"slö" häst
jag rider en kompis häst några dagar i veckan, och han är ärligt talat en av de konstigaste jag suttit på
Han är extremt slö, trots att han alltid rids framåt och mycket varierat. hade jag ridit blacky på liknande vis hade han blivit helt okontrollerbar på ett par dagar.
ju hårdare du trycker med benen, desto saktare går han - med det inte sagt att han inte lyfter benen! han är en jävel på att samla sig, speciellt i galoppen där han väldigt ofta går i "piruettgalopp", ofta väljer han hellre att gå så än att bara trava helt vanligt framåt (han går alltså över i galopp när du försöker trava fram)! det syns verkligen hur han tar i o jobbar, men varför välja nåt som är jobbigare när det finns ett enklare alternativ?
galoppen och traven är som natt o dag. i galoppen är han alltid på bakdelen och verkligen sätter sig, dock svår att få fram i "normal" galopp då han helst väljer "piruettgaloppen". i traven är han istället en riktig älg med bakbenen 3 mil bakom sig. det börjar vi dock få ordning på med hjälp av "supersamlingar" och en massa halvhalter. problemet är nu bara att i traven finns farterna "stillastående trav" och "sakta trav", inget snabbare. det går inte få fram honom helt enkelt! och lyckas du öka farten så hamnar bakbenen genast bakom igen.
jag blir så frustrerad på denna häst. vi har senaste veckorna jobbat med att han ska svara fram för skänkeln och samtidigt få under sig bakbenen i traven genom att han ska trava så sakta som möjligt men ändå inte tappa energin. han ska ur det gå fram i vanlig trav utan att man ska behöva sparka fram honom och utan att tappa bakbenen. detta funkar bra nu! men nu känns det nästan som det börjar ta stop för det är näst intill omöjligt att få honom att trava snabbare.
han är den okänsligaste häst jag nånsin stött på, du kan slå honom allt du har med pisken och han rör bara lite på öronen. han är mjuk i munnen när man får honom med sig men slår ofta ifrån sig och tar tag i bettet o drar fram huvudet.
ska tillägga att han alltid varit såhär. han var halt i höstas och är därför kollad på klinik i helsingborg och nu "friskförklarad", det ska iaf inte vara nåt fel som ger det här beteendet. rygg kollad o behandlad. blodprov är taget och det visade lite konstiga värden, men veterinärerna verkar inte ta det på så stort allvar eller tro att det heller är anledningen.
det är en halvblodsvalack, 8 år. gick 135-hoppning som 6 åring (breedersfinalen). som 7 åring gick allt skit o nu är han 8 och under uppbyggnad sen hältan.
vad tror ni om denna häst? vi försöker nu lägga om grunden på honom, lära honom var hjälperna betyder men känns som vi håller på att köra fast snart.
Medarbetare på ~`Dressyr´~ och ~`Harry Potter´~

Rid ut…släpp dressyr mm om han är under uppbyggnad, antagligen har han inte muskler så han kan bära sig i traven eller orkar länga, men bjudning kommer du aldrig hitta på ridbanan eller i ridhuset.. Ta med en häst kompis och ridut och trava och busa lite med grabben så ni får någon vilja framåt och där kan du träna travlängning i samling… Och sitt inte och kläm, det är snabb skänkelgiva, ger det inte svar så på med sporre, snabbt och sen släpp. Ger det inte svar så får du lägga till spö, men innan du kan börja med det så behöver han hitta egen lust till träning.. gör det kul för honom..
Varför var han halt? En del breeders hästar överansträngs som unghästar, blir halt just därför och är allmänt less på träning och prestation, dom kan behöva lite omväxling.
När han protesterar genom att inte korta mer eller länga mer eller protestera så kan han troligen inte korta mer/länga mer för han orkar inte, så då får ni ligga på en mellan nivå och träna och göra lite annat för att få upp mer muskulatur..
Säger som #1.
Han har säkert trötnat han är ung och behöver rida ut utan att behöva prestera.
Rid ut utan några krav ingen samling eller form något alls. Bra rid ha kul. Kanske en 3 timars uterit någo gång så att han får ha kul någo gång i livet inte bara jobba jobba. Jag förstår att ni varierar men varierar ni med uteriter kanske lite hoppning också. Inte bara dressyr.

