Firs Wish - struppipning?
Hur är det egentligen, är det ärftligt? han är ju tagen ur aveln av den anledningen, men ändå
Vore det dumt att skaffa en avkomma efter First wish av den anledningen?
Medarbetare på ~`Dressyr´~ och ~`Harry Potter´~

Jag antar att det är ärftligt, annars hade det väl inte funnits någon anledning att ta han ur aveln om det inte kan nedärvas?
Men det orsakas ju av en nervskada i struphuvudet, och nervskador kan väl ändå inte nedärvas?
Jag hade nog inte varit rädd för att skaffa en First Wish avkomma, känner till endel, och ska vara mycket trevliga och fina
Jag gillar verkligen First Wish, och hovis har hans helsyster, dem bor utmed vägen när jag kör till stan så brukar jag ha ett öga på vägen och med det andra spanar jag efter systern ;)
Medarbetare på Dressyr.ifokus

#1 ja jag gillar också First wish väldigt mycket, men tänk om man köper en efter honom och sen utvecklar den struppipning, då skulle det kännas väldigt jobbigt!
Fler åsikter?

Om inte jag missminner mig så är struppipning misstänkt äftligt. (Det vill säga, man har sett samband men all forskning är inte klar.) Nervskadan kommer ju av en anledning och den kan vara ärftlig.
Sajtvärd för Medeltiden iFokus
Medarbetare på Galopp iFokus
www.stuteriprecious.se

#3 ja så fattar jag det också, nån nämnde en ökad risk med 1.2 % och det är ju trots allt inte mycket..
en annan hingst, Herkules hade istället en ökad risk på 12%, eller så hade dom missat en "." där ;)

#4 Har de räknat den procenten på antalet avkommor med utvecklad struppipning eller vad? Oavsett så är det inte så att det nedärvs mer på vissa och mindre på andra, utan har ena föräldern struppipning så löper avkomman alltid en risk att få det. Därför tycker jag att det är ett helt rätt beslut att ta First Wish ur avel.
www.stuteriprecious.se

#5 fråga mig inte hur dom fått fram det, stötte bara på de siffrorna när jag googlade
Att han är tagen ur aveln må vara som det är, men hans avkommor? Vågar man köpa en sån?

#6 Om den är undersökt för struppipning u.a. så har den ju inte struppipning.
www.stuteriprecious.se

#7 men det visar sig oftast först i åldern 4-6 år…

#8 Då får du undvika att köpa en yngre avkomma, så att du vet säkert. Annars är det en chansning.
www.stuteriprecious.se

#9 First Wish är ju bara 6 år själv, så hans avkommor är ju väldigt unga ännu, de äldsta kan väl max vara 2-3 år?
Medarbetare på Dressyr.ifokus
Nej de är ju inte så gamla ännu.
ngn som vet hur försäkringarna täcker strupipning?
Jag tror inte att risken för att hans avkommor ska uveckla struppipning är stor alls.
Så vill man ha en avkomma efter First Wish så skulle jag nog satsa på en sådan.
First Wish utvecklade ju sjukdomen efter en kraftig halsinfektion, man vet ju inte säkert om det var just infektionen som orsakat pipningen.
Han är väl opererad nu? Man får väl se efter lite hur det går för honom på tävlingsbanan framöver. Troligtvis kommer inte struppipningen att hämma honom, om operationen varit lyckad.
Hur försäkringsbolaget ställer sig till att avkommans far har defekten har jag ingen aning om, tvivlar på att det skulle vara ett problem.
Man får helt enkelt kontakta sitt försäkringsbolag och säga att man har en häst efter/undan den och den och se om dom påpekar ngt själva. Man behöver ju inte informera om att pappan tagits ur avel pga struppipning

Som ni redan skrivit så är struppipning "misstänkt" ärftligt o jag tvekar inte på de då jag haft flera sp-hästar (sp=struppipar)
Jag skulle personligt akta mig för hästar som är nära besläktade med Furst Heinrich och hans släktskap, då han är nutidens "bärare" av symtomen. Visst de flesta kommer klara sig undan men jag vill inte riskera något (sen finns de fler anledningar tilla tt jag väljer bort en sån stam oxå) Har som sagt haft hästar med sp o de är ingen höjdare! Ett sto (e. Herkules) hade lindrigt, men de va tillräckligt för mig, de får helt enkelt inte luft ordentligt o på så vis orkar de inte syresätta muskler osv och orken försvinner. Hade även en valack (e Furst Heinrich, dvs halvbror med FW) som hade sp, på honom blev de väldigt tydligt i stressade situationer samt om man konditionstränade. Hade flera föl efter FW så ska bli intressant att följa dessa o se hur de klarar sig.
Jo de sägs att FW utvecklade sjukdomen efter en halsinfektion, men är de verkligen hela sanningen? Är inte de bara ett sätt att försöka se runt problemet? FW är opererad o dessa operationer brukar ge bra resultat.

