Hack i dressyr?
Jag har ridit min ponny i typ åtta år. Alltid ridit henne med bett men hon har gapat väldigt mkt, har inte spelat någon roll vilket bett jag använt mig av eller hur jag har ridit.. hon har gapat vilket som.. började då testa att rida på hack nyligen och tyckte det gick helt super.. är en mkt skolad ponny så ställning och sådant är inte ett problem alls.. dock fick jag negativ kretik från min tränare? Det är ju inte så att jag tänker tävla (över 18) så vad spelar de för roll?? Hon trivs jättebra med hack och har nog aldrig gått bättre..
Vad tycker ni?
// Ida Bergefur - Angelus Stuteri
Alltid ridit min i hack (hon är inriden på det) och det ger ju en större närhet en bett. Går hon bra på det ser jag absolut inga problem i det då jag inte är något för bett, tycker man att det är för "klumpigt" kan man ju alltid sätta vanliga metallringar att fästa tyglarna i :)
Alltid Oavsett

rid på hack om hon funkar bra på det, tkr jag! 

Fast vad är det för kritik din tränare ger till hur hon går på hacket?
För mig är hacket en genväg i dressyren, jag ser noll anledning till att rida på blank stång dressyr-mässigt sett, man lurar bara sig själv. Kan däremot förså hästar som inte vill ha bett i munnen, men finns ju bettlösa alternativ utan stång-effekt.
#1 Jag har absolut inga problem med det alls.. visst, förstår de som inte vill rida sina hästar på det eftersom det är svårare och ställa och så. Men denna ponnyn är väldigt lätt och känslig och välutbildad så det är inga problem..
#3 Asså, jag vet inte riktigt varför.. tror mer det var en princip sak för henne. Att de ska gå på bett och inget annat. Rider i bomlös sadel också (eller barbacka) och det gillar inte min tränare heller..
Asså, det är ju inte så att hon är svårriden så jag använder väldigt lite hand på henne.. knappt alls. Och jag känner att hon lyfter ryggen mkt mkt mkt bättre än tidigare.. inte bara det att hon slutat gapa.. sedan är det ju alltid bra att växla.. men kanske blir bättre med vanligt bett när jag ridit en stund på hacket, vem vet..

#4 Får jag säga att på det du skriver så låter din tränare som en idiot och jag undrar varför du tränar för henne? Om jag var du skulle jag nästa gång fråga närmare vad det är hon anser, kan ju vara så att hon även ser något som vore bra att höra. Och har ni väldigt skilda åsikter så kanske det är som så att ni inte passar ihop, för min del är det iallafall viktigt att jag och min tränare delar åsikter, vi måste tro på samma system.
Det har inte att göra att du använder välidgt lite hand, som att du vill att hästen ska komma fram till handen och ta ett lätt stöd, fungerar inte så bra på en hävstång.
Jag tycker också det är OK att rida på hack, men jag funderar mest på om du varit hos tandläkaren
för det är vad jag hade gjort först och främst för att utesluta ett ev tandproblem, om tänderna är OK så hade jag sen provat hack.
Maria

Älskar personligen att rida på hack, bett blir bara så skarpa som handen som håller i dom.. Hack är för mig ett njutnings bett, sånt jag kan ha på en häst (oftast travare) som lärt sig att saker i munnen= springa och stöd i munnen=springa fortare..
Det fungerar utmärkt att rida dressyr på hack det sitter i om ryttaren har en sits så den kan påverka hästen på det sätt som hacket inte kan..
Rid på hack om det går bäst!
Din tränare verkar ha konstiga idéer för sig 
- Medarbetare på Fälttävlan ifokus
Jag skulle kika på tänderna i första hand. Sedan skulle jag nog försöka ta reda på varför eller när hästen gapar. Är det alltid vid ett visst sorts moment eller tygeltag, är det i halter, igångsättningar osv osv. VAR och NÄR gapar hästen och VARFÖR.
men hack är bra att varva med men som sagt, jag hade velat titta på tänderna på hästen.
Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.
#5 Nej, jag vet.. Jag har dock precis slutat för henne, men undrar om det är fler som tänker som henne? Och som kan beskriva på något sätt varför? För jag fattar det inte riktigt.. Enligt henne är det "ett hoppbett" som man inte ska rida dressyr på..
#6, 9 Jo, hon har varit hos tandis :) och massör, och bytt sadel.. läste dock för en stund sedan att gapandet kan komma om man ridit mkt på pessoa och jag vet att hon reds mkt på pessoa innan mig..
Hon gapar aldrig i något mönster utan den kan gapa precis när som helst.. Kan släppa helt på tygeln och hon gapar ändå.
#7 Precis! Älskar också hacket, på min Julia. Tror däremot inte det skulle fungera lika bra på min andra ponny, Moa..