Svenskt varmblod/halvblod
Visst stämmer det väl att svenskt halvblod har bytt namn till svenskt varmblod, dvs svenskt halvblod "existerar" inte?
Eller är jag helt ute och cyklar..? 
Vad jag vet har rasen alltid hetat Svenskt Varmblod?

Det är kanske jag som är efter… 

Är det inte så att Svenskt halvblod tillhör gruppen svenska varmblod? det är ju inte bara svenskt halvblod där utan varmblodiga travare också:)
Varmblodig travare tillhör väll verkligen inte samma grupp?

Jag har faktiskt inte riktigt stenkoll på det där.
När jag växte upp fick jag lära mig att det hette Svenskt halvblod.
Man delar ju upp hästraser i varm-, och kallblod, svenskt halvblod är ett varmblod, likaså är travaren ett varmblod.
Men min teori är att man har hittat på ett eget smeknamn till varmblod som används till ridning dvs "halvblod", för att skilja på varmblod som används till ridning vs trav.
Om någon frågar mig vad jag har för häst säger jag; Svenskt halvblod.
Men det finns ju olika sorters varmblod med, t,ex, danskt varmblod, holländskt varmblod, tyskt varmblod m.m, men jag antar att man säger så för dem är födda i det landet, precis som vi säger svenskt "halvblod" om våra.
Medarbetare på Dressyr.ifokus
Jag vet inte om det har bytt namn eller om det urspungligen har varit et svenskt varmblod och kallats för halvblod eller helt enkelt döpts om.
Men rasen förkortas
SWB = Swedish Warmblood
avelsföreningen heter ASVH = Avelsföreningen för Svenska Varmblodiga Hästen.
Men den ingår inte i en grupp utan heter helt enkelt svenskt varmblod.
För travhästen heter avelsföreningen ASVT = Avelsföreningen för Svenska Varmblodiga Travhästen.
Korrekt namn borde ju då bli svensk varmblodig travare el varmblods travhäst.

Jaha okej, då är det jag som har missuppfattat när mina lärare har pratat om det. För dem har sagt att både svenskt halvblod och varmblodiga travare egentligen heter Svenskt varmblod.. Men jag har aldrig menat att dem är med i samma avelsförening..

Nu har jag tagit reda på det där.. Dem tillhör inte samma avelsförening MEN båda raserna tillhör gruppen svenskt varmblod då dem är framavlade från samma ursprung eller vad man ska säga:)

Rasen har hetat Svenskt halvblod tidigare, trots att rasföreningen hetat Avelsföreningen för svenska varmblodiga hästen, men för att anpassa det till rasföreningens namn och internationelt där halvblod heter warmblood så har man på svenska döpt om rasen till svenskt varmblod, men halvblod hänger kvar i dagligt tal.
..och det är för att halvblod på engelska blir halfblood. dvs halva av något. Det kan alltså misstolkas av de engelsktalande att det inte är en renrasig häst utan en korsning
Så för att göra det lättare för de engelskspråkiga har man därför bytt namn.
#4 varför skulle dom inte kunna göra det?
För dom har olika avels föreningar?
citerar ThunderCla i tråden: från ridsport ifocus
"Den svenska travhästen heter till ras i Sverige "Svenska Varmblodiga Travhästen". (och är en ras med öppen stambok där man tillåter utländska travhästraser)
Halvblodet heter till ras i Sverige "Svenska Varmblodiga Hästen". (och är en ras med öppen stambok med där man tillåter hästar ifrån flertal andra "halvblodsraser" så som holsteiner, holländskt halvblod/kwpn såväll som fullblod)"
#12 olika avelsföreningar, Ja, men dom tillhör fortfarande samma grupp; Varmblod

#12 Fast olika raser kan vara utav samam TYP, varmblodstravare och svenskt varmblod är båda ädla hästar som tillhör samma typ-grupp. Man kategoriserar in hästar i tre typer, varmblod, kallblod och ponnyer, och både svenskt varmblod och varmblodstravare tillhör samma grupp i den kategoriseringen, nämligen gruppen varmblod.
De är alltså inte samma ras, och det finns olika vis att kategorisera in raser, men det vanlgiaste är det ovan nämnda och där ingår v.travarna och sv. varmblod(svenskt halvblod) i samma grupp.
Jo det vet jag, men då måste jag ha missuppfattat för jag trodde att hon/han sa att dom tillhörde samma avelsförening. Vet att dom är samma typ :)