Måste bara berätta :D
Måste bara berätta hur fantastisk polle jag har :D
I lördags (6/3) så skulle vi rida ut själva för tredje gången, första gången vi skulle rida en lite längre runda ca 50min blev det kanske. Det började med att vi mötte en bil vilket vi aldrig gjort när jag suttit på innan kunde flytta mig en bit och det gick jätte bra :D sen rider jag vidare och förbi gården där vi annars brukar vända så kommer deras stora schäfer utspringandes och skäller jätte högt och morrar massa och springer efter henne och sånt, Felicia brydde sig knappt och vi väntade på att ägaren skulle komma och ta hunden.
Sen skrittar vi vidare, och ljudet av en motersåg blev högre och högre men jag tänkte att han sågar säkert bara sönder stockar så jag red vidare. Helt plötsligt springer det en hare precis bredvid i skogen, ingen reaktion här heller höjde huvudet bara. Sen kom vi fram där vägen delar sig och då ser jag han som sågar, och helt plötsligt inser jag at oj han fäller ett träd. Felicia var spänd som en fjäder och så ser jag trädet trilla ca 20-30m från oss det var en hög gran och jag förbereder mig för det värsta.
Men hästen står bara blickstilla och rör inte en fena. Så jag skrittar fram mot han som sågar, hoppar av för att komma förbi hans bil och så står vi och kollar och lyssnar och så fick hon smaka en liten grankvist så var allt bra. Visst hon var lite på tårna resten av rundan men gud vilken underbar häst man har :O vet inte många vuxna hästar ens som skulle stått still om det trillade ett stort träd nära dom :O. Så jävla cool hon är :D Hon är helt trolig och känns så otroligt mogen för sin ålder är 3 fyller snart 4 (21 mars:D).
Sen tog vi även vår första galopp med i lördes :D jag har bara galloperat 3-4 språng på ridbanan med henne innan. Men i lördes galopperade vi en bit och det var helt underbart :D:D:D::D:D:D var väll bara 10-15m men helt underbart :D
Har inte velat hetsa med galoppen och väntat tills hon har lite mer muskler och kondition.
Är så stolt över att få vara fodervärd åt en så fantastiskt underbar häst :D
Vilken pålla! Förstår att du är världens nöjdaste fodervärd. Sen ska du ju ta åt dig lite ära själv iom att hon helt klart har ett stort förtroende för dig!
har du ngn bild på underverket?
Vad roligt :)
Nu minns jag tillbaka till när min var 3 år (5 nu). Minsta lilla framsteg märktes verkligen. Första gången vi hängde.. Första galoppen m.m. (har faktiskt andra galoppen på film :p).
KUL!
Kan länka till en video och vill gärna ha lite kommentarer :)
Ursäkta sitsen men försökte sitta så lätt som möjligt inte meningen att hamna i frammåtläge men nu tänker jag på det och sitter bättre. Gelet nyttigt att bli filmad ibland :D
#1 Hm lite kanske jag kan ta åt mig :D. Jag känner mig väldigt trygg och litar på henne med så det är iallafall ömesesidigt (:
Jag längtar verkligen tills jag också kan skriva såna här trådar! mina är ju fortfarande bebisar
Hur gamla är dom? 
inget bra/dåligt med videon? 
#5 Alla hästar är ju olika så man ska väl säga att det var bra att hon uppför sig så snällt och verkar lätt & trevlig. Jobba lite på formen, hon ska ju klart gå i en enkel form, men det är bra att börja i god tid.
Det är ju inte lätt att rida på en vinglig bäbis (vet ju själv hur svårt det är bara att få dom att svänga vid rätt tillfälle XD ).. Men små enkla övningar kan man alltid pyssla med.
Vad var det för ras på henne? :)
#5 De är ett och två år gamla.
Tycker det är trevligt att se att du inte rider ihop henne för mkt och i för hög form. Sen är det ju som Milla säger en ung pålla och det blir ju lätt lite vingligt o dant.
