Dressyr iFokus

Dressyr

Etikettträning
Läst 10401 ggr
cheezecake
8

Bort med underhalsen

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Hej! Jag har en ponny som är 13 år och väldigt hetsig att rida. Vill gärna stressa och springa när man rider. När man tar i honom för att sakta ner så drar han upp och ihop halsen. Det är nog därför han har fått väldigt tydlig underhals. Jag har bara haft honom 1 år.

Nu undrar jag om nån kan ge mig tips på vilken form jag ska rida honom i för att få halsen musklad på rätt sätt.

Har flera bilder då jag rider.

cheezecake
0

en till bild

cheezecake
0

longeringsbild i snö

cheezecake
0

galoppbild

Peppe
0

av bilderna ser longeringsbilden trevligast ut

det enda tipset jag kan ge är att börja rida för en dressyrtränare =)

Medarbetare på ~`Dressyr´~ och ~`Harry Potter´~

exitingsvillemo
0

Det är svårt att se på ögonblicksbilder vad som är rätt och fel.

Det jag reagerade på mest är dina händer, hur tycke du själv att du är i handen? Hård eller mjuk?

Jag uppfattar bilderna lite som att det blir dragkamp mellan dig och hästen och att du tillslut låser handen. Jag kan naturligtvis ha fel =)

Jag skulle nog börja med att få honom mer kontaktsökande mot bettet med hjälp av en mkt mjuk hand och mkt småplock på tygeln.

Galoppbilden skulle jag vilja säga; släpp efter på tygeln, låt honom hitta sin egen balans och tillåt honom att söka sig neråt mot bettet. Personligen tycker jag att han går för högt med nacken, med tanke på dom muskler han har.

Håller med Peppe, ta hjälp av en dressyrtränare som kan hälpa er samarbeta istället för att motarbeta =)

Lycka Till

exitingsvillemo
0

Lite OT, jag tror också att han skulle må bättre av att gå ner lite i vikt CoolTungan ute han är väldigt bukig.

Kan bero på övervikt eller dålig muskulatur i buken, men iaf ngt att tänka påSkrattande

Dyblygiad
0

Jag skulle lägga ner honom i riktigt låg unghästform och passa på att trava så i snön. Ta bort den otäcka gummisnodden och istället använda en gogh vid longering fast hellre tömköra så du kommmer åt yttersidan bättre.

Hullet är inget att bry sig om speciellt inte nu under vinterpäls när allt ser större ut än vad det troligen är.

Din ponny ser ut att vara en typisk felriden hopponny som ungar har slit o släng ridit på i flera år, är det så skulle jag inte hoppa ponnyn förrän den går stadigt i dressyren.

Så har iallafall vi gjort när vi fått hem liknande ponnier till oss. Sen är en BRA dressyrtränare A o O

exitingsvillemo
0

Snodden tycker jag du kan använda som hjälp då och då, den är mild iom att den är helt elastisk.

Däremot håller jag med om att du bör variera longering med arbete på töm.

Hans bukighet blir förmodligen bättre ju mer tränad han blir, men det är absolut ngt att bry sig om.

Det jag främst tänker på är hur gjorden sitter på honom, pga av den väldigt rundade buken så åker gjorden framåt och hamnar under armbågarna, vilket kan orsaka obehag. Kanske en anatomisk gjord vore en idé?

ThunderClap
0

#8 Hur kan gummisnodden var mild när den är så trögt i elastiteten?

Hur komme det sig att inpassad gjord tas upp men ej inpassad sadel?

LinaN
0

Jag skulle tagit ut ponnyn och låtit honom gå i unghästform som tidigare nämnts, kanske rentav barbacka. i framknähög snö och låta honom trava med lång och låg nacke. Det behövs muskler och en överlinje. Han har en kraftig underlinje idag.

Så låt honom jobba lång och låg, snön gör att han måste jobba med bakben och rygg ändå även om formen blir lång och litet flack. låt honom "rulla" fram och om du inte rider barbacka stå i fältsits eller trepunktssits.

#9 min teori är att folk brukar bli så kinkiga när man säger något om det samt att det börjar bli allmänt vedertaget att man kollar sadeln först. Själv har jag planer på att skaffa en anatomisk gjord åt min totto iom att jag inte gillar den raka. Den går ibland emot armbågarna på honom känns det som.

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

ThunderClap
0

#10 Jag sväljer vad du säger, men jag tycker det är idioti, för alla vågar rekommendera att hitta tränare däremot, borde vara lika kinkigt det…

MiaMaria
0

Måste hålla med ThunderClap, i första hand kollar man sadeln SEN sadelgjorden.

