Stämmer det?
Hade en diskussion med andra om hur olika raser döms ned pga. att deras rörelsemönster inte överrensstämmer med idealet. Att idealet sätts efter dressyrstammade halvblod, och de som avviker ifrån det rörelsemönstret döms ned, inte för att det är något fel på deras rörelsemönster, utan för att de inte följer "standarden".
Min tanke är att hästens rörelsemönster inte ska spela någon roll alls i bedömningen, om det inte är oren. Utan det som ska spela roll är form, takt, lösgjordhet, samling och såna saker.
Och att rörelserna är utförda korrekt och på ett bra sätt för just den hästindividen.
För jag tror att de allra flesta hästar kan utföra alla rörelser på ett korrekt sätt, om den får rätt träning och ryttare då självklart. Men att det som skiljer är hur det estetiskt ser ut.
Det ser ju betydkligt snyggare ut om ett stort svart halvblod med rejäl utstrålning och häftigt steg kommer in på banan och utför ett program.
Men det betyder ju inte att det lilla bruna halvblodet som knappt kommit över ponnygränsen och inte har någon speciell utstrålning utför programmet sämre, utan de kanske gör bättre ifrån sig, fast det ser ju inte lika estetiskt snyggt ut.
Och stora dressyrstammade halvblod har ju oftast ett "finare" steg än till exempel varmblodstravare och tinkrar, trots att de har samma nivå på samlingen, lika bra takt och balans i ritten.
Men ska det spela roll?
Visst är dressyr en bedömningssport, det är jag helt införstådd i, men borde de inte bedöma efter TR's kriterier istället för att lägga till eget tycke och smak?
Kanske flummat lite nu, men för mig känns det som en viktig fråga att ta upp. Hoppas någon i alla fall förstod det jag ville få fram. :)
Vill gärna ha era funderingar och erfarenheter i frågan.
En länk som kan vara tänkvärd att spana in: http://www.jakobslund.se/dadde/art4.htm

Mycket intressant artikel du hittat. Jag tycker ämnet skall diskuteras och jag håller med dig.
Kan dock bidra med en slags kuriosa jag hört om connemaraponnyn: En välskolad Connemaraponny som har mycket fina frambensrörelser i dressyr sammanhang. Kan om den ställs ut på en Connemara utställning på Irland, få nedslag på dessa fina frambensrörelser. För att de inte är rastypiska.
"Dressyren är till för hästen, inte hästen för dressyren"

Jag tror man måste ha en standard inom dressyren, annars hade dressyrsporten varit väldigt förvirrande om ingen igentligen vet hur en häst ska röra sig eller arbetas i för form.
Det är ju bara så att de medelmåttiga hästarna trillar bort eftersom dem inte följer standarden, ska man helt plötsligt kassta bort standarden och bara gå per individ så kommer dressyren aldrig gå framåt.
Det skulle ju vara precis som om man jämför människor när det är intag till en en skola, man har en standard, dem som inte har levt upp till den via betygen trillar bort, så enkelt är det, ska man då "Nej, Lisas betyg räcker inte, men hon har svårt i skolan så hon får komma in ändå"
Sen är det ju skillnad på Lokal nivå och Internationell nivå, det är ju väldigt låga krav på Lokal nivå, jämfört med Internationell nivå. Det finns ju även en standard inom varje nivå.
Sen har jag aldrig varit med om att en dommare ger högre poäng till en häst som rör sig "större" bara för att, men därimot är det två hästar som båda arbetar i en korrekt form, är lösgjorda m.m och den ena rör sig bättre så är det väl inget konstigt att den får högre poäng?
Brimad är ju ett lysande exempel, rör sig stort och flashigt och folk kommer ofta fram på tävling och berömmer vilken rörlig häst jag har, men inne på banan så blir han tittig och det är svårt att komma åt honom och rida bra rörelser och det drar ner enormt trotts att han rör sig stort och flashigt hela programmet igenom.
Hästens gångarter är en ganska liten del av bedömningen i ett program och absolut på Lokal nivå, dommarna är lika noga med lösgjordhet, form, ryttarens sits m.m.
Sen olika raser är lämpade för olika grenar, t,ex, ett halvblod hade ju inte hävdat sig på en travbana, dem har ju inte samma standard som en travare har och en travare har inte samma standard på en dressyrbana som ett halvblod har (visst det finns undantag)
Men jag förstår inte varför folk ska vara så kinkiga med att säga andra raser blir "nedbedömda" på en dressyrbana, dem blir inte nedbedömda, utan dem lever inte upp till standarden bara överlag, det finns som sagt undantag, har sett många fina travare som lever upp till standarden på dressyrbana och får också höga poäng.
Det handlar inte om rasen i sig.
Det är ju bara så att man satt en standard, man vill ju att hästen rör sig på ett visst sätt, och dem som inte lever upp till det trillar bort. Ganska enkelt.
Medarbetare på Dressyr.ifokus

