstone några mer jobbtillfällen får några.

Jag hoppas verkligen inte att vi ska avskaffa monarkin. Det drar väldigt mkt turister till Stockholm, vaktparaden tex är något som vi inte skulle haft utan monarkin.

Vill man ha president så är man välkommen att flytta till Finland el ännu värre, USA.

Visserligen är våra monarker inte så blåblodiga men jag tycker att de kan få vara där de är.

Elshira
0

#9 Men varför ska kungen få ha ett konto med 136 miljoner (sista summan jag hörde), när han inte själv använder dem för bröllop eller något annat?

Och varför ska de ha herresäten var stans i landet - räcker det inte med det enorma slottet och annat i djurgården?

Hakuna matata!

exitingsvillemo
0

#9 Monarki, ja visst, det är lite kul med kung i landet, president vill jag inte ha.

Det jag ifrågasätter är ungefär det samma som #10 Tycker det är vansinne att 1 familj siter på sådana summor pengar, men inte anser sig ha råd med dotterns bröllop…

Lindbygarden
0

Nope jag är för att avskaffa kungahuset ju förr dess bättre. De gör stor nytta men det strider mot våra grundlagar med att ärva ett ämbete..

Men sverige i ett nötskal tre av fyra grundlagar reglerar demokratin och hur vi ska följa dess värdegrunder bla att man inte ska kunna ärva sina förädlrars ämbete. Den fjärde handlar om monarkin.Cool

Håller med om att de själva ska betala sitt brölopp MEN det finns säkerligen många som vill sponra med tanke på reklam osv..

Victoria är duktig inget snack om saken men betala bla prinsens lyxliv och snuttidutt med brud som varit med i paradise hotel?

Nej tack!

Lindbygarden
0

Jo kungen kan vara kvar om han kan dra in sina och familjens egna pengar INTE våra skattepengar!

DVS kungen ta betalat

exitingsvillemo
0

Jag skulle vilja se kungafamiljen överleva 1 månad på en hederlig svensson-lön

LinaN
0

Personligen reagerade jag på hur otroligt fula många av hästarna i kungliga stallet vart… det vart ju inget mer enhetligt än färgerna på de stora kreaturen.

Sen hade jag en vän som red som dragontrumpetare under sin värnplikt, han sa att elakare hästar fick man leta efter. Jag tar väl det med en nypa salt för han hade ingen direkt hästerfarenhet innan dess, men vissa av hästarna gick med munkorg så fort de kom in i stallet när han var där iaf. det är väl en 5-6 år sedan.

Men som sagt, för att majoriteten av hästarna där är representanter för halvblodsrasen så blir jag litetmörkrädd med så många dåliga överlinjer, underhalsar, helt galna proportioner i kropparna osv… Det såg inte så bra ut på alla bilder alla gånger….

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

Elshira
0

#15 Håller med dig. Har för övrigt en bekant som en daga bara bestämde sig för att hon skulle bli beriden militär och sedan in i hovstallet. Hon berättar att (som på många andra "finare" ridstallar) hästarnas endast går ute någon timme om dagen förutom ridningen vilket gör de flesta hästar med lite framåtanda till "monster"… =/ Förståeligt säger jag då!

Hakuna matata!

[slo]
0

Jag har fått order från högre ort att gå in här och peta lite igen, hej på er som kommer ihåg mig och kanske till och med saknat?!

Jag gjorde min värnplikt som beriden högvakt, visserligen utslängd efter tre månader, men känns som jag har bättre koll än dom flesta här ändå ;)

Ang monarkins vara eller inte vara säger jag bara släng ut packet, det är ju tyskar och fransoser ändå… Sälj ut högvakten till ett privat företag och anställ folk som vet vad dom sysslar med, så kanske vi slipper lösa hästar på Stockholms gator, avsittningar och rena pinsamheter bland okunniga värnpliktiga. Sverige har chans att bli världens modernaste demokrati (minns inte riktigt detaljerna, stod i tidningen för ett par veckor sen) om bara dom blåblodiga kunde ge upp sitt lyxliv. Ta prinsskrället till exempel, han tävlar i racing för dom som inte är invigda och kan inte köra bil för fem öre, men vad gör det när han kan plocka ut nya bilar så fort han kör sönder en… Inte konstigt att det går bra för honom, ingen vågar köra nära honom för dom har inte råd att laga sina egna bilar pga hans klantighet.

Jag log när jag såg att min hemkommun kommer skänka något symboliskt utan speciellt stort materiellt värde till bröllopet :)

#2 Opal var en riktigt trevlig rackare, snäll som få. Vilket inte går att säga om en del andra, men överlag var det snälla hästar att ha och göra med OM man hade kunskap innan. Jag fick lite känslan av ridskolehästar.