#1 du missförstod… #2 också.
den här hästen har nuvarande ägare haft i snart 3 år och det är endast förra vintern och denna som han stått på stall med ridhus. i somras och de andra åren har han ridits ut varje dag både med sällskap och utan. han är precis likadan ute som inne. han rids alltid framåt, ibland i näst intill sken utan att det bekommer honom. han lunkar lika lugnt efter ändå! så nej, utråkning är inte problemet även om det vore skönt om det var så enkelt!
musklad har han varit hela tiden, han har styrkan (han orkar gå i extremsamlad galopp och väljer hellre det än att gå i öppnare trav!) så jag tror absolut inte det har med det att göra.
det är så vi tränat, att han ska svara för skänkeln. han har börjat svara lite bättre men det är långt ifrån bra (nu har ju jag ganska höga krav på vad bra är…). detta har vi tränat på i ca 2 månader nu med viss framgång.
anledningen till att han varit halt är inte hoppningen utan en rotation av bäckenet som gjort att han vrider höger has i skritten = halt pga irriterade glidplattor eller vad det var. det är åtgärdat och han ska nu ridas på ett sånt sätt att han inte vrider hasen, dvs han får inte bli lång och tappa bakbenen.
----------------------------------------------
idag testade jag att sätta press på honom genom att ha tygeln normallång och inte låta honom hänga sig på och sen driva allt jag hade med sätet. han bråkade i nästan en timme och slog ifrån sig, började galoppera istället för att trava och när jag fortsatte pressa ändå tog han till bocksprången. till slut gav han sig lite och svarade hyffsat för hjälperna, gick fram istället för att börja hoppa på stället. det gick att rida honom till handen om man red arslet av sig så att säga. tidigare har han bara tjurat ihop totalt och börjat backa när man pressat honom.
ska tilläggas att han är e. Indoctro och har fått det värsta humöret man kan tänka sig därifrån. det är en väldigt skarp häst men ändå känslig på sitt konstiga sätt.

#3 Tror inte vi missförstod snarare att vi inte hade hela bilden..
Bara för att han har styrkan att gå samlad betyder det inte att han smidigheten för att orka sträcka ut på kroppen, hästar är inte dumma bara för att, något hindrar honom från att sträcka ut, om detta är stelhet eller att han inte förstår eller har svårt att bryta en vana det beror helt på. När du säger att hästen har en rotation i bäckenet så undrar jag är den åtgärdad?
Det jag menar med att rida ut med hästen har inte med sken eller bus att göra, du får mer driv i steget av att rida en häst ute i regel, du slipper som du säger "rida arslet av dig" så mycket. Du ska alltså ta dressyren utomhus, en bra trav måste ridas fram och är svårt med hästar som spänner sig eller jobbar mot hjälperna. Du skriver att han är lugn, handlar det inte om en häst som snarare blir hetsig och därför inte kan slappna av till trav utan väljer kort galopp direkt? Mitt råd är fortfarande ut och trava, trava bommar, trava djupsnö, trava på jobbig mark, hästen måste få jobba med sin trav och då inte flängtrava utan rid i traven. Muskler behöver byggas, och smidigheten bättras på så han kan reglera sin trav.
#4.Kunnde inte sagt de bättre själv.
Jag trode aldrig att han hade fott skadan av att ha hoppat. Jag sa bara att han kanske tycker dressyr börjar bli lite The Same shit så ni skullle kanske kuna hoppa lite dressyr träna i skogen. Och ibland bara rida ut utan krav kanske även med lite för hög hals just för att vissa hónnom att de går att ha kul. Och du vet väl inte om han tycker de är kul med dressyr bara för att ni varierat. Han kanseke tycker att dressyr är samma sak ovs varieringen.Han kanske tycker de är rena pest och pinan.
Och om du rider ut på honom kanske du just slipper rida ashlet av dig på ike krävande nivå . Som galopp ryttare gör prova skrita i fält slits med bara lite för kort tygel och sen. Trava med bara lite för kort och ovs takt och sen, galopp med lite för kort tygle. Och om han börjar samla sig låt inte honnom göra de för att han ska inte tro att bara för att vi rider dressyr gämt och stämdigt ovs miljö. Sa han inte tro att han moste jobba och är tvungen till de.
Enligt mig låter de som han han har för mycket dressyr i sitt liv och förlite uterit.
Sen om han nu kan hoppa som du skriver prova hoppa. Då brukar de flästa hästarna rusa i släng trav om man inte vill att de galopperar. Variera ridningen med hopning dressur uterit ressur i rid hus och uterit utan krav så att han lär sig att länga på sig.
Som du skrev hoppa han förut och kanske saknar de och inte alls trivs med dressyr. Så variering är viktigt om man vill holla på med dressyren
Och hoppa ute itärenh sätt upp en liten stock,kvistar ni hoppar över.
Mán ska inte bara variera dressyr mäsigt utan lite hopp och massa uterit.
Ta dressyren ut i skogen och lite hopp i skogen. Och lite uterit på riktigt utan krav bara pang på gå som du vill hälst inget arbete.Och han ske ett enstaka litet hinder.¨
Sen är ett bra tips att rida ut på hästen på lång tygel i skrit trav och galopp ovs takt snabb eller seg de brukar hästarna trivas med. Och då förstår de att de kan ha kul utan något pill i munen.