#10 Ja, jag vet. Så vill man vara säker på att en avkomma inte har problem så får man vänta tills den är tillräckligt gammal.
www.stuteriprecious.se

Har de tagit en så pass talangfull hingst ur avel så finns det en anledning. Vore det enbart för en halsinfektion så skulle han fortfarande vara i avel, det är jag säker på.
www.stuteriprecious.se
Strupipning är kasserande så oavsett vad som orsakade det så skulle han då bli kasserad för avel.
Stort plus ska de ha som så tidigt gick ut med det och skötte det snyggt.

#16 Det var typ så jag menade, att det anses kasserande oavsett hur det uppkom, eftersom det är ärftligt.
www.stuteriprecious.se

angående halsinfektionen så har jag flera gånger råkat på sidor där de skriver att en halvsinfektion kan påskynda händelseförloppet och det är väl det som hände med First wish?

#18 Säkerligen. Det jag menade i #15 var att om hans halsproblem inte var "riktig" struppipning utan sviterna av en halsinfektion så hade de inte tagit honom ur avel.
www.stuteriprecious.se
Precis!

Det är de jag menar med de jag skrev "är de verkligen hela sanningen? Är inte de bara ett sätt att försöka se runt problemet?" De kan ha kommit på naturligväg o de skyller på halsproblem för att få de att låta "lindrigare". Man ska inte stirra sig blind på vad som sägs o skrivs, de är rycktet de handlar om, massor av människor har betalt väldigt mkt för att betäcka med honom osv. Nu säger jag inte att de är så men de är en "liten ögonöppnare"

#21 Absolut, jag tar nästan för givet att uppmärksammade individer har en del osanning runt sig. Särskilt hingstar.
www.stuteriprecious.se

nu drar jag upp en gammal tråd igen! haha
kan man kräva att få en häst billigare för att den är efter first wish och risken för struppipning? (dvs dra av kostnaderna för en eventuell operation från priset?) eller får man helt enkelt chansa och sen stå sitt kast?
finns det nåt sätt att se om en ung häst kommer utveckla struppipning? några små tecken eller om man går ner med kamera typ?
sen som exiting drog upp, försäkringen??
av någon anledning verkar dessa FW-avkommor förfölja mig haha

#23 Kräva lägre pris kan man ju inte, men man kan förhandla med försäljaren och trycka på att man tycker det är en risk och säga att man vill ha ett lägre pris för det. Sedan är det alltid en chansning att köpa häst…
Andra frågorna låter jag någon som kan ge bättre svar svara på.
Det sägs kunna hänga ihop med grov ansättning hals huvud samt låååånga halsar.. Jag skulle iallfall vara försiktig med FW barn med hals som ser ut som pappas..

#25 detta är en avkomma med en hals som jag med min oproffessionella bedömning anser vara normal, kanske till och med lite åt det korta hållet! den grova ansättningen har jag svårt att se då hästen är svart och rör sig, gränsen mellan man/hals blir otydlig…
kan PMa om du vill se, som har större erfarenhet att kolla sånt =)
#26 Jag är inte så duktig på sånt men du får gärna pma mig!
Två bilder på FW där det syns tydligt!

du har PM =)

verkar ju dock lätt att undersöka!! om det nu går på så unga hästar som 2 år?
"Diagnosen är relativt lätt att ställa vid halsundersökning av övre luftvägarna med endoskopi med fiberoptik. Man ser då en asymetri av ingången till struphuvudet och vanligen vänster sida hänger slappt in mot mitten. Om man stimulerar hästen att andas ser man att det är ingen eller nedsatt rörlighet i den drabbade sidan av stuphuvudet eftersom de muskler som styr rörligheten är förlamade"

#30 jo de är lätt att diagnostera, men de är först när hästen fått problem av de, vilket sällan en 2 åring har hunnit få.
Läste du senaste ridsport? Där stod de om undersökning under ridning, mktr intressant artikel. De föl jag pratade om tidigare är nu 3 år o håller för fullt på att ridas in så ska bli spännande att se om någon av dem får de.

#31 det går alltså inte att se på en 2åring?
nä jag får ju inte ridsport hit, utan brukar passa på att läsa den när jag är ute på bondgården ;)
Det är väl så att köper man en FW så räkna med att det ev kan dyka upp.. Det behöver ju inte göra det men är man förberedd på att det kaaaaan hända så är det ju no big deal.
Sen bör väl sägas att hästar efter andra hingstar också kan få det och att säkerligen en stor del av FW barnen inte kommer få det..