Dressyr iFokus

Dressyr

Etikett: träning
Läst 4012 ggr
kappi
0

Han orkar inte hålla galoppen!

hejj hej :)

jag har en b-ponny och är ganska liten^^

vi har problem med Galoppen!

Han blir trött ganska snabbt då han inte orkar hålla galoppen och börjar länga sig och ibland bråka med bettet. Och det gör att han börjar dra. inte skena men dra med mig så jag inte ''får upp han'' igen, så han länger alltså sig och jag kan inte få han i form igen!

jag vet inte hur jag ska göra! kan någon hjälpa mig med tips hur jag kan stärka hans galopp?

kaka1234567
0

De är så svågt att bedöma skulle villja va på plats för att se.

Men kan de inte vara att du är för stor eller så har han dålig kondition ??

_Mvh kaka
_

Medarbetare på Arabiska fullblod,Burfåglar,undulater,Irish Cob och NH ifokus

Cilla89a
0

Behöver inte bara betyda att han inte orkar, utan att han helt enkelt har hittat ett sätt att komma undan ;) Hästar är inte dumma.

Men är det av den anledningen att han inte orkar, så kan man ju fråga sig om han har dålig kondition eller saknar styrka. Jag hade nog sett till att komma ut och klättra, intervalltränat på fält m.m.
På ridbanan så är galoppfattningar mycket stärkande, och tempoväxlingar.
Efter ett tag så kommer du märka om han blivit starkare och orkar mer, eller om du helt enkelt släpper iväg honom i galoppen.

Medarbetare på Dressyr.ifokus

kappi
0

ja, han är ju faktiskt en riktig lat mask ^^'

men, han kan ju hålla galoppen fast han jobbar inte riktigt! utan som sagt han länger sig!

#1, haha, nej jag är verkligen inte förstor ;)

så jag ska alltså träna på tempo växlingar, intevall o klättra ?

kaka1234567
0

T kan va lite små kinkig i galopp fatningen han vill att man mjuknar. Och inte lite utan ganska mycket.

Så du kanske inte mjuknar till rekligt mycket i honnoms tycke.

Och ja tämpoväxlingar,klätring mm

Och arbeta på att mjuckna stäl ta och läta mycket volt och yter tygel och skänkel. Hål igång honom och be honom att lugna sig mycket stälning. Kanske åt höger på lång sidorna och vänster på kortsidorna mm. Hallvhalter stälomhalv halt stälom. Och många halv halter.

Ja de behöver inte va så att han inte orkar utan bara kommer undan på deta sätt. Eller så är du för hård i handen. Då menar ja att du inte är de utan kanske i hans mening. Han vill kanske att du mjucknar.

_Mvh kaka
_

kappi
0

mm.. men det ska jag jobba och tänka på :)

och så är de en sak till! asså han är MYCKET mjukare i högervarv en  i vänster! han jobbar finare i formen i höger en i vänster! vad beror de på och vad kan jag göra åt det :s?

kaka1234567
0

de är för att du kanske rider bättre i höger själv,hästen är också som vi mäniskor gillar höger eller vänster bättre äe mjuckare. Du bör nog rida lite mer i vänster och träna upp dig och hästan . Så att båda är lika mjucka i vänster mer träning där.

_Mvh kaka
_

Perly
0

#5 Träna lite serpentiner, volter, slalom, rida ut ställd i hörn m.m i olika gångarter och strecha honom så borde han mjukna upp^^

Obs, tänk även på att bytta varv regelbundet under träningarna, max 5min i samma varv i sträck

Alltid Oavsett

kappi
0

men, kan jag inte gymnastik hoppa med han ? stärker inte det jätte mycket? har ni tips hur jag kan gymnastik hoppa? avstånd osv! jag har en b-ponny :)

Perly
0

Ifall han gillar att hoppa kan det ge lite drag som gör att han håller galoppen bättre^^ Hindren behöver inte vara särskilt höga, runt 20-30cm borde räcka (Var ett tag sedan jag satt på en b-ponny så vet inte hur stort skuttet blir…), huvudsaken är att han får ett lätt upphopp. Avståndet skulle jag först mäta upp runt tremeter med koner och räkna galopp stegen han får på den sträckan och sedan börja med att sätta hindren med ca fem/sex galoppsprångs mellan rum och sedan länga mer och mer vartefter så länge han orkar hålla ett jämnt galopptempo mellan hindren.

Vet inte hur varierad din träning är med honom men variation är viktig för att intresset ska finnas kvar^^

Alltid Oavsett

kappi
1

#9, tac för tipset de måste jag prova ;) , haha, OM han gillar och hoppa! både jag och han älskar att hoppa! :D om jag fick bestämma så skulle jag hoppat hela tiden ^^men jag hoppar bara 1-2 gånger i veckan! ibland rider jag ut (gör det någon nytta att rida ut ?) men oftast rider jag vanligt/ dressyr! :)

Perly
0

#10 Då borde det ge lite "drag" ^^ För mina egna tycker jag att uteritter gör en hel del då min häst älskar att galoppera men inte riktigt får rum att länga ut på ridbanan :)

Alltid Oavsett

kappi
0

#11, min häst älskar också att galoppera OM han får göra det på SITT sätt! xd kan jag låta honom galoppera lite friare utan att han ''lär'' sig att han kan dra ifrån :s?

Perly
0

#12 Så länge det är kontrolerat och du känner att du utan problem kan sakta av honom om du vill så går det att länga galoppen/låta dem galoppera friare^^

Min ena går samlad galopp istort sätt utan hjälper nu mera efter olika galopp träningar

Alltid Oavsett

Dyblygiad
0

Om han inte orkar så kan du alltid hjälpa honom med att stå i fältsits, lägg honom i en låg form tills han har blivit stärkt i galoppen. Träna många igångsättningar och avsaktningar istället för att träna flera varv.

kappi
0

så, nu har jag precis ridit :) jag körde lite gymnastikhoppning, jag hoppade lågt på en volt! i höger , ja då går han helt PERFEKT :) men i väster ska han bara busa ):

#14 är det ok om man har lite längre tyglar i galoppen? för om jag har det så håller han inte på och busar med huvudet utan då går han lite bättre! men hur kan jag undvika att han lägger sig i tyglarna?