Dressyr iFokus

Dressyr

Etikettbilder-och-filmer
Läst 2060 ggr
victoriaasen
2010-04-14 15:37
0

Bild: Bra form?

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Här är en färsk bild på mig och min häst. Personligen tycker jag att hon är för låg i formen, och jag vet att hon har svårt för att trampa undersig med bakbenen, det är något som vi jobbar hårt på och huvudet kommer nog högre upp när hon blir duktigare på det. Vad tycker ni om hennes form? Hur kan jag motverka detta? tips någon?

Jag vet att detta är något man bör ta upp med sin egna tränare men jag tänkte höra här ute för att få olika kommentarer/teorier. Vore bra om ni var snälla med mig, vi är en så länge bara på LC nivå.

Cilla89a
2010-04-14 16:01
0

Det är oerhört svårt att bedöma en bild, eftersom det är ett ögonblick. Du har ingen film?

Medarbetare på Dressyr.ifokus

Perly
2010-04-14 16:20
0

Tycker också att det är svårt att se, kamera vinkeln gör det inte lättare då det nästan ser ut som att hon har ett väldigt stort huvud och knappt någon hals…

Alltid Oavsett

MiaMaria
2010-04-14 16:42
0

Säger som de övriga att de är svårt att bedöma en bild men rent krasst kan man säga att alla former är bra på sitt sätt (nu drar jag inte in extrema former här som tex rollkur), de beror helt på vart i utbildningen hästen är. En GP häst rider man både lång o låg samt i GP.form samt allt däremellan som ett exempel

ThunderClap
2010-04-14 17:03
0

Man brukar säga att hästen inte ska gå under bogspetsen för att inte hamna i framvikt. Så för låg är hon inte.

Det är som de andra säger inte helt lätt att se på bild, och framförallt blir det väldigt svårt att ge konstruktiv kritik ifrån bara bild, så jag gör hellre som de och undviker att kommentera. Är svårt att säga hur du ska göra då vi inte ser hur det ser ut mer än i den delsekund som bilden togs.

Perly
2010-04-14 17:20
0

Skulle nog göra som #1 sa och försöka filma, inte bara ett par steg då utan gärna ett par varv, gärna både åt höger och vänster så att man ser hur hon rör sig m.m^^

Skriv gärna också hur länge hon tränts och pm hon gar bra i den nivån :)

Alltid Oavsett

victoriaasen
2010-04-14 22:12
0

Tack till alla som svarat :)

Jag förstår vad ni menar, bilden i säg är väldigt ärlig. Av alla som togs så såg hon ungefär likadan ut. Men  jag ska försöka hitta en kameraman så fort som möjligt så kan jag visa bättre, och så kan den här tråden fortsättas :)

ThunderClap
2010-04-14 22:14
0

#6 Jag har själv svårt att få med kameraman, men kamera det har jag. Så jag brukar sätta igång den på att spela in och ställa den på sargen eller på en pall för att kunna filma mig själv. Blir inte super fint bildmässigt, men man ser ju vad man själv gör för fel.

Diizkmedel
2010-04-17 03:21
0

Jag tycker att det ser ut som att hästen är lite framtung och hänger lite av sin tyngd i tyglarna :/

That that don't kill you can only make you stonger

victoriaasen
2010-04-18 22:53
0

Har nu fixat en film, men innan ni kollar på den måste jag berätta att på den här filmen är det långtifrån så bra som vi brukar vara. Jag har en fruktansvär förkylning och kunde inte hålla mig stilla och centrerad vilket gick över till hästen. Dessutom gör vi lite markarbete och inte dressyr.

http://www.youtube.com/watch?v=eJhv8MkdYbw&feature=player_embedded

Hästen är född 02 men sent inriden på grund av avel och är bara riden i två år. jag har nu haft igång henne i 3 månader efter en 6 månaders viloperiod med lättare ridning så hon är varken super musklad eller i toppkondition. Vi har precis fått igång galoppen också, hon är LC/LB utbildad men ej tävlad. Vi har jobbat mycket på att få ett bättre tempo och att få henne att börja lägga vikten på baken och inte i min hand, men andra ord är en lång väg kvar.

Hoppas att jag inte får ångra vidon nu :}

ThunderClap
2010-04-19 03:22
0

Jag tycker det ser trevligt ut :) Och klart bättre intryck på film än på bilden som ger intryck utav mkt mer framtungt än filmen där jag tycker du låter henne i en bra friare form där hon ser ut att få bära sig naturligt så pass hon orkar.

Med tanke på att det är häst under igångsättning så är det mesta jag tänker på dina läder i sadeln eller om det är sadeln i sig som är för liten/för korta/felskurna kåpor för dig. Jag upplever det som att du skulle behöva ha kortare läder för att hamna i bra hoppsits (sedan är det inte säkert sadeln tillåter kortare läder för dig, som jag var inne på, jag tror du skulle behöva längre framskärda kåpor), så att du får mer böj i knäet och därigenom får bak underskänkeln mer så att skänkeln hamnar under dig och inte framför dig = bättre balans, du kommer bli mkt stadigare. Fördel blir även att du kommer få lättare att sitta korrekt på skrevet emot sadeln, med benen framför dig som nu så hamnar man lätt (för att det är svårt att sitta jämnt på sittbenen och pubisbenet) som så i sadeln att man skjuter hästen framåt på bogarna lite.

Vad är det för stam på henne?