Dressyr iFokus

Dressyr

Etikettgod-morgon-trådar
Läst 2225 ggr
MillaJ
0

God morgon 7/4 2010

Goood morgon people!
Klockan är alldeles för tidigt för att vara uppe, men här är jag ändå.. Har tid hos "rygg-gubben" i Kungsbacka med pållen kl 8 så det är bara att pallra sig upp. Ska ju först åka upp till Kungälv och hämta hästen liksom, och sen ska jag ju hitta till stället vi ska till -vet inte helt vart det ligger :p
Aja, hoppas på att han har nån bra idé för hur vi ska få ordning på tanten.

MiaMaria
0

Gomorgon!

Jag är på jobbet, har elever den här veckan samt nästa, hur kul som helst!! Slutar 14 o då ska jag skynda mig på intersport o på en hundbutik här i stan o sen hem till de små knytena o ta en långpromenad. Mannen jobbar så jag ska stöka bort efter renoveringen, städa öht, tvätta, ja de klassiska.

TS - Hoppas de går bra med pålle o att ni hittar, dels till stället o att de kan hitta nå fel på henne så de går att åtgärda.

MillaJ
0

Tillbaka hemma igen…
Hittade fram direkt, var rätt enkelt. Med hästen gick det bra, hon var fantastiskt jämnt och fint musklad (kul att höra att man gör nåt rätt med henne :p), det onda verkar till stor del bero på fällningen, att hon blir inflammerad i bindväven+hårsäckarna på ryggen. Har fått tillskott som ska hjälpa till att ta bort det nu. Och så körde vi chockvågor på ryggen och ena bogen. Men överlag var det positivt och jag kan rida om ett par dagar igen.

LinaN
0

#0 vad är det för en rygg-gubbe då? gör han bäckenet på hästarna med?

o kungsbacka är det det som ligger söder om göteborg?

Själv ska jag ut till stallet om en stund. Vet inte om det blir någon ridning eller ej. Har svårt att bestämma mig. Men vädret är iaf hyfsat här. Varmt men molnigt.

Ska försöka komma ihåg att mäta Harrys hovar idag också…

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

MillaJ
0

#3. Stefan Andréasson (Hälsa och Helhet).Han gör nog det mesta. Har lyckats rätt bra med hästar som han beskrivit som "krockskadade". Tyvärr är han lite svår att få en tid hos, men det går.
Japp, kungsbacka är söder om gbg

Cilla89a
0

#2 skönt att det inte var något allvarligt, och att ni kan komma igång snart igen :)
vad är det för tillskott du ska ge?
märker på Brimad med nu när han fäller att han är överlag lite lat, kinkig och lite öm i musklerna i rygg och länd till och från.

God dagens i alla fall :)
Ridningen igår gick helt fantastiskt bra, red ut 45 min och en sväng nerom fältet och trimmade dressyr och känslan var kalas. Kanske gjorde tömköningen någon nytta i måndags?

Men idag gick jag upp 6.00 fodrade/släppte ut, gick in och sov vidare till 8.00, upp och ut i stallet för att mocka/fixa och sedan snabbt in och duschade, ut med hunden, och sedan 9.30 körde jag till verkstaden med min bil, hör inte till ovanligheterna precis ;) Denna gången skall avgasröret bytas. Blev upphämtad utav mamma, och sedan körde vi och handlade och körde sedan hem.
Kom hem vid 10.30, bytade om och gick ut och red Brimad. Red ut i skogen och sedan en sväng nerom fältet och trimmade lite dressyr idag igen, kändes väldigt fin även idag! Det är bara wow och sitta och njuta när jag rider honom i skogen och på fälten. Varför kan jag inte få ha samma fina känsla i ridhuset?
Var ute 40 min. 

Har precis kommit in och ätit frukost. Fint väder idag :) Och grannen kör ut slamgödsel på sina fält, så det lucktar inte hallon här kan jag tala om ;) Han ska även ta en sväng i våra gräshagar också, så det blir prima gräs i sommar :) Och vi ska ju ta hö i en utav våra gräshagar i år, som vi sådde förra året, eftersom Japp och Brimad inte orkar hålla undan allt gräs själva. 

Men, men resten av dagen blir ganska lugn, ska ut och mocka grushagen och försöka gå en längre promenix med hunden, en vecka sedan foten blev mosad av Brimad, och även om den är bättre är jag fortfarande halt och lytt ;)

Medarbetare på Dressyr.ifokus

MillaJ
0

#5 ja, jätteskönt verkligen. Hon ska få kiselgur och så var det två grejer till, den ena kommer jag tyvärr inte ihåg vad den heter, får kolla imorgon -nånting på U (örtblandning med massa vitaminer och grejer) -dessa två ska hon alltid äta, och sen var det en liten burk som det står H4 på och den ska hon bara äta vid fällningsperioden.
Det där H4 får jag också kolla lite närmare på vad det var, för det finns ju inget som heter H4, utan när man får "kurer" från denna gubben så är de döpta till olika siffror så att det blir enkelt för ägarna med vad man ska ge ;p Tex kan ju hästen få 20ml av 3:an varje dag och sedan ett mått av nr 5 en gång i veckan..

Lindbygarden
0

#6 också nyfiken på vad det heter alla dessa produkter hon får! Har ne stumpa här som blir lite stinglsig när hon fäller samt lite extra goda vitaminer skadar ju ej!

MillaJ
0

#7 jag kollar namnen på dem imorgon i stallet. Jag hörde inte så mycket själv då han berättade om dessa tillskotten för mamma medan jag hjälpte till med chockvågsapparaten.
Men sammandraget var det:
Kiselgur: För hovarna, och många ger ju b-vitamin vid fällning men det är ju faktiskt mer samma material i pälsen/hovarna som kiselgrejen. Och det skulle lugna i kroppen.
H4: Var en kortare kur nu för att rensa ut "gifterna" ur kroppen efter irritationen som blir vid fällningen. Han beskrev det som att kroppen var "sur" (lågt PH-värde).
Det som jag inte minns namnet på: Var ju nån ört/mineral/vitaminblandning som var bra överhuvudtaget och skulle ges hela tiden.

Han gav alltid detta till sina hästar och det funkade bra, och några andra som var där för behandling sa också att det hjälpt massor vid fällning. Så jag hoppas att det hjälper Hottie med :)

Peppe
0

God kväll!

Funderar på att gå o lägga mig nån timme, ska åka o hämta en kompis i natt från en fest. Men vet inte om jag kan varva ner tillräckligt.

Red ute på ridbanan idag för första gången i år. det var så SKÖNT! underbart väder och skitbra underlag. Blacky var lite spänd i början men lugnade sig sen och gick rätt bra. testade även lite galoppsluta och upptäckte att det är en skitbra övning på honom där jag kommer åt honom på ett bra sätt utan att han blir stressad.

Lyckades köra över en träpall utanför stallet också som kilade sig fast i underredet på bilen! Hahaha. hoppas aldrig mina föräldrar får reda på det ;)

Medarbetare på ~`Dressyr´~ och ~`Harry Potter´~

Lindbygarden
0

#8 Kalas!

Tänkte på mina småpojkar, de har massor att fälla och kan behöva en boost.

MillaJ
0

#10    B.Ursonne hette det jag inte kom ihåg igår. Så Ursonne, Kiselgur och H4 (står bara det på burken, så vill man veta vad det är får man nog ringa rygg-gubben).

Lindbygarden
0

#11 ok! Köpte idag multivitamintillskott som jag ska ge dem.

Cilla89a
0

#11 tack :)

Medarbetare på Dressyr.ifokus