Det hela är kanske ganska enkelt, han är kanske bara en latmask? Hästar är ju otroligt olika, vissa är latmaskar som hellre går i hagen och gör ingenting och andra är super energiska och vill arbeta och hållas sysselsatta för jämnan.
Jag känner dock igen mig endel i det du beskriver, Brimad är också superlätt att samla i galoppen, men i traven blir han gärna lång och sätter sig inte riktigt på bakdelen, han paddlar på bra med bakbenen, men sätter inte riktigt bakbenen in under sig så mycket som han skulle behöva och därav går det inte samla traven så mycket som jag vill. Och vi har också haft en period då han hellre faller in i galopp än tar i, i traven. Dock har jag inte märkt av några tendenser nu på ett tag, och i samma veva så var han också motvillig att ta i, i galoppen om man bad om ökning, så tjurade han ihop lite, blev nonchalant och jag fick trycka på ordentligt för något skulle hända, men det verkar som sagt ha avtagit nu.
Dock är han inte det minsta lat, utan väldigt energisk och ambitiös, men kan sätta sig på tvären och tjura om något inte passar herrn. Han är ganska bekväm av sig, han gillar att arbeta men gärna på hans egna vis, dvs ganska kravlöst, då leker livet ;)
Men jag tycker nog ändå att en varningsklocka ringer när du beskriver att han bråkar så enormt mycket, och tar till bocksprång när du kräver något av honom. Jag tror inte det skulle skada att kolla upp honom igen, och hittar dem inget så har han nog bara djävulskt lat och har ett jäkla humör.
Jag red en privathäst när jag hade Japp uppstallad på ridskolan och jag har aldrig varit med om maken, den hästen var LAT! Nog var jag van att rida sega och tråkiga ridskolehästar men den tog priset! Vi testade allt, kollades på klinik, fodret analyserades, testade olika stallvarianter, utebox, gå i flock på lösdrift. Reds enbart i skogen helt kravlöst i flera veckor (lika lat i skogen som ridhus/ridbana). Det var bara till att inse att han tyckte livet var tråkigt som ridhäst :P För man kunde ändå se han busa till det i hagen och han var liksom inte "nedstämd" på något vis, utan tyckte att ridningen var pest och pina helt enkelt.
Jag vet inte hur ni ska gå tillväga, om det varit min häst som stod emot så mycket så skulle jag nog ta en vända till kliniken igen, om dem inte hittar något fel så skulle jag nog rida enbart i skogen och på fälten ett tag framöver för att se om jag hittar bjudning och jämföra hur han är att rida i skogen och inne i ridhus. Övelag så kommer ju den naturliga bjudningen fram i skogen.
Jag kämpar ju själv vidare med Brimads samling i traven, få han att sätta sig på baken, samla och få upp han i fronten så han får en "elegantare" nacke som Jan-Ove säger, och det har jag alltid i skogen/fälten, ska bara få till det i ridhus med.
Medarbetare på Dressyr.ifokus
Skulle också kolla upp honom för att vara på den säkra sidan.
Hur ser hans foderstat ut? Även om de får vad beräkningarna säger så är det inte alltid det räcker, somliga behöver mer o andra mindre.. men det där vet du ju redan.
Hittar inte vet och sen ev terapeut ngt så skulle jag helt sonika testa o öka energigivan o se om han kan bli lite piggare av det.. Ingen fara o ge lite extra havre o se om han kan få lite mer motor av det..

nu svarar jag bara rent allmänt
#4 orkar inte svara på allt mer än att du säger inga nyheter, allt är testat och slopat. det där extra drivet de flesta får utomhus existerar inte på denna häst.
borde försöka filma o visa
#5 har förklarat om och om igen, han rids varierat.
#6-#7 han är kollad på klinik, senast den 28 december! hela hästen är genomgången, även rygg av både veterinär och kiropraktor eller vad det heter som dom har där på helsingborg? bäckenet var som sagt roterat och åtgärdat nu. även blodprov taget som sagt. men hästen har alltid varit såhär, även vid provridning.
angående fodret så kan han inte få mer nu, han är svårfödd och får i stort sett fri tillgång till hösilage samt maxgiva havre. han kan inte få mer utan att riskera kolik….
Hmmm …då har jag ingen aning allas vad som felas?
Inte jag heller har ni provat och kanske ge han et litet lov en veka någon gon ??
Eller så kanske han inte trivs med att arbeta alls ovs gren ??
Han kanske bara vill gå ut i hagen och äta mat.
Han kanske vill ha mer kärlek och mer sälskap i hagen?
Gud de låter inte bra hoppas ni löser deta snart.