Samt det är snö och blir ju då lite tyngre med, ska bli spännande att se klipp från typ paddock/barmark sen
Jag är också nyfiken på ras/stam!
Aw kul med bäbisar :D tycker det är så kul att se hur dom växer och utvecklas :D Hennes ägare har stuteri och hon står där så ska bli kul med två bebisar väntade i maj :D kände på magen på ena stoet igår och man kände tydligt hur den rörde sig :D helt fantastiskt var det.
Mjo formen är sisådär ibland men tror att hon faller tillbaka bakom hand till stor del för att hon inte har så mycket muskler än och orkar inte bära sig bra så länge? Vet inte riktigt hur jag ska stärka henne heller har inte ridit så mycket unhäst innan :/. Jag försöker alltid få henne att gå för avslappnat och lågt som möjligt då hon verkligen inte har muskler till att gå i en korekt samlad hög form.
Hon är danskt varmblod e.Blue Hors Future Cup ue.Traumdeuter :)
spännande stam!
#8 Tror du har rätt tänk där.. Viktigt på unghästar är framåtbjudningen. Sedan en mjuk framåt/nedåt form. Högre form kommer inte förrän en bra bit längre fram. Just nu är det mest att hon ska söka kontakt med bettet och behålla ett mjukt stöd man är ute efter.
Slänger in en bild på min pålla från när vi gjorde treårstestet -alltså i Maj 2008 när hon var 3 år.. Suddig bild då det är stillbild från film, men vi fick iallafall beröm för formen.
Just nu har vi en liten paus för att hon inte ska bli trött på mig haha så ska ut och gå lite och så istället vill ju inte tappa motivationen. Och så får hon gå i hagen och bara vara häst, smälta den senaste periodens utveckling och bli pysslad med :)
Har ni några tips på vad jag kan göra för övningar med min lilla böna, Felicia heter hon för övrigt haha.
Vi har tränat mycket på styrningen, att sakta av och att sätta igång igen. har ridit mycket stora serpentiner över medellinjen och brutit av på själva raksträckorna mellan vissa bågar och sånt. Hon är för det mesta mjuk och följsam. Har utvecklats enormt dom senaste 3 månaderna :O hade ingen broms eller styrförmåga när jag började rida henne haha men nu så :D
Har en annan fråga med, i början red jag henne med ett tredelat bett men så verkade det som att så fort man tog lite i henne så tyckte hon det var obehagligt och vek in huvudet, så bytade till ett rakt bett på henne som hon verkar tycka är mycket mindre obehagligt men nu är hon ju inte lika "känslig" i munnen eller vad man ska säga och blir lite dragig ibland men det var hon med det tredelade med. Frågan lyder tror ni ändå det är rätt beslut att rida på rakt bett istället?
Förlåt för mycket text och frågor men känns bra att kunna fråga lite har inte så många att fråga sånt här haha
#10 gud va fin hon är :D Jo jag försöker tänka så hon är ju inte så gammal och hon är ju inte riden så länge så försöker att inte ställa för mycket krav och mest ta dom simpla sakerna :)
Med bettet tror jag att det bästa är att ha henne på det hon trivs bäst med. Så att det liksom är "lugnt" i munnen. Hon kanske tycker det är äckligt när bettet kan röra sig så som ett delat gör, och då är det ju skönare med ett rakt. Jag har ridit min på tredelat hela tiden och för henne har det funkat fint men alla är ju olika.
Med att hon vek in huvudet, menar du då att hon knäppte av i nacken och liksom fick "fiskekroksform"? Det kan förutom bettet, hänga ihop med framåtbjudningen. Om hon antingen knäpper av i nacken, eller tex går emot handen -driv framåt bara tills hon kommer tillbaka.
Som min tränare sa under inridningen av min; Går hon emot handen så går hon inte fram tillräckligt, man ska inte försöka fixa och trixa med händerna utan bara rida framåt så kommer de snart tillbaka. Ett mjukt ledande tygeltag kan visa på rätt väg igen.
