Dressyr iFokus

Dressyr

Etikett: tävling
Läst 1358 ggr
RRebecca
0

De olika banorna

Kan någon vara snäll och förklara för mig hur ni lär er dressyrbanorna!?

Jag sitter och kollar lite på youtube och får total skräck, hur ska jag någonsin kunna tävla dressyr? Jag har ingen aning om hur ni kan lära er banorna på en timme eller vad det är?

RC70
0

Oj! Du behöver inte lära dig dressyrbanorna på en timme! Herrejösses!

De finns färdiga program som du kan rida hemma 2000 gånger. Öva öva öva :)

marinelady
0

Tips lägg upp planen hemma och spring programmet det ger tusen gånger mer, sen kan du repetera det utan till i huvudet, "rid" det i hjärnan tänk hur du ger ställande hjälper i den svängen, rider den volten (som bara går till första kvartslinjen), kommer ihåg halvhalten innan fattningen osv.. känn ökningen av steglängden  i kroppen när du tänker igenom programmet eller förhållningen. Det handlar om ett delvis motoriskt minne eller mönster som du kan lära kroppen :)

Elshira
0

#0 Det är i hoppning som man kommer till tävlingsplatsen och har endast en kort tid att lära sig det, i lättare hoppning är det dock kombinationer som ofta förekommer om och om igen.

I dressyren kan du sitta och nöta banorna precis hur länge du vill ;)

Hakuna matata!

RRebecca
0

Jaha! Åh Gud vilken lättnad! Vart kan man hitta banorna då?

Nu finns det kanske lire chans för mig med ;)

Linnea
0

Kanske här på sajten? De finns på ridsportförbundets hemsida iaf. (www.ridsport.se)

Skynda långsamt så går det fortare.

exitingsvillemo
0

Vi har påbörjat en artikelserie här på DiF, just nu ligger bara Lätt C:1 ute men serien kommer fyllas på med fler program =)

Artikeln ligger högst upp på första sidan när du går in på sajten =)

SofiaGenne
0

Det är faktiskt ett bra sätt att sitta och titta på ekipage på youtube, som rider vissa klasser, man får in en del av det också! (Förhoppningsvis blir det inte massa felridningar så att man blir förvirrad.. haha)

MVH
Sofia Genne - www.teamsl.blogg.se

Rero
0

på stallbacken.com finns lite program :)