Ang arbetet med hästen så Behöver den gå i en låg form, en underhals tar ofta år att arbeta bort meddans den kommer fram väldigt fort. Bort med alla hjälpmedel o rid den till en låg form, tar du hjälp av snodd osv så får du reaktionen att hästn knäcker av i nacken o arbetar inte korrekt bakifrån o gör den inte de så går den o spänner underhalsen. Ta hjälp av en BRA tränare!

LinaN
0

#11 det vart bara en teori bland andra ^^ d

cheezecake
0

Hej! Tack för alla svar, så ska jag ge några svar till er också:)

1.Han är absolut inte överviktig! Han är faktist väldigt tunn just nu. Har inget hull alls. Men jag håller med om att det ser ut som att han är tjock på bilderna;) Skickar med en bild där han inte har vinterpäls.

2. Bilden när jag galopperar är från i somras- de va min första tävling- ja hade bara haft honom 5 månader- så jag var själv riktigt spänd. Den andra bilden visar när jag just hade galopperat och lät honom rulla på så där red jag inte.

3. Hans sadel är utpassad för honom så den sitter som den ska- han har inte haft några problem med ryggen.

Har sammanfattat det som att lång och låg/ unghästform är det bästa. Största problemet är ju som sagt innan att han så lätt stressar upp sig och blir spänd. Men tycker ändå att han har blivit lite lugnare nu efter ett år. 

Film kanske skulle vara bra att visa? Har typ bara en, för jag brukar mest bli filmad när jag hoppar.

LinaN
0

#14 ett tips är om du har ett bra fält eller en grusväg där du kan galoppera/trava långt utan att behöva krångla dig förbi massa saker eller att det är högtrafikerat, låt honom rulla på där, i trav och galopp tills han vänjer sig.

Min dunderklump var sån i början att han drog på så in i, men sedan jag slutade hålla i honom utan lät honom rulla på så har han lugnat sig avsevärt i både trav och galopp. i början orkade han bara ösa på en bit sen när det började bli jobbigt så ville han sakta av men då drev jag och bestämde när man skulle sakta av. Efter det har han lärt sig att man ska göra som matte säger annars blir det väääääldigt jobbigt ^^

lullar ni mycket i skogen? helt kravlöst? bara att han ska gå framåt och att bromsen ska fungera?

kom också på att brukar du stretcha honom framåt neråt? det kan hjälpa dem att hitta sin överlinjemuskulatur.  Nu så kliar sig ju visserligen den här hästen men den visar ändå hur jag menar med stretcha. Använd godis att locka med tills hästen i första skedet "rollkurar" sig, haka i bringan, sen sänk godiset neråt frambensknät, och sedan in under/mellan frambenen. försök uppmuntra hästen att stå så i en 3-5 sekunder ge sen godisen, tänk att det är jobbigt för musklerna. Men gör såhär några dagar efter ridningen när hästen fortfarande är varm. Ska se om jag kan ordna en filmsnutt med min häst hur jag gör. Harry komemr säkert att föröska buga på kuppen med det bjuder vi på isf ;)

cheezecake
0

Jag har ganska många fält och bra långa vägar. De går ju att testa att låta honom springa. Är väl egentligen ganska skeptisk till de. Men man kunde kanske testa rida på ängarna där snön är jättedjup.;)

ThunderClap
0

Med tanke på bilden utan ryttare så ser man ju att han väljer att springa så naturligt även.
Blir väldigt svårt att träna bort när man bara jobbar hästen normalt sett någon timma om dagen och den sedan 23h per dygn jobbar felaktigt. Så det kommer nog ta tid, gäller bara att fortsätta jobba på, han kan ju bli starka i övermuskulaturen medans du rider, men fortfarande ha kvar undermuskualturen som han använder resten utav dygnet, så bara för att den finns kvar betyder det inte att ditt arbete inte går framåt.

Har massör eller ET tittar på honom och kanske kunnat hjälpa dig att mjuka upp och arbeta med hans muskulatur? Ofta har hästar som bär sig felaktigt mkt kort och spänd muskulatur och får lätt sträckningar, kan hjälpa att massera och jobba på olika sett med att lösa upp knutar och annat för att få honom att kunna slappna av i ridnignen och länga överlinjen sedan.

exitingsvillemo
0

#12 men jälvklart kollar man väl sadeln först, i bilden där jag uppfattade sadelgjorden som fel-lagd, hade dock inte ponnyn ngn sadel på.