#10 haha ja han har varit halt nyligen så självklart har han vilat! :P
han gillar för övrigt inte att vila, ställdes av förra vintern och han såg ut som ett vrak då

Peppe, hur stor är han?

han är 168, lik Indoctro i kroppen

#13 aha, okej, tänkte om han kanske var väldigt stor så kanske han bara var trött i kroppen, eftersom han fortfarande är ganska ung och en väldigt stor häst brukar ju ta lång tid på sig att växa och om inget annat växa till sig och det är ju inte helt ovanligt att dem blir trötta i kroppen då, får växtvärk o.s.v. Men 168 är ju normalstort så då borde det ju inte vara något sånt.

#14 nä, det problemet har hon istället haft med sin andra heffaklump som är dryga 170, grov och nu 5 år. han fick vila några månader under hösten/vintern och håller på att sättas igång nu =)

#15 hm, nej, då börjar mina funderingar ta slut :P rids han endel i skogen? har du ridit honom och skogen och kännt om han har bättre bjudning och är allmänt mer positiv i skogen? eller om han är lat och står emot där med?
hur är han att hoppa? bjuder han till där?
har han varit såhär lat hela livet?
verkar han övelag vara nöjd med livet? glansig päls, glad och nyfiken i stallet m.m?
trivs han i stallet?

#16 han rids i skogen och är likadan där
problemet är väl i stort att han istället för att gå fram börjar tjura o backa/hoppa o hålla på när man skänklar, eller så går han fram med bakbenen helt efter sig och samtidigt drar fram huvudet så man håller på att få wiplashskador på köpet
han tar inte hjälperna på nåt bra sätt
i hoppningen är han något piggare, eller pigg o pigg… men blir samtidigt 7 mil lång och tappar bakbenen. dock är nog hinder en bra idé vad gäller honom, men vill ju inte hoppa för mycket nu när han varit halt så blir bara cavaletti 1-2 dagar/ vecka
alltid varit såhär vad vi vet. hon köpte honom som 5 åring från nåt flott ställe med dyra tävlingshästar
nej det är ju just det, han är slö även på marken. vi har testat att försöka "skrämma" honom i undersökningssyfte genom att flaxa till med armarna men han reagerar inte då heller. han är glansigare i pälsen nu igen, men har varit matt.
som sagt är blodprov taget med vissa låga värden och andra höga men veterinärerna verkar inte tycka det är nåt problem? :S
om han trivs i stallet är svårt att säga. första åren hade de honom hemma på gården och han gick då ute med andra hästar i stora hagar hela dagen. i somras (juni-september) gick han ute dygnet runt i en liten flock med Blacky bland annat. nu står han ju i samma stall som blacky och är bara ute 6-7 h per dag. han är likadan oavsett utevistelse 
under sommarbetet reds han ju bara i skogen varje dag och var likadan
Det skulle vara toppen om ni kunde få till en filmsnutt på honom, när han rids i alla gångarter och så mycket tempoväxlingar som går.
Vi har ju uteslutit vissa saker iaf
- Uttråkad? Nej, rids i varierande terräng både ute och inne
- Smärta? Nej hästen är kollad nyligen
- Muskelbrist? Föörmodligen inte då hästen utan problem kan utöva högre skolor tex galoppiruett.
Jag funderar över det där blodprovet, vilka värden var bra och vilka värden var det inte?
Brist på energi kan synas via blodet om ngt saknas.
Rent spontant känns det som att problemet kanske fortfarande ligger i bäckenet, även om skadan är utläkt kan det vara svårt för hästen att förstå att skadan inte hämmar honom längre.
I galoppen skriver du att han samlar sig överdrivet, kan det vara så att den samlade traven, orsakade honom smärta innan behandlingen?
Jag menar benen rör sig ju på olika sätt i trav V.S galopp. Även i den samlade traven måste ju häästen sträcka ut bakbenen både framåt och bakåt.
Hoppas ni förstår min röriga förklaring =)
Jag har själv haft problem med bäckenet/höfter och isias (stavas?) och går jag "samlat" alltså med benen rätt under mig och går med pyttepyttesteg så känner jag ingen/mindre smärta, men sträcker jag ut benet i ett steg så gör det skitont och i värsta fall så låser det sig helt i ryggen.
Efter att jag blev bättre i min rygg och inte längre hade ngn smärta, så fortsatte jag gå mina småsteg (ja jag såg nog rolig ut) av ren vana, för att jag "trodde" det skulle göra ont.
Virrigt det blev det här, hoppas ni förstår =)

