Dressyr iFokus

Dressyr

Etikettdressyravel
Läst 3462 ggr
Cilla89a
0

Avel och hållbarhet.

Något jag har funderat på ett tag nu, är att det pratas så väldigt mycket numera om att bara använda de bästa stona, dvs korrekta exteriört, diplom, presterat själva alt väl presterande avkommor.
Men på bruksprovet la jag märke till att det var flertalet hingstar som fick fortsätta trotts att dem inte var helt korrekta exteriört, t,ex inåttåade, utåttåade o.s.v.
Varför inte gallra bort dessa?
Och sedan det här med att godkänna unghästar, jag tycker det är lite halvt naivt. Dem behöver ju bara se tjusiga ut och röra sig bra. Varför inte vänta tills att dem blivit äldre, är fullt utvecklade och se om dem presterar?

Känns som allt med halvbloden blivit så himmla jäktigt numera. Redan som 2 åringar ska man börja med inridning, 3 års test när hästarna knappt är fyllda 3 år. Tuffa championat i unga år. Och hingstar som ska godkännas så tidigt som möjligt.
Varför är det så stressat? Har det alltid varit såhär stressat?
Visst jag kan förstå det till viss del om man tänker på uppfödare, det kostar att hålla häst, och ju snabbare karriären för hästen börjar ju tidigare höjs värdet och ju snabbare kan man sälja och tjäna på det, istället för att vänta något eller några år extra, och ta det lite mer slow, då står man ju med hästen längre=fler kostnader och mindre förtjänst. 

Och sedan får det mig osökt in på hållbarheten, kanske blir hållbarheten sämre när vi stressar så hysteriskt, hästarna är unga, långt ifrån färdiga i kroppen men prestera ska dem. För det är ju ingen hemlighet att halvbloden är en ganska skadedrabbad skara.

Vad tycker ni? Nu är detta mina tankar och sen om ni tycker jag pratar i nattmössan får vara så ;)

Medarbetare på Dressyr.ifokus

Lindbygarden
0

jag kan inte annat än att hålla med dig!

Hingstar som Briar, Lingh Don Primero mfl har ju bevisat att de håller för sport på högsta nivå!

ThunderClap
0

Jag kan inte annat än hålla med jag med. Det är bråttom bråttom bråttom. Mycket att kunna och prestera för unga hästar…

Jag är för att RÖNTGA ALLT. Jag tycker vettiga uppfödare röntgar sina kommande avelsston och avkommor, allt för att vi ska hitta och rensa ut alla defekter ur stamboken. Liksom att hästarna visas (för hand, årgångstesterna för 3 & 4 åringar blir stressat upplever jag det som).

På hund så ställer man mer och mer krav inom många raser på att alla individer vid avel (dvs både hanar och honor) ska röntgas, undersökas och helst presterat något, jag skulle vilja ha det på häst med…

Lindbygarden
0

Vi börjar mer och mer att fundera på om stona ska stå över treårstestet, betäckas som treåringa och sen gå som fölston i fyraårsklasserna sen istället. Då är flickorna fem år och har haft lite mer tid på sig att mogna samt lära sig det somkrävs för fyraåringarna.

Unghästtesterna är ju mycket till för att tidigt se vad hingstarna ger, detta för att kunna sålla också för de hingstar som lämnar "dåliga" avkommor får ett lågt blup och sänks..

Men det är lurigt för de hingstar som lämnar "sena" avkommor..

Sassenach
0

Är inte Osteochondros en följd sjukdom av denna brådska? Hur hög är medelåldern på ett halvblod?

Kan inte mer än hålla med dig. Det jag tycker är det läskigaste av allt är att ponnyraserna följer efter och försöker hålla samma tempo…

Cilla89a
0

#4 Jag har fått höra (hurvida det stämmer eller ej, vet jag inte) att medelåldern på ett halvblod är ungefär 7 år!!! Foten i munnen Men är det sant så är det skrämmande!!
Fast jag blir inte förvånad, känner till hur många som helst som tagit bort sina halvblod, p.g.a olika deffekter, senast igår p.g.a pålagringar i rygg och knän. Hästen var enbart 6 år gammal.

Medarbetare på Dressyr.ifokus

Peppe
0

#5 är inte 7 år medelåldern för alla hästar, inräknat travare och galoppörer också? dom sänker väl medelåldern rätt rejält

Medarbetare på ~`Dressyr´~ och ~`Harry Potter´~

ThunderClap
0

#4 Osteochondros har inget med belastning att göra mer än att om de inte har symptom utav det utan träning så kan det komma fram vid belastning. Att ha osteochondros är medfött, det ska finnas en gen för det, vilket är varför vissa stammar har klart mer än andra.

Aldrig hört talas om någon statestik för medelåldern på halvblod, mendet är ju hästar avlade för ridning och visar det sig att de inte håller så tenderar man inte att spara dem som sällskapshästar så som man gör med små ponnys utan väljer oftare att avliva dem i förtid. Gör ju att statestiken ser väldigt anorlunda ut. Jag tror heller man inte är lika petig med hur fräsha många ponnyer är, eftersom de inte tränas lika hårt, så känns inte schysst att jämföra.

Men det är ju som så desto större djuret är desto större belastning har det och riskerar att ha problem när den utvecklar sin stora kropp.

