Dressyr iFokus

Dressyr

Etiketttävling
Läst 4630 ggr
Jackelyn
0

Fläta man/svans?

Hej!Glad

Brukar hästar vara flätade på lokala tävlingar? Min häst är jäkligt svårlastad så i fall jag skulle fläta innan lastning skulle det med största sannolikhet inte vara något kvar av flätorna när hon till slut har gått in..Obestämd Och de flesta tävlingar börjar ju tidigt på morgonen så har man lite längre resväg blir det lätt knappt om tid..

Hur brukar ni göra?Skrattande

MiaMaria
0

Jag flätar alltid även om de är klubbtävling.

Knopparna är snyggare ju nyare de är. Har jag lång resväg (som oftast här i norrland) o kort om tid brukar jag bara göra flätorna hemma o sen knopparna på plats o har jag gott om tid så brukar jag göra flätorna o knopparna på plats. Tänk på att fläta hårt o få med allt småhår så brukar de bli snyggt, använd gärna strömsholmsknoppen (eller vad de nu heter), jag tycker dom är snyggare.

Cilla89a
0

Brimad är alltid knoppad på tävling, och jag knoppar alltid på morgonen innan vi kör, tar max 15 minuter att knoppa, och sedan har han svansen flätad för att den ska bli vågig :)
Jag är osäker på om hästen måste vara knoppad på lokal nivå, jag har i alla fall fått för mig att den inte tvugnet måste det på lokal nivå.

Medarbetare på Dressyr.ifokus

Lindbygarden
0

Men… hästen behöver väl inte vara knoppad egentligen?

poppysmarsvin
0

Hästar behöver inte alls vara knoppade, och en välryckt kort man kan vara snyggt det också. Faktum är att man börjar se allt mer hur speciellt manar är KLIPPTA på ffa hopptävlingar idag. En lång man dock är bara opraktiskt. Min häst har lååång man, så den flätar jag alltid i en inbakad fläta - både på tävling och träning. Flätad svans - varför? Det är klart att det kan vara snyggt på "rätt" svans att fläta tex svansroten, men har du problem med att din häst stimmar vid lastning så kan det ju vara bättre att frissera med sax om nu svansen är väl vildvuxen.

Lindbygarden
0

#4 På glada 80-talet hade alla klubbens hästar friserade svans..hmm rötter? Gud va fel det låter med svansrötter*hahaha*

LinaN
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Jag skulle göra flätorna hemma och sedan knoppa dem på plats.

Personligen har jag inte det bekymret själv med att behöva knoppa en man, men däremot så har jag tgvå ton tagel närmare en halvmeter långt att brottas med…. Då blir det oftast inbakad fläta.

Men TR säger inget om att man måste ha knoppar, utan manen ska vara välfriserad osv. Men man kan få avdrag på om halsen inte syns från bägge sidorna, så därför lägger jag gärna en inbakad ardennerfläta på Harry. Gammal bild.

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.