Men när alla rider korrekt så måste man ju börja bedöma på mer än bara korrekthet för att utse vem som är bäst. TR beskriver hur steget ska se ut i samling, längningar osv, det är inte det att andra raser bedöms ner, utan att de inte får lika bra poäng, är skillnad. Utför man något korrekt så får man bra poöng, men på svårare nivåer ska hästen även röra sig med lätta steg, kunna länga och korta och vila på steget osv. Det är inte något tycke och smak, regelboken säger det.
Blir fel att säga att de döms ner, de får bara inte lika bra poäng eftersom de inte uppfyller vad som beskrivs enligt regelboken lika bra.
Halvblod avlas ju för att få bra poäng på tävlinsgbanan efter TR, TR är inte vad jag vet skrivet för att göra det lättare för någon ras, utan halvbloden är avlade för att passa TR.
Jag är inte precis för att den dressyr som premieras på tävlinsbanorna är den mest korrekta däremot (så som Dadde beskriver), men det är en annan sak än det som du skriver om är min uppfattning.
#2: Det jag inte riktigt förstår är vad hästens rörelsemönster har med ritten att göra egentligen. Varför man ger bättre poäng för flashigare gång, vad som gör att det ens spelar roll.
Skillnaden på ett halvblod på en travbana och en travare på en dressyrbana är att trav handlar om att springa så snabbt som möjligt i trav, inget svårare än det liksom.
Men dressyr handlar om att rida ett gäng rörelser på ett korrekt sätt med rätt form, lösgjordhet, takt o.s.v. Och det är ju de simpla reglerna, och det blir ju samma sak som trav, att man ska göra en viss grej så korrekt som möjligt.
Men skillnaderna kommer ju när de börjar bedöma saker som inte hör ihop med hur hästen utför rörelserna. För vad har fina framben, stora luftiga steg och utstrålning med att göra hur korrekt hästen utför de bestämda rörelserna i programmet?
Och hur påverkar hästens utstrålning dess korrekta samling, takt o.s.v?
Som i länken ovan känner jag att de bör följa TR. Vilket det känns som de inte gör, utan de lägger till outtalade regler som gör att endast vissa få raser och individer uppnår kraven.
För det är ju inte att de inte når upp till standarden som TR sätter som det handlar om, för det har de allra flesta friska hästar möjlighet till med rätt träning. Utan det handlar om att man bedömer saker som ninte har ett dugg med de regler som TR satt upp att göra.
Och att göra jämförelsen med att Lisa har dåliga betyg, men hon kämpar i alla fall och kommer in på skolan ändå är helt fel jämförelse. Det är inte det jag försöker säga.
Utan det är snarare "Pelle har ju alla rätt på provet, men han har ju faktiskt dålig handstil, så vi sätter hans betyg lägre ändå"
Den jämförelsen är mer överrensstämmande med det jag försöker säga.
Och sedan vill jag inte få det till en diskussion om raser och rasdiskriminering i dressyren, för visst, det kan förekomma. Men det känns som att det har diskuterats ett otal antal gånger.
Alla känner väl till historien om "Annas fasters kusins pojkväns lillasyster som har en travare och tävlar dressyr. De får alltid dåliga poäng fast deras ritt var perfekt, så de bestämmer sig för att måla över siffrorna på halsen. Och när de tävlar efter att ha målat över dom får de dom poängen de förtjänar".
Det tror jag är en myt, eller jag hoppas det i alla fall.
Men det är inte alls intressant, därför att det handlar om alla raser, även halvblod.
#3: Jo, visst. Man kan ju inte bara ha att de som rider korrekt får godkänt och de som inte gör det får underkänt. Då blir det ju ingen tävling utav det.
Men jag har nog inte sett någon dressyrtävling där alla korrekta ritter är lika bra, utan att titta på hästsrnas utstrålning och rörelsemönster.
Dressyren handlar väl ändå i grund och botten och lydnad och kommunikationen mellan häst och ryttare. Och hur ryttaren kan påverka hästen att utföra så korrekta och bra rörelser som möjligt. Inte hur fina viftande framben hästarna har, eller hur stora och luftiga steg hästarna kan ta.
I många andra bedömningssporter, till exempel lydnad med hund som ändå är rätt likt dressyren, så lyckas de ju göra bra bedömningar utan att bry sig om hur hundens rörelsemönster ser ut.
Där lyckas de ju ändå med konststycket att placera in tävlingsekipagen (heter det de med hund också?) i en ordning efter hur korrekt de utför rörelserna. De är riktigt duktiga på att ta ut en vinnare utan att som sagt titta på hur höga framben hunden har, och för den delen hur luftiga steg föraren har..
Så jag tror inte alls på att man måste lägga in outtalade regler om utstrålning i dressyren för att kunna placera de korrekta ekipagen.

