equine terapi
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
En vän till mig visade en video som hon hade tagit när hon visade sin son, som har speciella behoeften, denna video från Lingh. Hon var överaskad över hans reaktion.
Typiskt för honom är att stanna oreagerad och nu blev han väldigt livlig och enthousiastisk efter att ha sett "the dancing horse" - den dansande hästen.
De påminnade mig av allt detta fantastiska arbete som häst terapie gör för att hjälpa individer med speciella behoeften. Häst terapi får mera och mera uppmärksamhet som än accepterade form av behandling, som hjälper med koordination, tal och kommunikation, självkänsla och mycket annat. För första gången Dr Tricia Wilmoth presenterar häst terapi som en del av terapautisk lösning för att behandla autism. Hon kommer att göra det på en konferens för Autism i juli 2010, som hölls för 41. gång.
För att stöda detta arbete, linkar jag nu till deras websida - North American riding for the handicapped association www.narha.org.
Titta också till deras Facebook sida …..
Finns det likadana organisationer i Europa - låt mig veta!
Best regards, Karin from America !!!

Jag vet inte mkt om eventuella organisationer i Sverige men däremot vet jag att det är många ridskolor runt i landet som har handikapplektiioner för både vuxna o barn med alla möjliga handikapp och extra behov.
För många år sedan stod jag i ett stall där ridklubben hade handikappridning och vår dåvarande ponny hade varje vecka en liten autistisk pojke som fick följa med ut i skogen på hans rygg.
Så underbart!
Måste bara fråga om det är ni som äger Lingh? En fantastiskt fin hingst måste jag säga!