Dressyr iFokus

Dressyr

Etikett: tävling
Läst 4420 ggr
elli-kleo
0

knoppa man på tävling

Måste man knoppa manen på dressyrtävlingar?

själv har jag alltid trott det men i en tråd på hästhoppning.ifokus om "manknoppning" var det en som påstod att man inte behövde knoppa på dressyrtävlingar..

- Medarbetare på Fälttävlan ifokus

Cilla89a
0

Jag är inte helt säker, men jag har fått för mig att man inte behöver knoppa manen.

Medarbetare på Dressyr.ifokus

elli-kleo
0

men på högre nivå då?

- Medarbetare på Fälttävlan ifokus

Elshira
0

"All dekoration av häst/ponny med föremål som rosetter, blommor etc är förbjudet. Flätning av man och svans samt mönsterrykt på bakdelen är tillåtet. Lössvans är förbjuden."

Det är tillåtet - alltså inte nödvändigt. Att komma i klippt man är inte hela världen, men lång man vill man inte ha då tanken med knoppar/flätor osv är att man ska se halsen från båda sidor tydligt. Så klippt man eller en "PRE-/Ardennerfläta" går bra det med :) Dock finns det petiga domare som tycker det är "principsak" och kanske gör att man får ett sämre allmänt intryck, men du kan inte bli utesluten för att du inte flätar/knoppar. =)

Jag brukar inte tävla, men skulle jag vara med på en mindre klubbtävling/lokaltävling så tror jag inte att jag skulle göra knoppar om jag inte har gott om tid på morgonen. Själv har jag dock lång man på de flesta ponnyer och då blir det PRE fläta vilket går snabbt att göra ^^

Hakuna matata!

Dyblygiad
0

Du behöver inte knoppa och du behöver inte ha vita Ridbyxor men jag anser att det tillhör på  en dressyrtävling. Det är ju lite högtidligt att få tävla dressyr och då vill man väl vara så fin man bara kan. Inget får fram en hästs dressyrhals så bra som just snygga knoppar. Skrattande

halloonsodaa
0

Min mamma brukar knoppa på tävlingar men i vintras så fick hästens sånt skav av halstäcket så hon fick jättetun man (om ingen man) på ett visst ställe och då struntade vi i att knoppa, det var liksom ingen idé:/ Knopparna blev lika stora som en bebis lillfinger ungefär, det såg helt sjukt ut x)