#5 Fast ingen rider ju varenda moment, varenda steg helt korrekt, man får se till helheten, vem var mest korrekt, större delen utav tiden, hur grova var felen osv.
Lydig, korrekt riden häst som går i takt och balans får luftigare steg, större steg, mer tryck osv, eftersom den använder kroppen korrekt. Så att man vid högre nivår tittar mer på hur uttrycksfulla hästarna är ser jag fortfarande inte som något konstigt.
Lydnad på hund handlar inte om steg och form, man bedömer bara ren lydnad i stort, om hunden rör sig på ett vis som inte är bra för den bryr man sig inte om. Hunden bär ju inte runt på vikt som den ska bära upp på ett bra vis. För mig fungerar det inte att jämföra hundlydnad och häst dressyr. Finns anledning till att det inte är i ren lydnad vi tävlar på häst känns det som för mig.
Igen; det är inga outtalade regler, det står i TR! Hästen ska röra sig lätt, luftigt osv på högre nivåer.

#4 Hästens rörelsemönster är endel i helheten, lika viktigt som lösgjordheten, formen m.m, och allt hänger ihop som #6 säger "Lydig, korrekt riden häst som går i takt och balans får luftigare steg, större steg, mer tryck osv, eftersom den använder kroppen korrekt"
När hästen arbetas korrekt, så rör sig hästen också som den ska, sen har vissa hästar mindre spektakulära gångarter, och det är inget mer med det.
En dressyrhästs rörelser får betydelse för hur bra en rörelse i ett program utförs!
Förövrigt ska inte en travhäst bara springa fort, utan travtränare har en standard för att se vilken "teknik" travhästen använder när den travar när dem väljer/köper hästar, även dem precis som i alla andra sportgrenar har vissa standarder för hur travhästen ska se ut och röra på sig.
Olika tävlingsgrenar är till för olika hästar.
Lika stor chans att vi får se en travare i Grand Prix, är väl att få se ett halvblod hävda sig på travbanan.
Dom är helt enkelt inte byggda för "varandras" dicipliner.
Självfallet bör TR gälla, men det anser ju jag att det redan gör.
Dressyr handlar om att det ska se lätt ut, alla rörelser ska se enkla ut och utstråla elegans och självsäkerhet och halvblodet är den ras som lämpar sig mest till det, pga av målmedveten avel där man helt enkelt tagit vara på de blod som kan ge utryck för just ord som, elegans, lätthet, självsäkerhet…
#6: Fast det håller jag inte med om. Alla hästar kan jobbas korrekt, men det blir olika luftigt och olika steglängd beroende på hur de är byggda. Men det har inte med hur korrekt de går i formen, utan hur korrekt de är byggda.
Men jag säger ju inte att hästarna ska gå och släpa föttena efter sig i små korta taktande steg, utan att de ska gå i en korrekt form, men att det ser olika ut för olika hästar.
#7: Jag håller med om det, att de får luftigare och större steg, men att olika hästar ser olika ut i rörelsemönstret, hur korrekt de än går.
