Dressyr iFokus

Dressyr

Etikettträning
Läst 1840 ggr
HannaT
2010-03-10 13:55
0

Tipsa mig

Imorgon tänkte jag dressyra lite i mangenen. Mitt problem är att jag har total idétorka - alldeles för ofta rider jag runt utan någon egentlig plan. Det brukar bli mycket skänkelvikningar, och övergångar på spåret.

Vad har ni för tips på övningar? Jag vill gärna jobba på att få Kalle lite mer "fram för skänkel" och lösgjord. Har tyvärr ingen möjlighet att plocka fram bommar och koner när jag rider själv.

Tipsa på. Glad

Hanna Törmälä, sajtvärd för hästhoppning.iFokus.
Läs gärna min blogg: tormala.devote.se.

ThunderClap
2010-03-10 14:35
0

Jag brukar inte tänka så mkt i förväg och ställa in mig på det här ska vi träna på idag om det inte är något speciellt som jag kände sist att jag behöver träna på. Utan jag sitter upp, värmer upp och så känner jag efter vad fungerar inte? Vad fungerar inte bra nog? Vad behöver bli bättre? Och så jobbar jag på det.

För mig funkar det inte att sitta och rida någon särskild övning, jag blir svinigt uttråkad utav det och det brukar ändå bli att jag hakar upp mig på något särskilt moment som inte fungerar fullt så bra och går över till att öva det istället.

Blir jag fast i vad jag ska göra och inte hittar något som jag känner att det behöver bli bättre för stunden, så tänker jag att jag isåfall puschar hästen till högre nivå, vad är det vi inte gör ännu? Gör jag bara sidvärts och skolor i skritt så blri det att börja göra i trav och annars i galopp osv. Börja samla mera? Börja göra byten? Samla galoppen för piruett? Våga tänka framåt och prova att börja göra svårare saker! :)

För att träna fram för skänkel så gör jag det oftast bara väldigt enkelt. Skritt och lägg på tydlig skänkel- lätta i handen och koncentera dig bara på en enda sak FRAM! Skit i vad för gångart det blir, tappad form eller annat, utan se bara till att få nog stor reaktion och öva upp mer känslighet för skänkel fram, kvickare reaktion och kvickare ben.

Lösgörande så brukar jag mer fundera på varför pålle inte är lösgjord och försöka ändra på det.

HannaT
2010-03-10 14:43
0

Problemet med att få Kalle riktigt lösgjord är att han är så mjuk och lydig, men utan att egentligen jobba sig igenom övningarna ordentligt. Om ni förstår hur jag menar. Glad

Tack så jättemycket för bra tips. Det där med att tänka framåt är något jag absolut behöver öva på.

ThunderClap
2010-03-10 14:54
0

Nja kan inte säga att jag exakt vet vad du menar. Är han seg i reaktioner eller seg framåt? Eller är det mer att han inte anstränger sig?
På hästar som inte tänker så mkt framåt så brukar galopp-arbete hjälpa, att börja med att värma upp i galopp, något som kanske är värt att testa.

LinaN
2010-03-10 15:08
0

Ett tips är den övning som jag gjorde i söndags. Jag började med att skritta serpentiner (mer som en ormslinga) över medellinjen, ställer hästen och sitter på inner. fångar upp med ytter tygel. rakriktar och sitter om.

Sen gör man bågarna vidare, sen i varje båge så gör man en stor volt istället med voltens mitt, samma sak där, fånga upp med ytter tygel och sitt på inner sittben. Forma hästen.

Sedan gör man samma sak i trav. Sen stannar man en stund på ena stora volten och ökar och minskar den genom att sitta på inner och minska minska minska tills hästen "ger efter" och verkligen böjer igenom sig och då ger man inner skänkel för att flytta ut rumpa och yttertygel för att flytta ut hästen.

Det vart väldigt nyttigt för mig och jag fick verkligen känn på vilken sida som vart stelare än den andra.

Sen kan du göra skänkelvikning 3 steg, rida rakt fram tre steg och skänkelvikning 3 steg ut till spåret igen. Öka skritt och trav på långsidorna och varva med sidvärtesrörelserna.

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

HannaT
2010-03-10 15:51
0

#3 Jag menar att Kalle har lätt för att ställa sig och gör gärna det jag ber om, men han behöver få med sig baken mycket mer i allt han gör. Galopparbete brukar pigga upp honom bra, men det negativa är att han blir ganska stark och "dragig" efter det. Obestämd

LinaN
2010-03-10 16:55
0

#5 men om du då gör voltövningen i galopp? då får han ju jobba på ordentligt, och ska man då också få med sig baken i volter och serpentiner så verkar det ju samlande,

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

HannaT
2010-03-10 21:27
0

Tack för bra tips från er båda. Glad