Dressyr iFokus

Dressyr

Etikettutrustning
Läst 3092 ggr
kappi
2010-04-25 21:46
0

benlindor!

hejjhej :d

jag har en fråga om benlindor :)

varför har man dem i dressyren? är det stöd?

och kan man ha dem i hoppningen istället för benskydd?

och vad tycker ni är snyggast, benskydd elr lindor?? :)

tack i förhand!

Perly
2010-04-25 21:57
0

Benskydd har man främst för att inte slå i kotled och kota.

Inom dressyr är benlindorna till för att skydda mot slag och strykningar samt värma benen för att förhindra andra skador.

Tror inte man får ha benlindor i hoppningen då det finns risk att de går upp i den "tuffa" ridningen och då kan skada hästen.

Vad jag själv tycker är snyggast beror alldeles på sammanhang.^^

Alltid Oavsett

ThunderClap
2010-04-25 22:09
0

Jag lindar arbetsbandage (hoppar över stallbandage nu) för att framförallt ge stöd åt benet. Oftast är det kotan som jag vill linda runt och ge stöd åt, men på fåtal hästar runt skenan.
Vid arbete så lindar jag inte för att värma, benet bör bli varmt vid arbete utav sig självt…

Självklart kan du hoppa med lindor om du har häst som behöver stöd. Hurvida det är tillåtet på tävling eller ej vågar jag ej ge svar på, blev lite ställd när jag läste Perly's svar och hon sa nej då min personliga åsikt är att man absolut bore få ha det.

Jag tycker olika är snygast beroende på häst och vad man gör.

exitingsvillemo
2010-04-26 01:01
0

Jag använder sällan lindor, pga slöhet =/

Använder mest kottäckande skydd som ger både skydd och stöd.

Typ sånna här

Peppe
2010-04-26 12:35
0

jag har sett hästar tävla med benlindor många gånger, på olika nivåer. allt från klubb-nationellt. har även för mig det var en som hade lindor under göteborg horse show!

Medarbetare på ~`Dressyr´~ och ~`Harry Potter´~

Minetta
2010-04-26 13:13
0

Ja, de är till för att ge stöd.

Benlindor är tillåtet att tävla med i hoppning, Milton hade ju det t.ex!

Jag tycker benskydd är snyggast. Men på dressyrtävlingar är vita benlindor snyggare enl, mig.

exitingsvillemo
2010-04-26 14:32
0

#5 benlindor är väl inte tillåtna på dressyrtävlingar?!

Peppe
2010-04-26 14:35
0

#6 framridning/prisutdelning =)

Medarbetare på ~`Dressyr´~ och ~`Harry Potter´~

Minetta
2010-04-26 14:45
0

#6 nej det är dom inte, jag menade framridning & prisutdelning, där får man ju ha benlindor.

marinelady
2010-04-26 22:26
0

Tycker man ska ifråga sätta hur mycket stöd lindor/arbetsbandage faktiskt ger, tror att effekten är mycket liten och att hästar kan med samma enkelhet dra sönder senor, eller snarare vet, för det har en häst gjort för mig.

Det finns inte en fysisk möjlighet att materialet i lindorna skulle kunna stödja utan att gå sönder om du räknar på hur många kg/cm tryck det blir på en fullvuxen 600kgs häst. Skulle dom stödja skulle de dessutom ge skador, pga av trycket mot lindan, och förhindra naturlig rörelse i benet, inget som man önskar direkt. Lindor ser jag huvudsakligen som skydd mot skador på hästen. Men det är bara vad min logik har kommit fram till..

exitingsvillemo
2010-04-27 11:35
0

#7#8 ja det är klart =) Trodde du menade på själva tävlingen =)

Linnea
2010-04-27 12:06
0

#9 Håller med. Själv anser jag att man inte ska ha lindor/skydd om hästen inte behöver det. Om hästen inte stryker sig så behöver den inte heller skydda benen, om hästen stryker sig lite en gång på 10 ridpass så behöver den inte skydd. en kompis till mig har en häst som stryker sig så pass att det börjar blöda efter bara 20-30 min. Den hästen behöver skydd!

Skynda långsamt så går det fortare.

PeggyTroll
2010-04-28 09:56
0

#11 Håller med dig :)

Men sen finns det ju de hästarna som inte får skada sig som de sätter skydd på och ställer in i en liten rasthage, för att de är så busiga om det får komma ut i en stor hage :/. Om man skulle släppa ut dem varje dag i en stor hage så skulle de nog busa av sig och sedan ta det lugnt och kunna gå där utan skydd och utan att göra illa sig. Sådetså!

Linnea
2010-04-28 10:35
0

#12 Just det.

Skynda långsamt så går det fortare.