I bilderna när sadeln var på, kunde jag inte se att gjorden låg konstigt!

exitingsvillemo
0

#9 jag vet inte vad du har stött på för snoddar, men jag kan bara tala från mina egna erfarenheter och de snoddar jag stött på har varit jättemjuka och elastiska.

Sen beror det ju på hur man spänner in med snodd naturligtvis, men spänner man den korrekt så ska den ge ytterst minimalt tryck i såväl nacke som mun.

LinaN
0

#9 tror snoddens styvhet varierar från märke till märke samt hur gamla de är… hade en snidd som vart jättemjuk och en som var stenhård, ena köpt på börjes o andra köpt i en liten butik, minns inte vilken som var vilken. dock använder jag inte snodd alls i dagsläget. det är stretching och ändamålsenlig ridning o träning som gäller för oss :D

Dyblygiad
0

Jag har verkligen svårt för snoddar då jag bara tycker att de drar ihop hästen i en hög form. Däremot gillar jag Goghen, den släpper helt när hästen tar ner huvudet och dessutom ger den frihet att ta fram nosen. Den är inte ivägen vid tömkörning el ridning. Har haft den på en av våra förra ponnier vid körning då han drog upp huvudet så fort man sökte kontakt med tömmen. Det tog inte lång tid för honom att istället sänka huvudet och ta stöd på bettet.

exitingsvillemo
0

#21 fäster du snodden mellan frambenen på hästen, så gör trycket i nacken att den sänker huvudet.

De vanliga sk inspänningstyglarna, kan jag hålla med om att dom är för oelastiska och drar ihop hästen. Men snodden ger tryck på nacken om hästen går högt med huvudet och trycket släpper så fort den sänker huvudet.

Dyblygiad
0

Fast snoddarna är ju elastiska och många ponnier lär sig snart att det bara är att töja ut snodden med underhalsen…….

cheezecake
1

Massage skulle han säkert må bra av! Ingen som har nån typ av lätt massage man kan göra själv utan utbildning?

Att han själv väljer att gå "felaktigt" utan ryttare kan ju bero på att han är väldigt felmusklad. Så om jag ser till att rida honom så bra jag kan och han blir bättre i ridningen så blir han säkert bättre utan ryttare också.

Vad tycker ni om den här bilden? Den är 3 år gammal ungefär. Han ser i mina ögon väldigt fin ut på bilden, bättre musklad och fin form. Fattar nt vad som hände sen riktigt. För förra ägarna som köpte honom för typ 2 år sen, och då var han jättemager, hade inga muskler, tandinfektion och så var han superstressad att rida.

LinaN
0

#24 där såg han ju hur fin ut som helst, lite bakom lod men inget som jag tycker verkar konstigt… mycket kan hända pga ont i munnen och dåliga muskler… tyvärr…

men massage kan man ge hästen själv. ta en borste som hästen tycker om och borsta långa och hårda drag över de stora muskelgrupperna. det ökar blodgenomströmningen och känns skönt (för de flesta hästar, en del tycker det ökade trycket av borsten är obehaglig, andra kan till o med tycka det kittlas prova dig fram!)

men kolla annonser, för det finns rätt många som läser till hästmassörer och de brukar söka efter praktikhästar, och då blir priset billigare. jag har ju en tjej som kommer ut o masserar för 150kr/häst och gång plus resersättning om kanske 100-150 kr som vi brukar dela på iom att vi sällan tar ut massör bara till en häst.

Dyblygiad
0

Om stressen kommer från munnen, har du testat att rida på bettlöst och har ni kollat munnen ordentligt? Vår lillhingst var jättestressad över bett i mun när han kom till oss. Det visade sig vara ett rejält tandfel ganska högt upp i munnen. Vi red med bettlöst ett tag och sen hade vi goghen på. När han väl hade huvudet nere så fick man ha ett mjukt stöd i tygeln men hade han huvudet upp i luften så fick man inte ta alls i tygeln utan att han rullade med ögonen, goghen hjälpte till att ha huvudet nere tills han kom till ro med bettet och fick positivare inställning till det.

Lindbygarden
1

Som sagt ögonblicksbilder..

Jag tycker att han ser ut som en häst med en hel del spänningar i nacke och överlinje när han tom väljer att gå så i fri form.

Du kan försiktigt börja stretcha honom efter du ridit genom att, väldigt enkelt ta en morot eller dyl som han gillar och föra mot magen/sidan som han får följa åt båda hållen. sen kan du stretcha genom att föra mellan frambenen också.