#15 Det är lite halvsanning, det var en häst som gick där när jag var där, som hade munkorg när han var inne. Men han avlivades ett halvår efter jag åkte därifrån ungefär. Hur hästarna var byggda svarar jag inte på, är inte alls kunnig på den biten, men dom flesta var som sagt bra i huvudet. Eftersom majoriteten var sponsringar från företag så är det väl inte så konstigt om det är lite bottenskrapsvarning…

#16 Stämmer däremot ganska bra, minns inte riktigt hur många hästar det var inkl polisens, men det fanns två rasthagar som tog fyra hästar per dag och en skrittmaskin för 5-6st som dom fick gå i nån timme… Vissa hästar fick inte komma utanför stallet om dom inte blev ridna. Däremot var skötseln exemplarisk, 1+ timme rykt per häst, mocka två gånger om dagen och fodringar på sekunden när.

exitingsvillemo
0

#17 välkommen tillbaka och självklart har du varit saknad Skrattande

Vad kul med lite "inside information"

Vad jag fortfarande inte förstår, är varför kommuner ska skänka ngt alls till detta endamål… Ekonomiska kriser, arbetslöshet you name it, men skänka ngt till ett bröllop är tydligen inga problem.

Den förbannade familjen kan väl istället skänka sina pengar till ex sjukvården, där det absolut behövs mer pengar.

Nej men just det, om ngn ur kungafamiljen blir sjuka så inte fan får dom träffa en stafett-läkare, nej nej…

GHAAA… Vad arg jag blir. Skrikandes

Kliv av era höga hästar och börja bete er som vanligt folk istället!

Linnea
0

Det dummaste med monarkin enligt mig är att de inte får lov att ha ett vanligt jobb. De får inte tjäna pengar.. Tar dom varsitt jobb så kan vi dra ner rejält på deras bidrag.

Skynda långsamt så går det fortare.

PeggyTroll
0

de ville ha äkta silver men pappa visade för dem att det går lika bra med aluminium som är polerat blankt :D

exitingsvillemo
0

#19 eller hur.

Även om dom inte skulle ta si ett jobb, så skulle nog inkomsten kunna minska drastiskt. Jag menar, hur många fmiljer i sverige sitter på flera hundra miljoner kronor på banken idag??

Och jag betvivlar att dessa pengar går till deras räkningar, elförbrukning, tele-avgifter osv osv…

Det är nog mestadels "ha-roligt-för-pengar"

LinaN
0

#20 det vart ju någon kunglighet som hade silverskor på sina hästar för mååååånga många år sedan, skorna höll ju knappt eventet ut… silver är för mjukt. Tänk, en häst som ställer sig o skrapar med en framhov o sen rä det kört ^^

Blankpolerat alu funkar ju lika bra :) håller bättre om inte annat o är inte lika dyrt skulle jag tro.

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

Lindbygarden
0

#17 Kul att du är tillbaks igen!Glad

Ni tror inte att dåliga överlinjer mm kan bero på brister i ridningen?

Ja pengar finns det tydligen alltid att plocka fram, beror väl på hur viktigt det är. Att det saknas vårdplatser så sjuka barn skickas hem och sen avlider det är inte så viktigt men att Vickan gifter sig det finns det pengar till..

Kungafamiljen kostar en massa pengar…

[slo]
0

#20 Haha, dom får vara bra tjocka då, annars är det inte mycket att lotta ut efter en vända i stan :P

Lindbygarden
0

Nu har jag kollat på en del av hästarna och jag tycker inte alls de är så fula. Återigen kan ajg inte låta bli att imponeras av dessa hästar som lever i en sån miljö och många gånger hanteras av blåbär som inte kan så mkt om hästar.

ThunderClap
0

Kul att se Slo ígen! :)

Tycker inte att hästarna var så dåligt bygda? De är ju inte tal om att de är vinnare utav någin utställningsring precis, men de ser väll okej ut för sitt ändamål? Däremot kan man ju klaga på hur de ser ut i hull och muskelaturen utifrån vad man ser på bilderna, på den fronten fanns det enlgit mig massor att önska…

Slopar gärna monarkin, kostar pengar och är bra för vad? Jag gillar kultur-delen bakåt i tiden med gamla slott och kungafamiljen, men privatisera och göra museum intresserar mig, inte nu levande kungafamilj som jag mest lider för och ogillar.

halloonsodaa
0

Nu ska jag berätta lite om hovstallet då jag har varit där på studiebesök. Hästarna har INGA hagar alltså inga möjligheter att gå ut men personalen där tycker inte om det och önskade att det fanns hagar till de stackars djuren. De funderar däremot på att bygga ett nytt stall och ha hagar men inget som är bestämt. Hästarna får gå i skritt maskinen minst 1 timme om dagen men det är ju inte samma sak..

När jag var där så var hästarna väldigt fina! Det var ingen häst som jag tänkte "ahmen gud, vilken ful:O!" Men sen måste man också tänka på att beridna högvakten inte är hovstallet.

