Lutar mig framåt...
Har kommit fram till att jag gör mig själv en väldig otjänst när jag galopperar… jag lutar mig framåt. Vet inte riktigt vad detta grundar sig i men det är oberoende om jag rider barbacka eller i bomlös/bomsadel.
Blev så fruktansvärt tydligt på en av bilderna som togs idag. och jag inser att det är ett väldigt problem för jag känner mig otrygg i situationen men har hitendags inte kunnat förstå vad det grundar sig i. Tycker inte alls om att skänklarna hamnar så långt bakåt vilket också gör att jag tippar framåt.
Några fina tips på vad jag kan göra? Förutom att försöka sitta ner mer och räta upp överlivet. hur ska jag lura mig själv till att hamna bättre på?
Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.
Har lite samma problem, hos mig är det även i traven.
Tror det började med att jag började rida en häst som är jättebakskygg och blir rädd och stressad om man hamnar i bakvikt. Då började jag luta mig framåt, och nu gör jag det även på andra hästar :/
Tips någon?
TS Jahaa så du rider alltså inte medvetet i fältsits på bilden?
Jag har tyvärr inga tips annat än sitta ner och räta upp hela dig..
Tippar sadeln framåt så den hjälper till att sätta dig fel?

jag gör likadant och för min del beror det troligen på att jag låser knät och då också får upp hälen.
om jag tänker på att slappna av i knät och låta hälen sjunka och sedan "håller" lite extra med vaderna så går det bättre.
medarbetare på djurskydd.ifokus

Skriver lite som #3 släpp ner knänen och ner med hälen. Jag har också haft det problemet, det löste sig när jag började träna upp rygg/mag muskler och lårmusklerna:) Visst hamnar jag fortfarande i den sisten ibland men då släppe jag bara ner benen och kollar vart jag ska så brukar det ordna sig:)
Lycka till:)
#2 nope, inte vad jag känner till. Kanske är det så att pga underlaget (snömoddig sand i spåret som är upptrampat) så hamnar jag i den sitesen omedvetet, men jag har också sett det på andra galoppbilder. Får prata med min instruktör om det nu på söndag.
Sen ang sadeln så sitter jag väldigt bra i den, men håller nu på att gå igenom alla detaljer, trycker den, skaver den, osv, bästa sadeln hitendags på honom iaf, och vi har två koppjärn kvar att prova innan jag bestämmer mig för vilket järn vi ska ha i den. just nu är det mediumjärnet. är Wintecs wide-sadel och den ligger som en smäck på honom änsålänge. Men det kan vara synvilla också. dock så kom jag att tänka på att det kan också vara min ovana vid att rida i en bomsadel som ställer till det mera… men problemet med att skänklarna åkte bakåt och överkroppen framåt fanns ju även i bomlösingen.
#3 o 4 Där kan ni ha en poäng, framförallt det ben som syns i bilden är det som jag har en gammal knäskada i och som jag nu drog upp i förra veckan (har hoppat rundor på kryckorna i veckan som gick), så min benstyrka på den sidan är vedervärdigt dålig. Tänkte inte på om det var på bägge benen det kasade bakåt, eller om det bara vart det ena. Svårt att säga då jag inte fick några galoppbilder i andra varvet.
Men ska försöka tänka på att slappna av i benet och knät, samt känna efter på träningen på söndag och prata med instruktören och se vad hon har för tips åt mig.
mitt tips är att du kan ha sits tränning utan stigbyglar,det hjälpte för mig
#6 jag rider ju också en massa barbacka och då gör jag litet samma sak tror jag. får be någon fotografera/filma vid tillfälle. ^^
Brukar kunna luta mig lite lätt framåt med "vanlig sadel" utan att det är med flit ibland… Westernsadeln är lite bättre då man tvingar sig själv sitta upprätt för att inte få ett sadelhorn i magen, sedan brukar jag sitta likadant i den vanliga sadeln då min hjärna glömt bort att det inte är sadelhorn på den 
Alltid Oavsett

I Centrerad ridning brukar man säga att benen skall hänga som grindar i trasiga gångjärn och man skall inbilla sig att man består av smältande glass, för att sänka tyngdpunkten ner i fötterna. Sedan med överkroppen skall man tänka att man är en marionett docka, med ett snöre i hjälmen som hjälper en att räta upp kroppen.
Jag brukar även försöka tänka på att inte titta ner, utan hålla "upp" hakan, så att den är paralell med marken.
Lycka till!
#9 tack!
ska nog damma av mina centrerad ridningböcker… jag har väldigt bekymmer med att blicken trillar ner i manen på hästen hela tiden ^^

#10 Låna eller köp Bo Tibblins ridlära eller Spänst och harmoni i ryttarens sits!:) Båda dem är jättebra och ger en jättemycket tips och sånt:D