Fast tekniken hos travhästar är ju ändå för att de ska springa så fort som möjligt. Handlar nog inte så mycket att de tittar efter en standrard där utan mer löphuvud och att den har ett rörelsemönster som inte hindrar hästen.
#8: Fast varför då? Varför kan inte olika hästar vara med i olika discipliner?
Speciellt när det inte är pga. att de inte utför rörelsemönster korrekt eller går i en korrekt form, utan det handlar om att de inte har samma typ av steg som de dressyravlade halvbloden. Varför ska steget spela roll, när hästen går i en bra, ändamålsenlig och enligt TR bra form. Det är ju inte så att de hästar som inte "håller sig inom standarden" har ett rörelsemönster som gör de ohållbara heller.
Men det kan ju se lika lätt ut när andra hästar är just dressyravlade halvblod utför programmen. Det är bara det att man är så van att studera just de hästarna, så när det kommer en häst in på banan som har ett annat typ av steg så blir den neddömd, inte pga. att den utför några fel utan för att den har ett annorlunda steg.
Och skillnaden mellan halvblod på en travbana och travare på en grand prix-tävling är att halvbloden inte har en chans att hinna ifatt taravarna, handlar om snabbhet. Men i dressyren så skulle endel (inte alla, för många har trots allt inte en bra byggd kropp för ridning) travare ha lika stor chans, ifall domarna blev mer vana vid andra sorters rörelsemönster. För det handlar ju inte om att travarna utför rörelserna fel, eller med en icke-önskvärd form.

#9 hästarna blir fortfarande inte ned bedömda, därimot får dem kanske inte lika höga poäng som en häst som rör sig bättre, och jag tycker inte det är något konstigt med det? vill man hålla på med dressyr får man väl köpa sig en lämplig häst för det. jag skulle ju inte köpa en nordsvensk om jag vill hålla på med hoppning.
den som köper en fjordning, tinker, nordsvensk, travare eller vilken ras som vanligtvis inte är skapt för dressyr får helt enkelt finna sig i att det kommer bli svårt att konkurrera med halvbloden som är avlade för dressyr.
det är bara så i dressyren att det finns standarder för hur hästen ska röra sig och då är det med det, och sen hästar som rör sig mindre bra får också sämre poäng, thats it.
och sen förstår jag inte varför du hänger upp dig på rörelsemönster? det är bara en liten del i det hela, det är lika viktigt att hästen är lösgjord, arbetar i den korrekta form som nivån kräver m.m.
och kommer det in två likvärdiga hästar varav den ena rör sig bättre, mer framåtgripande rörelser, fina vinklade bakben så kommer den få bättre poäng, så är det bara.
ska man t,ex, rida en 10 meters volt i trav i ett program, båda hästarna är lösgjorda, arbetar i en korrekt form, går i balans o.s.v, och rör sig då den ena hästen med t.ex bättre vinklade bakben, bättre påskjut m.m, så kommer den får bättre poäng.
det är inget konstigare än att en häst som är mer lösgjord än en annan får bättre poäng.