Du kan också massera honom lätt med halvkupadhand som om du hade ett ägg i handen.. det skadar inte. Om du böjer hans hals mot dig lätt så har han vid nacken en flundra dvs en liten muskel, massera den lätt - medel.. Du kan också mjukt och rytmiskt massera med tummen som vi gör när vi maserar folk.. Även hela vägen från manken kan du följa muskeln under manen genom att rytmiskt massera med hela handen.. "under halsen masserar du från bogen och upp på samma sätt.. Var inte rädda för att mjukt knåda på era hästar!! De tycker det är skönt och ni lär er era hästars muskler..Tycker hästen det är obehagligt så strunta i det.

Jag skulle ta det lugnt med att rida honom i djupsnö överhuvudtaget om han går fel. Djupsnö är bra styrketräning MEN också tungt och kan skapa onödiga spänningar.

Hade han varit min hade jag helt sonika "börjat om" för att få honom att muskla om och lära om. Arbeta honom på töm istället, när du rider så sträva efter att han ska söka sig neråt /framåt. Bättre du bara skrittar och det blir rätt än att du rider runt på volt och i för högt tempo..

Jag skulle tvärtemot inte rida rakt fram och rulla på på grusvägar, grusvägar är hårda och det blir monotont arbete som kan göra honom hetare och högre..

Istället kan du utnyttja grusvägar till att flytta fram o tillbaka i skänkelvikning, öppna sluta..Om du testar att bara rida i skritt, ge längre tygel, upp ihop med handen, upp med blick och räta på dig…

Gör små halvhalter och halter, volt tillbaka, skänkelvikningar mm.. stöd på yttertygel.. Hur reagerar han då?

Rid honom på bågar, serpentiner, volter, halvt igenom etc etc..

På bildera lutar du dig framåt och har väldigt korta tyglar samt dina händer är för låga och stumma..

Ska han få en rak förbindelse och ta stöd för han gå med näsan i backen för att bettet ska hamna rätt..Gör han det och då lutar dig framåt så stuper han..

Det ser ut som att du sänker handen för att kompensera att han går högt vilket ger tvärtomeffekt.. Väldigt enkelt att man gör så..Vet att min egen hand kan glida ner och man kommer på sig själv..

Upp och ihop med din hand och mjukna. Bättre att skita i vart huvudet är och istället fokusera på att rida mjukt och sitta rätt…

Kanske du skulle kunna klättra honom vid hand i jämn backe ( typ väg) med ngn form av gummiband eller dyl som hjälper honom att komma ner? Det är grymt för rygg och bak att klättra i lägre form!

Men kolla tänder och överlinje på honom…

På den gamla bilden så går han också med väldigt kort och ihopdragen hals samt ryggen sänkt..

Jättekul att du skapar tråd och lycka till samt jag hoppas du håller oss uppdaterade med hur det går!Glad

cheezecake
0

Här kommer lite nya loneringsbilder

cheezecake
0

cheezecake
0

cheezecake
0

cheezecake
0

LinaN
0

Läng snodden sätt den på yttersta  möjliga, för han fuskar på några av bilderna (ögonblickbilder men ändå, det återkommer) att han går bakom lod och tappar ryggen.

prova att sätta den på yttersta för då hindrar den honom från att gå upp för högt men ger snabbare eftergift så att han inte krullar ihopa sig och hamnar bakom.

ThunderClap
0

Jag tänker så här:

Det spelar ingen större roll om man tvingar ner huvudet med snodden så länge som hästen inte slappnar av. För så länge den är spänd så kommer den även fast den sänker ner huvudet bära upp det med undermuskulaturen även om du inte ser det fullt så tydligt som när halsen är som en stång rakt upp.

Så jag skulle sluta inrikta mig på vart huvudet är och börja fundera på hur jag får hästen att slappna av istället.
Och jag får iallafall inte hästar att slappna av mer egenom att ge den något som ger mer spänning, och all inspäning är något som ger tryck och mer tryck på redan spänd häst spänner mer.
Jag skulle ta det back till basics. Jobba med tempo, jobba med kontakt, jobba med balans och tillit. Är det bara muskulära spänningar eller är det även i mentalt en spänd och nervös häst?

Bessie
0

Först måste jag säga, va COOL häst du har!

Min lilla ponny fick mkt underhals för hon gick oftast m högt huvud så träna låg form o träna för dressyrtränare  =)     bild #1 ser bra ut.

cheezecake
0

Det är både muskulära och mentala spänningar. Han är mycket bättre i musklerna när han inte spänner sig och stressar. Men det kan va väldigt svårt attt få honom att slappna av. Som bäst brukar det vara i början när man tex bara skrittar eller travar lite lätt. Sen när man börjar jobba honom blir han stressad och spänd.

Fuskar han på den här bilden- eller går han bra där?

