Rädd för bilar
Min häst är riktigt rädd för bilar som kör sakta, har inga problem med de som kör fort, går utan problem att köra 120 förbi henne (De flesta kör för fort på våran grusväg >.<).
Hon klarar dock inte av att bilar saktar ner och kör sakta förbi och drabbas då lätt av panik, försöker kasta sig i diket/skena…
Någon som har några tips på hur man ska få bukt på det?
(Tacksam för svar!<3)
Alltid Oavsett
Be någon i din närhet som har bil o körkort att hjälpa dig.
Kanske inte använda pappas nya bil utan mer den gamle trotjänaren :D
Hur reagerar hon på en parkerad bil? funkar? funkar det med att bilen går på tomgång? funkar det om man gasar litet men bilen står still (typ varvar motorn litet)
funkar det så hade jag börjat krypköra framför hästen i riktning ifrån henne. När det fungerar krypkör bredvid eller bakom vad som nu fungerar bäst. Kanske ha någon på markne som kan hålla henne i ett grimskaft så att hon inte kan fly för långt och ryttaren slipper slita och dra i hästen ifall det går åt skogen.
Det är mitt tips, ta det successivt och tålmodigt, ta ett steg om dagen även om det går bra. Dag ett parkerad bil som det sitter någon i och så går ni fram o tillbaka ett par gånger. Nästa dag så går ni förbi den parkerade bilen med människan i, och när det fungerar så starta och kör på tomgång och gå fram o tillbaka bredvid o så håller ni på så. Ökar med ett nytt moment per dag. :D
Hoppas ni får bukt med det. och om möjligt så bör ni använda bilar med olika färg på så hon inte lär sig att bara röda bilar är ofarliga :D
Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.
Ska tänka på det, hon bryr sig inte om avstängda bilar, tveksma för stillstående på tomgång och varvar man motorn blir det ett par jätte skutt framåt (nackdelen med kallblods jättemuskler)
Tack 
Alltid Oavsett
#2 jotack, det där med skutt och muskler känner jag alldeles för väl till ^^ Min är inte rädd för trafik, han muckar gräl med lastbilar och bussar genom att bocka och fäkta med framhovarna, och ibland så kickar han efter dem också…
Hade gärna bytt "problem" med dig ^^ Min är för modig för sitt egna bästa :D
Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.
#3 Jo, det kan ju gå åt det hållet också, tror nog att jag vill behålla mitt isf ;D
Hade en hund som älskade att åka bil som rusade fram och hoppade mot framhjulen om han fick chansen när de åkte förbi… Fast nu var det hästar vi pratade om så ska hålla mig till det :P
OT Tror jag hittade dig på youtube:)
Alltid Oavsett