#9 Säger det igen. Ingen blir neddömd, är som Cilla89 också skrev igen nu, de utför det inte lika bra enligt hur regelboken beskriver och får därför inte lika höga poäng. Jag har halvblod med hobby-steg, ej dressyr-steg, han kommer inte heller få lika höga poäng som Cilla's fux-snygging om vi skulle rida exakt lika bra och korrekt.
Det handlar inte om att domarna är vana med bara halvblod, som att TR är skrivet på ett visst vis och säger att detta är det vis vi vill att hästarna på dressyrbanan ska röra sig för att få 10:or. Halvbloden är sedan avlade för att passa och prestera så bra som möjligt enligt den standarden.
Håller helt med #10 och #11.
En häst som kommer in på dressyrbanan med "halvtaskigt" steg, kan förvisso göra samma rörelser, relativt korrekt, men det ser inte lika lätt och elegant ut som en häst med bra steg.
Lägg gärna ut en film ed på vad du tycker "duger" inom dressyr, det är alltid lättare att se konkreta förslag.
Steget bedöms ju naturligtvis på dressyrtävling.

#12 Ända jag skulle vilja ändra i ditt inlägg är "relativt korrekt" till bara korrekt.
Att sämre bygd häst/häst med anorlunda rörelsemönster kan utföra saker helt korrekt, men eftersom den inte rör sig på det vis som beskrivs så får den därför inte full pott.
#13 ja du har rätt,naturligtvis kan den utföra korrekta rörelser.
Det jag menade var att korrekt för mig, är när rörelsen utförs rätt samt med elegans och bra steg.
En rörelse som utförs rätt,men saknar elegans och brister i gången blir liksom inte i mina ögon helt… Korrekt 

Det jag vill få fram är att gången har stor betydelse för hela hästens rörelsemönster. Det ska se enkelt ut och känslan man får när man ser en riktigt bra dressyrhäst är inget annat än… Hur ska jag utrycka mig..? Vackert!

Om vi skall ta din teori om att hästar som är avlade för dressyr för sanning så borde Araben få mycket högre betyg i ett dressyr program än ett Halvblod. Araben har avlats på snabbhet, elegans och vackra rörelser åtmistode sedan medeltiden. Medans dagens Halvblod inte började avlas som "sporthäst" förrän vi 1:a Världskriget, innan så avlades de av armén för att kunna ridas i strid och kunna dra tunga kanoner i fält.
Och det spelar i mitt tycke ingen roll vad hästen är för ras gällande vinklar på benen i rörelse under arbete. Går hästen enligt TR är vinklarna lika, oavsett ras! Bara att Halvbloden har ett försprång i att det är lättare för dem att arbeta i den krävda formen.
Jag vet att ett Halvblod som rör sig flashigt på dressyr banan, kan hoppa runt på bakbenen genom programmet och fortfarande få bättre poäng än vad t ex ett Kallblod som genomför programmet perfekt.
Dressyr handlar om lydnad och kommunikation, programmet är till för att se om ryttare kan få hästen att utföra vissa rörelser på bestämda punkter. Det är det som jag tycker skall bedömmas. Inte hur "luftiga" hästens rörelser är, det kommer i de svårare klasserna.
#15 Araben har avlats på snabbhet och elegans, ja absolut, men det är inte många araber idag som har ett "outstanding" steg.
Det finns undantag, läs gärna artikeln om Chocco Del 1 och Del 2
Men överlag så är det just halvblodet som dominerar.
I dom lättare klasserna brukar man kunna hitta en lite blandad kompott av hästar.
Men jag trodde att det var just det lite svårare klasserna vi pratade om.
Har hemskt svårt att tänka mig att ett halvblod som, du utrycker det, hoppar runt banan på bakbenen skulle få mer poäng än ett kallblod som utför programmet korrekt.