Nu när jag har babblat på om det nu ska jag skriva att jag tycker också att vi ska avskaffa kungahuset! Kungen arbetar precis som oss andra och gör saker, vilket de sa när jag var på studiebesök men kommer inte ihåg riktigt vad han gör…  I vilket fall som helst har jag hellre en president!

Sen det här med skorna är ju bara helt sjukt och dumt och ja jag vet inte vad jag ska säga……………? Vem går och stirrar på hästarnas hovar och ba " Har de specialskor på sig!? Det måste de ha annars är det inte seriöst!" Nej jag skulle inte tro det, totallt med slöseri på VÅRA pengar!

PeggyTroll
0

#22 Karl XII tror jag det var :) Och det var liksom BARA hans häst som hade det :) Inte ALLA hästar! Nu blir bröllopet lite billigare iaf! :D

[slo]
0

Kul att det finns några gamla rävar kvar, Jenny, exitingvillemo mfl som jag inte lyckades få msn till förra vändan jag var här =)

#22 Silver håller bra mycket bättre än aluminium, läs på periodiska systemet och återkom om du vill ha diskussion om det ;)

#27 Nja, det var inte genomgående alla som tyckte det var dåligt att hästarna inte fick vara ute… Nya stall och hagar, ja mycket möjligt att dom som inte kan påverka vill tro att det funderas på att bygga nytt. Men med den lokaliseringen finns det ingen möjlighet alls utan att flytta från K1, och då försvinner liksom grejen med högvakten och polisrytteriet… Och som jag skrev tidigare, inte alla hästar fick ens gå i skrittmaskin, en del fick inte komma ut annat än när dom blev ridna, vilket med lite "otur" var någon gång i veckan. Hovstallet är numera mer eller mindre fordonsgarage, så blanda inte in det.

Elshira
0

Ja silver år mer hållbart än aluminium definitivt :) Men i övrigt säger jag mer liv åt de hästar som står i stallarna och mindre pengar till kungahuset…

Jag tänker såhär: Tänk vad mycket mer pengar vi skulle tjäna på att göra om slottet till dels ett museum och dels hotellsviter - Det skulle dra både pengar och turister. "Bo kungligt i Slottet".

Men för övrigt, visst kan kungen få vara kvar och bo i slottet, men att ha alla dessa herresäten över allt samt att kungen har en egen förmögenhet - det är det jag blir så förbannad på…

Hakuna matata!

halloonsodaa
0

#29 Tyckte jag läste hovstallet i några inlägg men jag måste ha sett i syne eftersom jag kollade nu igen och hittade det inte:/ Det var därför jag blandade in hovstallet och det är jag hemskt ledsen för!…

För övrigt så vet jag att hovstallets hästar inte används lika mycket som K1s hästar gör men visst används dem! Vid väldigt speciella tillfällen brukar de användad, det är ju de hästarna som dem kör. Det är där alla fina vagnar, selar och träns finns. Har sett alltihop och där får alla hästar gå i skrittmaskin varje dag. Min kompis som för tillfället praktiserar där säger att de som jobbar där är väldigt missnöjda med att det inte finns hagar.

kaka1234567
0

En av mina ridlärare jobbar på hovstallet hon heter johanna

_Mvh kaka
_

Medarbetare på Arabiska fullblod,Burfåglar,undulater,Irish Cob och NH ifokus

halloonsodaa
0

#32 Vad kul:) Min kompis har nämt henne faktiskt:)

kaka1234567
0

Ja men vad kul vart bor din kompis och rider hon på ridskola eller har egen häst.

Jag kanske vet vem de är =)

_Mvh kaka
_

halloonsodaa
0

Hon har egen häst men rider sällan och sen bor hon i Uppsala:) Antonia heter hon. Tror inte att du känner henne men jag kan ju ha fel ;)

kaka1234567
0

Tvvär de gör jag inte =) Men kul att folk känner till jaohanna

_Mvh kaka
_

exitingsvillemo
0

#29 Klart vi är kvar slo, vilka skulle annars hålla ställningen här inne Flört

Det är ju bedrövligt att det inte finns hagar till hästarna. De kungliga hästarna trodde man ju. om några, att dom skulle kunna få leva lite lyxliv dom också.

Men om det inte finns hagar, går då inte detta emot lagen om att hästar dagligen ska ges tillfälle att röra sig fritt i samtliga gångarter?

Eller står kungen över lagen också? Förvånad

ThunderClap
0

#37 det finns en hel del stallar som har fått någotslags undantag på att de inte har hagar åt sina hästar….

Jag har jobbat inne på ryttarstadion tidigare, de har definitivt något sorts undantag då det står över 100 hästar där och det finns kanske 10 små rasthagar. Vi hade hästar som inte gick ut alls mer än för ridning på min arbetsplats, för privathäst med normal ägare kunde det innebära 22h i box och 1h motion, 1h skötsel utanför boxen.

Linnea
0

Lagen gäller inte än och det finns inget som säger var hästarna ska röra sig fritt. Behöver inte vara i hage, kan vara i ridhus.

Skynda långsamt så går det fortare.