Dressyr iFokus

Dressyr

Etikettutrustning
Läst 2030 ggr
victoriaasen
2010-04-01 23:21
0

Pelham?

Hej. Jag har nu suttit här hemma och funderat på om jag borde  stärka bett eller inte. Då jag själv inte har någon erfarenhet utav detta så tänkte jag be er medlemmar om hjälp.

Jag har en häst som jag nu har hållit på och sätta igång i två månaders tid efter en vila/lättare ridning på 5 månader, vi har som mål att snart starta LC. Idag rider jag på tränsbett och hästen går i form men problemet är att hon är i bland blir hängig i handen och att hon kan falla ur om man inte håller ett ordentligt grepp om yttertygeln. Det brukar ta ca 45 min att arbeta loss henne tills man får henne mjuk och fin i båda varven i alla gångarter, men vid det laget är hon trött då konditionen fortfarande inte är helt på topp och jag vill inte pressa på för mycket.

Så jag har funderat på variera bett mellan tränsbett och  pelham för att ibland kunna lägga mer fokus på hennes ballans, takt och steg istället för att jobba så mycket på att få henne mjukare och mer följsam i munnen.  För idag trampar hon inte under sig så mycket som hon bör göra, samt att hon har relativt dålig ballans på raka spår. Är det en dålig idé eller ska jag fortsätta tills konditionen är bättre? Är gummipelham snällare? Hur varierar ni betten med era hästar?

/Victoria

LinaN
2010-04-02 12:12
0

Jag hade börjat rida kondition ute i skogen 2-3 dagar i veckan för att komma igång, för om hon inte orkar bära sig hur ska hon då orka med en uppbetsling som tivngar henne? Det känns inte bra för mig iaf.

Jag skiftar betsling väldigt friskt på min, kimblewick/jaktkandar vid hopp och uteritt i grupp, tredelat bridong vid all träning i paddock/ridhus, även tredelat vid enskild uteritt eller hackamoore. Akademiskt kapsonjärn utan bett mm, allt beroende på vart hästen är i humör/energi/styrka

men om du ska skaffa ett pelham så se till att det är rakt i mundelen, annars blir det en nötknäppareffekt kring kindtänderna på hästen. Samt rid med två tyglar istället för en i delta för om du har två tyglar så kan du variera effekten hela tiden. Behöver du mer stång tar du i stångtygeln, men behövs den inte så rider du bara på tränsbettstygeln.

ska du ha gummipelham så köp inte svart gummi utan titta på syntetbetten istället för de är mindre i diameter och blir ltätare för hästen att ha i munnen. Så svart gummi-nej vit/gula gummin- ok

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

ThunderClap
2010-04-02 13:49
0

Jag tycker det låter som att du behöver hjälp ifrån en instruktör att orka och hur du ska rida ihop henne än betsla upp. Det ska inte ta 45min att få hästen att slappna av…

Ett stångbett på häst som inte orkar gå i form eller inte är lösgjord komme som #1 säger göra så att hästen börjar att fuska, ett stångbett gör att du ber hästen länga överlinjen, så du kommer sitta och krulla ihop halsen anatagligen bara utan att igentligen rida hästen i någon bra form. Och det blir svårare för dig att checka av om hästen faktiskt arbetar rätt eller inte.

Tänk på att på ett stång bett så finns det bara ETT enda tygeltag. På ett vanligt tränsbett kan du ta massvis med tygeltag så som bakåtgående, bromsande/förhållande, ge stöd, böja, ställa osv. Du kan inte göra det på ett stång bett. Så är inte du och din häst skolade nog att kunna göra alla tygeltag för säte så är det ingen vidare bra idé att betsla upp, då kommer ni bara börja fuska er runt banan…

Ett gummiklätt bett ger exakt samma inverkan med exakt samma styrka som ett annat bett som ser lika dant ut, bara det att gummmit gör att det är mjukare emot det det ligger an emot.

Jag varierar mellan olika tredelade och tvådelade bett samt ett tränsbett med helt rak mundel och ibland bettlösa alternativ (mest spansk ridkapson för tillfället).

marinelady
2010-04-02 14:24
0

Nej du ska inte ha pelham på en obalanserad häst, det finns inga genvägar till balans och bra takt, utan sänk hellre nivån och kraven och jobba upp muskulatur och kondition. Skynda långsamt, att sätta pelham kommer göra att hästen krullar ihop sig och släpper bakbenen =inga rygg muskler och ingen egen balans. Du kan alltså göra problemet större än det har varit..

Så för att bättra på balans och kondition, utnyttja snön som finns (på vissa ställen) skritt och trav på knölig mark med relativt lite stöd i handen OCH se över din egen balans så att du inte är den som sitter och stör henne.  Rid ut mer än du rider inomhus och rid mycket, inte ett par gånger i veckan i 40 minuter enbart…och då behöver det inte vara rida hårt, utan skritta långa turer och passa på att klättra med henne.. Fundera också om hon "faller ur" på rakt spår för att du inte håller i yttertygeln så kanske det snarare är en svagare sida från henne, för på raktspår måste det inte finnas en "yttertygel"…

Acceptera inte att hon häver sig på handen, det är det som halvhalter är till för och en bra sits, så skritta fram (gärna ute i skogen i varierad terräng) sen så rider du henne mer med sitsen (ta bort dina stigbyglar och se vad som händer) och utnyttjar halvhalterna för att få henne att svara bra, detta gäller även när man rider ut, det är inte semester för att man inte är i ett ridhus ;).

LinaN
2010-04-02 15:40
0

#2 håller med dig ang gummit men vill ändå påpeka att svart gummi oftast blir tjockare i munnen på hästen och gnider mot lanerna på ett obehagligt vis.

Medan de vita gumisorterna är mycket tunnare och glider bättre i munnen vilket leder till mindre obehag för hästar som är känsliga i munenn.

Sen är ju jag av skolan att om man nu nödvändigtvis ska ha bett i så ska de vara så tunna som möjligt. Kanske inte ståltrådstunnt men inte 2cm i diameter som en del gummerade bett med svart gummi blir.

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

ThunderClap
2010-04-02 18:23
0

#4 Är helt med dig. Själv rider jag på bridong-bett som tränsbett större delen utav tiden…

halloonsodaa
2010-04-02 21:56
0

Jag håller med alla, om man har en häst som inte är i bra balans så bör man träna upp balansen och inte betsla upp. Säger som #1 konditionsträning- ut i skogen och galoppera, gå över stock och sten. Se till att hon får muskler på rätt ställen så hon orkar bära upp dig.

Om du betslar upp till ett pelham kan det lätt bli att hästen viker in nosen men sänker ryggen och det är många som kollar på hästens nacke och tror att det går i form för att den böjer på nacken, nu säger inte jag att du gör det men det är något att tänka på:)

Jag har bara 3-delat på min häst. Känner inte att hon behöver något starkare, då blir hon bara stretig och gör inte som man säger. Dessutom så känner inte jag mig erfaren nog att skaffa ett skarpare bett då som #2 säger att jag inte styr ordentligt med sätet/ben.

Hoppas det går bra för dig:)