Efter att ha suttit på läktaren och sett hur ponnyer blir bedömda i lok reg och Nat dressyr så tycker jag att det är ganska tramsigt att påstå att storhästdomare inte ska kunna döma alla raser lika.
Bland ponnier så ser man de mest udda blandningar vinna över vackra eleganta ridponnier.
Vad man glömmer i denna diskution är ryttare. Det är ju helheten som bedöms.
Domarna tittat på helheten och ser små deltaljer som ryttaren inte alltid tänker på.
Små deltaljer som att ryttaren spänner sig kan dra ner poäng, en spänning som genast syns i på en lydig uppmärksam häst, en spänning som ryttaren inte tänkte på när han får sitt protokoll.
Att rida dressyr är att dansa tillsammans med hästen. det är stor skillnad att rida dressyr korrekt men utan känsla mot att dansa med sin häst i harmoni.
Sen kan man tappa många poäng i ökningarna om man inte har en elastisk häst som med bakbenen med sig kan länga på steget. Den ska inte bli lång och låg el pinna på med samma steglängd fast snabbare utan verkligen bibheålla formen och bara länga. Det ser man inte ofta på varesig ponny el häst i lok/reg nivå.
Skulle man med film + protokoll gå igenom varje punkt i programmet så tror jag nog man kan hitta missarna som dragit ner poängen för de som hävdar att deras ritt blivt neddömd pga "fel" hästras.
Sitter man sedan på läktaren och tittar ska man komma ihåg att vi inte sitte på marknivå som domaren gör och kan därför pga vinkeln missa det som domaren ser.
#17 Jag bugar och bockar!
#19: Nu har jag iofs både film och protokoll som bevis på neddömning fler än en gång. Men det är inte jag som rider, så vill inte lägga upp filmerna för jag vet inte hur uppskattat det skulle vara från ryttarnas sida,
Men jag har sett många dressyrtävlingar när ekipage blivit neddömna pga. rörelsemönstret. Eller ja, förhoppningsvis rörelsemönstret så att det inte är andra saker, såsom partisk domare eller liknande.
#19 det är ju synd att du inte kan visa upp de sk bevisen 
Du får väl fråga ryttaren då, om du får lägga upp filmen. Är det du som har filmat så är det ju din film och således ditt beslut.

19#
Under elitserien för ponny här i min region så såg jag flera flashiga ponnier som fick låga poäng trots sina gångarter medan ponnier som var lydiga men med medelmåttiga gångarter fick högre poäng. De flashiga ponnierna hade dock alla något gemensamt. De fick bättre poäng på sina ökningar, de var ju de enda som kunde länga som de skulle, medelmåttorna pinnande på i ett ökat tempo……
JAG tror att det är en skröna att man får sin ritt neddömd pga gångarterna, däremot är jag villig att erkänna att alla domare är individer och ser olika saker i alla ekipage.
På Nat nivå så är det 3 domare, där märker man tydligt vad vinkel, placering av domare samt domarens egen uppfattning kan skilja under samma ritt. Min dotte har fått 49% 52% och 66% på samma ritt……Vilken domare hade rätt och vem hade fel? De såg alla på samma ritt men dömde olika……

#21 Superbra skrivet!

Vi ska däremot inte sticka under stol med att om man vill sikta högt i dressyr, och nu talar vi inte om liten regional tävling vilket de flesta här inte har kommit till, så krävs det en häst med utstrålning och gångarter utöver det vanliga.
När man är på den nivån som toppryttarna är på så handlar det inte om stora missar som vi på gräsrotnivån gör, utan här handlar det mkt om att dansa. Det handlar om att ha bakbensaktivitet, kunna länga och korta sig. Kan man det så har man oftast ett helt annat steg. OCH inte förglömma, hästens gångarter har en egen punkt i protokollet precis som ryttarens sits o inverkan har.
Nämner dessa som anser sig vara nerdömda pga av hästens gångaret, någonsin sin egen sits?

