halter och övergångar..
Hejsan!
mitt och min häst Zoyegas största problem på dressyrfronten just nu är övergångar, framförallt från en snabbare gångart till en långsammare.. Zoya har en tendens att streta emot bettet och höja huvudet och tappa allt vad korrekt form heter vid förhållningar.. Detta gäller även vid halter.Plus att hon dessutom är väldigt otålig och har svårt att stå stilla i halten..
Jag inser att det mest handlar om att öva, öva och öva och berömma när hon gör rätt och korrigera när det blir fel..
Men har ni möjligtvis några tips eller erfarenheter av vad jag bör tänka extra på, alternativt övningar som kan ge bra resultat?
tack på förhand (:
Hej! Alla hästar är ju olika, men på min sessa så går det inte göra övergångar om jag tar henne i munnen med handen, jag måste ria henne med sätet, och *överarmen* om jag rider en diagonal i mellantrav så när det är dags så tar jag ett djupt andetag sjunker ner tyngre i sadeln, sitter emot och rätar upp mig lite och vid behov gör jag en förhållning med *överarmen* inte handen, då gör hon övergången som jag vill ha den och är kvar i form och lyssnar på mig!
Herregud vad lustigt det låter, haha, men som sagt tar jag henne i munnen så stretar hon emot, hon är inte alls riden för handen så det är bara att gilla läget.
Mitt bästa tips är att hitta en BRA tränare som ser, vet och själv kan för att du ska få bästa hjälpen, jag red länge för en annan tränare och det resulterade i dragkamp mellan mig och sessa, och som min nya tränare sa, den kampen kommer du aldrig att vinna…
Lycka till/Maria
JAg säger som Lothar, rid mer med sätet. En halvhalt kan du åstadkomma genom att dra ihopa skulderbladen bak på ryggen, gör halvhalt och sedan kommando för avsaktning, men glöm inte att driva in i avsaktningen för att den ska bli bra.
Jag försöker lära mig att när jag saktar av ska jag ha stöd på ena tyglen och fortsätta driva med diagonala skänkeln, då får jag jämna och fina avsaktningar.
Men det är inte lätt ^^
Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

Ett annat mycket effektivt och bra sätt är att tänka lite sidförande alt. öppna i själva avsaktningen. Det får hästen att trampa lite mer under sig och på så sätt "sätta sig" in i övergången i stället för att släppa ryggen. (Hoppas innerligt att du är "hemma i fikonspråket…"). Håll bettet lite rörligt för att på så sätt få en mjuk följsamhet i hästens nacke (partiet bakom öronen…) och erbjud ett mjukt stöd. Men det är sits och skänkel som gör jobbet. Många hästar "tar emot sig" med frambenen vid en avsaktning, och egentligen är det ju helt naturligt. Vi behöver hjälpa dem att hitta en annan typ av balans, och då är det inte alltid handen som är bästa hjälpmedlet - utan det blir i stället en "dragkamp". Många hästar tycker dessutom om att tydligt känna tygeln mot halsen, och är din häst sådan så är det viktigt att du inte breddar handen i avsaktningen, utan kanske till och med kramar försiktigt med ytterhandens lillfinger för att hjälpa hästen att bli inramad.
Tja - en hel vetenskap med andra ord… Lycka till!!

Du har fått det bästa tipset här, sluta rid med handen, innan halten så öppnar du och sluter handen kring tygeln (kramar tygeln alltså) ett par gånger så hästen är förvarnad att något kommer (bra på okänsliga hästar) sen gör du halt med sätet huvudsakligen, träna det här ofta och jobba med halvhalterna också! En fuling är att ställa hästens huvud lite innåt vid halten, det motverkar en höjning vid halt men är inte riktigt godkänt ;).. Och ja när du rider halvhalter med sätet så innebär det i grunden att du ska SLUTA rida, alltså följ inte med hästens rörelse längre, motverka den hellre, spänn imot i kroppen. Din häst kommer lära sig känna av den hjälpen tydligare och tydligare och börja rid halter utan stigbyglar då kan du inte spjärna mot med fel muskler ;)

okej, tack allihop! (: