Nytt sto!
Så idag har jag skrivit kontrakt på ett nytt sto!
Det är en arabdam som heter Geili. Hon är född 93 e Dworak u Gramma ue Mamluk. Det är främst polskt och ryskt blod i henne.
Hon är rätt unik då hon är mor till fjolårets vinnare i Öppna Sportchampionatet för fyraåringar i Fälttävlan! I detta championat tävlar de alltså mot alla raser dvs också halvblod. Dottern är efter anglohingsten Business.
Hon har också två anglobarn till varav en går distans och den andra matchas också hon mot championatet. Två små arabavkommor har hon också. Greyson som är äldst är exporterad till Norge och den yngsta avled tyvärr som ung pga trauma
Skriver att hon är rätt unik för jag vet inte om det finns ngt mer arabsto som har lämnat champvinnare i storhäst kategorin?
Hon är en stor donna och mäter 1.60 i mankhöjd!
Så just nu så spinner det på i hundra knyck i knoppen för att komma på den ultimata hingsten!
En bild på underverket kommer så snart jag har bekräftat att jag kan använda dem!
Ser fram emot bild :)

Vad kul :)
Vad har du tänkt avla på ifrån henne? Är det tänkt bli halvblodsregistrerat för tävlingsdressyr?
Spännande, vi har själva ett arabsto men av D-ponnystorlek, innan vi köpte henne hade vi väldiga fördomar mot just araber
men det ändrade sig snabbt, framförallt efter första provridningen.
Ser fram emot bild och det ska bli spännande att se vilken hingst ni väljer/Maria
#2 Det blir halvblod eller anglo men lutar åt hblhopphingst med god gång. Då avkomma gått bra i ft så kanske det är lättare att sälja med hoppstam.
Men har inte alls bestämt oss ännu, det kommer bli svårt då vi kan välja nästan vilken hingst som helst då vi inte behöver tänka på blodslinjer mm
#3 Ja de flesta har det och det kan genomsyra när man ska sälja avkommorna som är 50% sen. Jag hoppas ju på stoföl som jag kan ha i avel i framtiden.
De är så oerhört mjuka och sensetiva i ridningen och gör allt för att göra rätt, det i komb med alla andra fördelar vore guld att få med hopp eller gång från hbl.
Den här bilden tror jag nog ska vara ok att lägga ut då det är från säljaren.
wow hon ser verkligen trevlig ut! Har hon några egna meriter?
Maria
#5 Nope hon lever på familjens meriter
Det är ju tyvärr lite så med araben att det är inte så vanligt att de tävlas på den nivån i hopp, ft och dressyr så man kan kalla det meriter.
Vi köper dock henne av landslagsryttare i distans som haft henne i avel. Så hennes barn har hittat ut till ryttare som satsar.
Hennes äldste son har gått löp och är exporterad till Norge för att gå distans, En annan son går också distans, Kon-Tiki går ft men har ju då i vinter tävlat hopp och dressyr, Aqua som är fyra år matchas för championat.
Så det är full snurr på barnen! Sen så har hon en bror som gått mkt bra på galoppen och därefter blivit distanshäst mm mm
Hon har en hel drös med syskon som ska kollas upp så jag har en hel del framför mig att göra
Jag är jätteglad att ha hittat ett stort arabsto som onekligen kommer ur bra bruksblod!
# ja hon är ju inte sämre för att hon inte har egna meriter, jag var mest nyfiken, ser framför mig hur hon skulle kunna ta sig ut på dressyrbanan…
mums..
Maria
#7 Mmmm hon är fin lilla tanten