Dressyr är en bedömningssport, vilket innebär att man ALLTID kommer att kunna diskutera just HUR man bedömer… Det räcker inte med en lydig häst som snällt utför rörelserna, utan dessutom HUR det görs. Riktigt duktiga dressyrhästar dansar om man jämför dem med "andra dödliga" ;-)… Jag trycker att Linda Carlsson med sin arabvalack Chocco är ett underbart exempel faktiskt på denna tämligen utsiktslösa diskussion om "dumma domare". Chocco är väl musklad för sin uppgift och kan således använda sina ben på ett önskvärt sätt. Det är en fröjd att se honom in action!
Men att påstå att araberna skulle vara "som skapade" för dressyr är att dra för höga växlar! Deras ofta korta ryggar och relativt raka bakbensvinklar gör att det sätts stora krav på ryttaren att hjälpa sin arab att sätta korrekta muskler för att kunna sätta under sig på önskvärt sätt och kunna jobba genom ryggen. Den "trav" som är önskvärd på utställning (som enligt mig eg. inte är något annat än passage…) är ju inget att komma med på dressyrbanan.
Jag slänger in en liten "brandfackla" här och påstår att de riktigt duktiga ryttarna sällan väljer annat än dressyrstammade halvblod till tävlingskompisar. Och då menar jag INTE enbart grand prix-ryttarna, utan riktigt duktiga "hobbyryttare" som är på MSV och Svår-nivå. Hästen kan ALDRIG bli bättre än vad ryttaren rider den. Och en häst med en exteriör som gör rörelserna jobbigare än för en häst med önskvärd exteriör krävs naturligtvis just en skicklig ryttare för att kunna kompensera för raka bakben, långa bakben, lågt ansatt hals, "för kort/för lång" rygg osv osv. Allt gnäll om att bli nerdömd tycker jag ofta handlar om att man som ryttare inte förstår vad som efterfrågas och själv saknar förmåga att rida så.
Själv har jag varit det arabiska fullblodet troget genom hela min hästägarkarriär och skulle aldrig i livet byta ras!!! Jag har tränat dressyr för både Ingamay Bylund och nu på senare tid Ulla Wadeborn, och inte är det min häst de har "rackat ner" på - utan min "usla" ridning i första hand… Och när väl poletten har ramlat ner så kan jag garantera att även mitt arabsto kan dansa!! Linda är ett UNDERBART exempel på vad en duktig och insiktsfull ryttare kan uppnå med "fel" ras! (som dessutom är D-ponny och tävlar bland stora hästar…)
Det är ju så "enkelt" att bara titta på en böjd nacke, flashiga benrörelser osv och tro att detta är modellen. Min lilla donna kan minsann gå "som en sjöhäst" med böjd nacke - och sänkt rygg och helt avknäppt. Inte går hon i korrekt form för det… Utan när "motorerna" där bak börjar jobba så har hon fortfarande en böjd nacke, men är ca 20 cm högre (nåja..) och blir nästan obekväm att sitta på då hon både tar i och blir betydligt större i sin gång. Luftiga rörelser kan ju innebära en alldeles för snabb fotförflyttning, men kan ju vid samma höga benlyft innebära att den verkligen VILAR på varje steg och mer eller mindre svävar fram. De allra flesta domarna ser LÄTT skillnaden…
Jag har fortfarande inte träffat på någon duktig ryttare som gnäller över orättvisa domare… Men en hel hög "selfmade" som inte kan ta kritik. Jag målar lite "vitt och svart" nu medvetet, men är SÅ innerligt trött på bortförklaringar att det är HÄSTEN ("domaren gillar inte araber/kallblod/travare mm") det är "fel" på när man inte lyckas… En mediokert bygd häst som är väl genomriden och som utför rörelser med mjukhet och lätthet med en ryttare som sitter i balans har jag hittills aldrig sett bli underbetald faktiskt… Men visst - jag har (faktiskt
) sett hästar få lite väl mycket betalt just för sin stora utstrålning, men inte som jag uppfattar det på bekostnad på de ekipage som utfört sin ritt mjukt och korrekt.
Usch - jag skriver "romaner" när det är något som engagerar mig… Fl´åt…

#25 Jätte bra inlägg, håller med väldigt mkt!
Vet att flera WC ryttare klagar över domarna ibland, ang det där med att ryttare på högre nivå/skickligare ryttare inte klagar, nu är det inte riktigt detsamma som de klagar över, men är lite intressankt när vi har ämnet uppe. Var ju tal om någon stor tävling för ett par år sedan där flera ryttare funderade på att vägra delta med de domarna som skulle döma då, så nog gnäller de med.

Såg artikeln som MiaMaria länkade till i världscup-tråden där Kittel även klagar över domarna dömt ner honom, dock inte pga hans häst, men nog gnäller ryttarna även på högsta nivå…

#25 så bra skrivet! Tack!
Jag håller med dig till fulle men måste som jag skrev i en annan tråd lägga till att domare är människor även dom, de gillar olika saker o minns även olika saker.