#18 jag minns inte vilka värden, de hade testat för ett 20-30 tal olika saker så rätt svårt att ha koll på 
så skulle det mycket väl kunna vara, att han är rädd… men samtidigt travar han ju mer än gärna bakom sig med jättekliv om tillfälle ges? han vill bara inte trava i normaltempo med benen under sig, däremot går det bra i ett mycket lågt tempo?
#19 skummat igenom allt lite snabbt… Om han "bara varit lat" hade jag ju tänkt på hur det ändras beroende på om han rids med andra hästar eller inte, tygel längd m.m…
Alltid Oavsett
#19 om jag förstått dig korrekt, så är det just att hitta "mellanläge" som inte fungerar. Antingen samlar han sig "för" mycket eller så släpper han hela bakpartiet.
Så min tanke var att det kanske är just mellanläget som skrämmer honom.
För det låter ju som att han ogärna ökar/länger steget i galoppen.
Om det är nån liknande "skada" som jag har, så är det just i ett visst läge, som allt låser sig och smärtan är obeskrivlig.
Det kan ju vara så att läget sitter just i mellanläget.
Eftersom galopp och trav är så pass olika rörelser för bäckenet, så kan ju detta yttra sig på olika vis beroende på gångart.
I traven kanske han inte kan samla sig så pass mkt just pga att han då stöter på just "läget" som tidigare orsakade smärta =)

#20 andra hästar eller inte spelar ingen roll
däremot tjurar han ofta när man kortar tygeln. = sätter press på honom
#21 precis, mellanläget existerar i princip inte.
MEN igår tillkom det ännu konstigare saker. han har som sagt varit halt och veterinärerna har sagt att det ska ridas bort , att han ska ridas ohalt. när vi tränat på att han ska sätta sig så har han ej varit halt.
igår när en annan tjej red (dressyrryttare) och red honom lite mer framåt så var han faktiskt halt igen i början i traven :S det försvann efter några varv men ändå?? Han har inte varit halt på 2 månader.
vet inte hur dom ska gå vidare nu, blir väl samtal ner till helsingborg iaf och fråga vad det är som händer. dom i helsingborg om några ska väl veta vad dom gör? vem ska man annars lita på??? :S

Jag tycker inte han låter fräsh, varken för vandrande hälta som du senare beskriver eller bara för beteéndet i övrigt, det låter inte friskt. Jag skulle in på klinik igen och försöka hitta veterinär som verkligen är duktig och vill hitta och förstå problemet.
Jag skulle dock hålla igång honom till det att ni åker in igen så att problemet inte vilas bort, utan rid fram det mer så blir det lättare för veterinärerna att se vad ni menar och hitta felet.

när man åker 4 timmer ner med sin häst till helsingborg förväntar man sig ju att de ska veta vad de gör
speciellt när dom blivit rekomenderade just den veterinären! blir så trött på att man inte ska kunna lita på veterinärernas kompetens här i sverige =(

#24 Jag skulle aldrig någonsin åka till Helsingborg :P Man undrar ju vad det är för pajjaser till veterinärer dem har där inne.

#25 ?
jag har aldrig någonsin hört nåt negativt om helsingborg förut? utveckla?

#24 Jag upplever det som att man verkligen får leta efter veterinärer precis som med läkare som tar tag i problemet och faktiskt är riktigt skickliga och vill hitta vad som är fel, tyvärr. Har själv också det problemet :(

#26 jag PM:ar :P

#28 jag väntar ;P
Jag skulle också testa annan vet.. säk på helsingborg o kolla artiklar..
bekant var dit med en häst flera gånger som var ofräsch.. de behandlade rygg o länd o massor.. Efter hur många resor som helst o massor av pengar så upptäcktes det att han hade …spatt!!!

#29 har du fått det?

#30 hittar inte…?
svarar er vid senare tillfälle! =)
det har nog varit i ridsport