Linnea
0

Jag har aldrig hållt på med halvblod men gillar inte alls tanken på att försöka få hästarna "färdiga" så väldigt tidigt. Hoppa 1,20 som 3-åringar tex. Allt verkar så väldigt stressat, hästarna får inte alls den tid de behöver för att utvecklas. Tillväxtzoner mm förstörs när man pressar för mycket i unga år. Vad som också spelar in (tror jag) är att man "låter hästarna växa i fred" tills de är 2,5 då de börjar ridas. (Jag lärde mig att man riden in vtidigast vid 3 års ålder.) Pressen på speciellt skelett och senor blir då stor. Hade man börjat vid 1 års ålder och arbetat lite (typ 10 min skritt på hårt underlag nån dag i veckan) så hade de långsamma vävnaderna hunnit byggas upp tills hästen ska börja ridas.

Felet de flesta gör är att man börjar tidigt med "tunga" saker utan att göra "lätta" saker lång tid innan. Skelettet tar ca 2 år att byggas upp lika mycket som det för en muskel tar 3-6 mån att göra.

Skynda långsamt så går det fortare.

Lindbygarden
0

Ett dilemma är också att hästarna är för talangfulla idag och inom alla grenarna så tas de många gånger för hårt då de är så ambitiösa och har lätt för sig.

En teori jag har..

Linnea
0

#9 Tror absolut att det är så. Bara för att man fysiskt kan så innebär det inte att man är fysiskt eller psykiskt redo.

Lindbygarden
0

En aspekt till är att många har väldigt bråttom och inte ger hästen den tiden den faktiskt behöver för att läka ordentligt samt ej tillräckligt med tid för uppbyggnad.

Dessutom handlar det om mkt försäkringspengar och jag är rätt övertygad om, även om det är cyniskt, att somliga medvetet inte ger hästarna den tiden mm just för att få hästen utdömd så de kan få sina försäkringspengar.

Linnea
0

#11 Händer inte alltför sällan att ägaren övertalar veterinären att döma ut hästen för att få försäkringspengarna istället för att låte läka eller sälja till reducerat pris. Helt sjukt enligt mig. Då har man inte längre hästar för att det är roligt utan enbart för att tjäna pengar.

kaka1234567
0

Personligen borde man blanda hästarna lite alltså mer blandras. och de är ok om de är inåt tåade. Och bör ej ha de finnaste stoen.

Då mäniskan har förstört djuren med sin genetik/genteknik och lekt för mycket så att djuren har sjukdomar som oss mäniskor spesielt i hund aveln också. Djuren lever inte lika länge och de renrasiga bukar va de som är känsliga de bör va mer blandning så att de för in nya gener de får gärna ha små fel. Så att hästen får nya friska gener och inte blir gäte känsliga. de flästa bladraserna lever länge ovs skötsel.

_Mvh kaka
_

Medarbetare på Arabiska fullblod,Burfåglar,undulater,Irish Cob och NH ifokus

ThunderClap
0

#13 Kakan, vet du ens vad ordet GENETIK innebär?

För nu verkar det som du pratar massor i nattmössan, eller försöker du vara ironisk nu igenom hela inlägget?

kaka1234567
0

nej då jag skrev fel för låt mig jag lovar att jag kan va de är då jag haft prov på de för 2 vekor sedan har mvg i deta =9

sorry.

_Mvh kaka
_

kaka1234567
0

Min hjärna är riktigt tröt och jag snackar masa skit när jag är trör pratar om vad som hälst och massa fel hihi Skäms

_Mvh kaka
_

ThunderClap
0

Så:
1. Korsningar är inte bättre
2. Inåttåade är något dåligt för hållbarhet
3. Bara avla på de bästa stona är något BRA
4. Människan FÖRBÄTTRAR djur
5. Människan har inte uppfunnit genetik mer än ordet
6. Människor har inte gjort så att djur har mer sjukdomar överlag
7. Djuren lever inte lika länge, för det lever LÄNGRE med vår hjälp
8. Renrasigt betyder inte att det är känsligare
9. Även små fel är inte något bra, och att säga att de gärna får ha det..? :S
10. Det finns vad jag sett ingen ordentligt gjord statestik på att korsningar lever längre än renrasiga hästar överlag.

Lindbygarden
0

Alla elitidrottare slits så är det och halvbloden överlag går hårdare i sporten än andra raser, sett bland stora hästar..

Folk glömmer lätt hur stor omsättning det är på hästar inom galoppen och travet också.

En anledning till att blandraser kanske ses som starkare är för att de kanske många gånger blir skogsmullar samt också kanske har mattar och hussar som inte ens märker när pållarna får en varning på en sena ex.. De märker när hästen är blockhalt..

Nu generaliserar jag givetvis, det blir lite enklare då..

Jag är helt övertygad om att hållbarheten idag beror på till största delen miljön runt hästen/ponnyn och då främst träningen.

Att blanda hundar med hästar fungerar inte alls då vi människor på hundsidan har avlat fram avarter enbart för deras utseende skull..

Elshira
0

Jag skulle aldrig i mitt liv träna en häst innan de är tre (enligt deras riktiga födelsedag). Leda dem med träns och longera lite lätt och miljöträna kan jag göra innan dess, men inget som involverar arbete…

Jag tycker tom. det är tidigt på ponnysidan med tre och fyraårstester då de dessutom utvecklas senare.

Det förvånar mig inte ett dugg att de får problem som äldre…

Hakuna matata!