Dressyr iFokus

Dressyr

Etikettövrig-dressyr
Läst 2487 ggr
kappi
0

Konstig bena :s

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

hejhej!

Min häst har en jätte konstig ''man bena''! den är lixom ''delad'', (bilden) fattar ni?

det ser inte särskilt snyggt ut och jag vill ha den på samma sida!

så nu undrar jag om ni vet hur jag kan få hela manen på samma sida?

tack i förhand :)

Perly
0

Skriver här och väntar med spänning på svaren då även min häst har en bena, i halva mannen, ser ju något skumt ut… Vet att den brukar kunna ligga kvar på "rätt" sida när man tvättat och flätat den men sedan kryper den sakta men säkert tillbaka…

Alltid Oavsett

Twirro
0

Jag tycker det är grymt sött med delad man :O ni borde vara stolta över era hästar och deras härliga manar! :)

tinaLY
0

har även hört att hästen blir mer jämn om de har ungefär lika mycket man på båda sidorna (om de har mer man än ex. 1 handbredd) min nordis har på båda sidorna ^^

LinaN
0

Det sägs att hästar vars man delar sig i mitten är jämnt musklade.

Tycker om det skrocket ^^ och kan nog nästan våga satsa pengar på det också. När harry gick som bäst i vänster varv låg nästan all man på höger sida, nu ligger det lika mkt på bägge och höger sida är han svagare i.

undra vad som hände rom man rider mkt i höger varv och jobbar nästan bara i det. eller iaf 75% av tiden ^^

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

Denna kommentar har tagits bort.
Denna kommentar har tagits bort.
Marre89
0

kan det inte underlätta om man tunnar ut manen.. att den har lättare att lägga sig på en sida än om det finns massa man där oxå? om ni förstår hur jag menar.. hehe inte så bra på att förklara..

Perly
0

Hmm… Kanske, jobbiga är bara att min har väldigt tunn, sträv man…

Alltid Oavsett

kappi
0

#1 visst ser det lite knäppt ut ;)

#2, visst ser de lite charmigt och busigt ut ;) det är gulligt på en shettis , men jag är lite trött på hans man nu :@

#3, haha , det stämmer nog inte på min häst ;) piron är stark o stabil i höger medans han är ur balans i vänster :s

jag har hört att det kan hjälpa med ''fiskenät'' , vet någon hur man gör det?

Marre89
0

#8 aha okej. Tänkte att ofta så har ju inte en häst med de problemet tunn man, utan det är ju ofta dom med tjock man. men då kanske de blir svårt.. man vill ju inte ha jätte tunn man heller…

kappi
0

#8, kan du inte prova att fläta den då :)?

Perly
0

#11 Jo, får nog forsätta med det ^^ Lättare på sommrarna då man kan passa på att skölja ut damm ur manremmen(Hjärnsläp, heter det verkligen så?) :P

Alltid Oavsett

LinaN
0

#12 mankammen :D precis som det man kammar manen med ;)

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

kappi
0

gör man bara massa små flätor :)?

Perly
0

#13 Tack, så hette det ju^^ Sovit lite lite tror jag :P

#14 Brukar tvätta ur manen  och göra en massa små flätor oftast ja :) Ibland kan jag göra 5-6st tjockare för att inte få samma "krus" i manen när man tar ur flätorna :)

Alltid Oavsett

PeggyTroll
0

Min häst hade all man på höger sida, men nu har hon delad bena, det borde ju betyda att jag gjort ett bra jobb?! :D

Peppe
0

#15 vill du får ner manen ordentligt så gör fler mindre flätor, blöt dem och fläta HÅRT och verkligen tryck ner manen mot halsen när du flätar så du inte flätar rakt utåt. flätorna ska ligga platt mot halsen när du är klar, inte "lyfta sig" =)

du får allt tåla lite krusig man om den ska ligga kvar haha Tungan ute

Medarbetare på ~`Dressyr´~ och ~`Harry Potter´~

mallan-nog
0

Min ponny har oxå manen på båda sidor. Till en tävling förra helgen duschade jag henne och gjorde sedan småsmå toffsar i manen åt samma håll (typ som när man ska knoppa).

Efteråt låg manen kvar åt samma håll och gör det fortf en vecka senare.

kappi
0

#18, men är de fult me krusig man xdD?

Peppe
0

#20 läs #15 som jag hänvisade till så förstår du =)

kappi
0

jaaha tack :p men hur länge ska dem va i ^^?

Peppe
0

#22 det beror på hur länge du vågar… dock aldrig längre än 3 dagar.

de gånger jag flätade min c-ponny så satt dom i 1-2 dygn, vanligtvis 1. jag gör hellre nya flätor direkt igen än låter samma sitta i för länge =)

Perly
0

#18 Får väll stå ut då, ska ju ändå inte ställa ut henne P :)

Alltid Oavsett

Perly
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Bild på hur hennes bena såg ut föra sommaren ^^

Alltid Oavsett

kappi
0

#25, måste bara säga att din häst är jätte vacker! :)

Perly
0

#26 Tack :)

Alltid Oavsett

exitingsvillemo
0

På de smäckrare tävlingsponnyerna/hästarna med ryckt man, så är det snyggast med all man på en sida.

Men till raserna med lång man, så tycker iaf att det ser bättre ut med delad man.

Jag sliter som ett djur för att få Amulettes man att ligga på båda sidor.

NettanLindholm
0

tycker det är intressant det där med att manen ligger beroende på musklerna!
Har en f.d galoppör som man då kan anta gick mest åt ena hållet, vid tävlingar och även mkt i träningar.

När jag köpte henne låg hennes man helt åt vänster och var också mycket träligare att rida i vänster varv. Nu efter massör och mycket varierad ridning åt båda håll är hon nästan likadan åt båda hållen - och en del av övre delen av manen har lagt sig över på högersida. Glad