Även om man vill vara mjuk i handen, så tror jag att det är viktigt att man faktiskt håller i tyglarna och vågar ha en jämn kontakt, annars blir det jobbigare sen och hästen kan bli nervös om man tar mer i dem och de inte är vana.
Jag menar inte att man ska sitta och ha handbromsen dragen liksom men jag hoppas att du förstår vad jag menar.
Nej det var mer som att hon tyckte det var obehagligt spände sig och knäckte av, tror det var för att just bettet var ledat och böjdes eller så. Just därför jag testade med rakt vilket har fått henne att sluta med det helt (: men gjort henne lite mer svår stannad ibland haha.
Jojo tycker det är viktigt med en jämnkontakt med munnen och dessutom visar man ju hästen att där finns ett stöd så försöker ha kontakt med munnen hela tiden (:
jamen om hon tyckte det var obehagligt, rid på rakt bett då så att hon kan fortsätta i samma lugna stil -även om stoppsträckan blir längre ;)
Styrningen tar ju ett tag att få till, jag har ett antal gånger varit på väg in i väggen när pållen inte riktigt haft samma svängradie som jag trott :p
Jamen precis, men det är viktigt att rida fram till bettet så att man alltid har framåttänk. Det jag menade med att hålla i tyglarna är att många är så rädda för att faktiskt hålla stödet, de är rädda för att förlora känsligheten m.m. Och minsta vift med huvudet så släpper de tyglarna för att ojojoj, nuu var det obehagligt..
Jag tror mer på att stadigheten gör hästen säkrare. Att bettet bara skramlar runt i munnen stör ju bara. Håller man stödet så kan man ju både ge eftergift och ta en förhållning.
Håller man jättelöst så kan man bara ta tillbaka, eftergiften märks inte.
Men som sagt, ni verkar vara på väg åt rätt håll iallafall, och det är bara att jobba på :)
Jag tycker att du är väldigt klok i din ridning på unghäst och håller med Milla att du ska rida på rakt bett om hon trivs med det.
Jag börjar alltid med rakt bett på mina un ghästar, just för att det ligger mer still än ledade bett.
Med ett rakt bett behöver du inte vara orolig för att ge lite mer stöd i bettet heller, det är ett bra bett att lära den unga hästen att ta stöd på just eftersom det inte rör sig så mycket.
Svängning kan bli lite "trögare" på ett rakt bett oavsett ålder på hästen, men desto större anledning för ryttaren att fördjupa sig i vikthjälperna och samtidigt forma hästen från start att det är vikthjälperna som bestämmer vägen och inte bettet =)
Lycka till med pållan, hon ser jättefin ut =)
När tycker ni att man kan börja rida för tränare på unghäst?
Red för en tränare i höstas med en annan häst som jag tyckte var riktigt bra och utgick från vad hästen kunde. Dessutom är hon unghästutbildare så tror att vi hade kunnat lära hos en hel del av henne. Hade tänkt varranan vecka eller så, men är det för mycket är hon för ung eller så? Vill ju att hon ska komma ut och se sig omkring haha.
Sen när jag rider ut så har jag inspänningstyglar på, väldigt lösa och spänner ut ett hål per runda för att till slut kunna slippa dom helt. Men jag undrar varför lyssnar hon mycket bättre bara hon har dom på :/ men vi håller på att vänja oss av vid "stödhjulen". På ridbana har jag ju nästintill aldrig dom på.
Tycker att om tränaren är bra och ni anpassar efter henne så är det ju bara bra.. då vet du och får hjälp att göra helt rätt..
Jo så jag med tänker, känns dumt att lära in något fel ju :O
Jag red ju för tränare redan under inridningen (eller ja, hade min tränare som hjälp från marken) och sedan fram till treårstestet -jobbade som hästskötare hos tränaren då.
Men jag började "åka på träning" med min häst på hösten när hon var 3,5 och hade haft vila under sommaren och sedan satt igång igen.
Och då självklart anpassad träning efter hennes utbildning och ork.