LinaN
0

#36 det jag reagerar på den bilden är att gummisnodden inte är slack på ytter vilekt borde göra så han är litet stäld utåt. Skit i snodden och låt honom bara springa på, och så fort han börjar slappna av så beröm en massa.

[Colina]
0

Det är omöjligt att ge vettiga råd efter att ha sett några bilder. Bilder kan luras åt båda hållen. MEN jag gör ändå ett försök…

Ta bort gummisnodden först och främst! Min erfarenhet är att hjälptyglar så som gummisnodd och graman är en snabb väg till felmusklad häst med spänningar. Har haft flera hästar i träning som varit ridna mycket på hjälptyglar och samtliga hade spänningar och ubnderhals! Dessutom kan det på en känslig häst ge mentala spärrar som tar tid att få bort.

Sedan råder jag dig att hitta en bra dressyrtränare som kan hjälpa dig från grunden med att hitta en korrekt och avslappnad sits och ett träningsschema som passar sig och din häst.

kaka1234567
0

Alla har gett dig så bra råd men du värkar ignorera de.De fins fler där ovan som sagt att du skulle ta bort snodden.

sen ska snodden spänas för att inte slita ut på hästens rygg.och den ska söka sig nedot och framot.Sen rider man ihopp hästen för att få den att arbeta och då ska snodden lossa när den går i en ärlig och riktig form.

Men jag tycker du ska ta bort den jag gillar inte hjälptyglar själv.

De ända jag kan säga är at skaffa en tränare.

_Mvh kaka
_

Medarbetare på Arabiska fullblod,Burfåglar,undulater,Irish Cob och NH ifokus

cheezecake
0

Har inte ignorerat några åsikter. Jag har tagit in allt och tänkt på det. Även på vad min tränare- (hoppning, men hon e dressyrtränare också) har sagt till mig. 

Jag har tänkt på de här med att försöka få honom lugn och avslappnad utan hjälptyglar. Men jag känner min ponny- och det skulle nog ta väldigt lång tid. Och hur gör jag? Hur vet jag att det fungerar om jag själv är lugn och inte ställer en massa krav- fast han bara av vana stressar och spänner sig ändå?

Min tränare är inne på det här att man måste visa hästen vad man vill tydligt. T.ex. i mitt fall inte låta honom stressa runt. Hon föreslog även gummisnodd för att han håller huvudet så högt och har underhals. Min tränare är förresten både unghästutbildare och tränar ekipage i fältävlansgrenarna.

[Colina]
0

#40 Ett litet tips om hästen blir stressad och kör upp skallen (förutom att rida med mjuk hand och alltid ge eftergift när hästen gör det du ber om samt ha väl anpassad utrustning) är att jobba bakdelen mycket. Ställ eller böj inåt, rid på en mindre volt och flytta undan bakdelen. Jobba hästen hela tiden så den inte får chansen att stressa upp sig och använd ledande tygeltag som hästen följer efter. Att hoppa skulle jag helt låta bli innan jag hade ett ordentligt samspel med min häst. Skulle börja i skritt och övergå till trav när jag har en häst som arbetar lugnt och avslappnat i skritten osv.

cheezecake
0

Tack för tipset!;) Måste nog träna lite på de också- att få honom att flytta sidorna för hjälper- för han tror ju att alla hjälper med benen betyder framåt-fortare.

cathie
0

Ett tips till det jag gör på min häst (som oxå lätt stressar upp sig och går högt med huvudet) för att få honom rund/avslappnad och söka sig längre ned med huvudet är att ställa honom innåt inte för mycket men ändå mer än vanligt och ha ett riktigt bra stöd i handen så hästen vågar söka sig nedåt.

Vet inte om du förstår vad jag menar, men det fungerar riktigt bra för oss :)

// Cathie @ www.cathie.se

Sassenach
0

Jag jobbar för att min häst inte skall få underhals, han går gärna högt med huvudet när han blir upprörd (blir lite "god dag").

När jag longerar honom har jag fasta inspänningar som inte sitter så hårt bara för att han inte skall få upp huvudet, och de skall släppa när han går. Men när jag rider tar jag bort dem för att vi inte behöver dem då.

Jag får en uppfattning om att din häst är stressad, jag skulle nog börja med att få bukt med det. En häst som är stressad har en benägenhet att fortsätta vara spända även om man tycker att han jobbar bra.

Det #15 skrev om att ligga på grusvägar och rulla är inte så dumt, men om hästen är någorlunda säker på foten? ut i skogen över stock och sten. Lång tygel, korta bara för att justera tempot och styra, i terrängen kommer han inte vilja gå fort för då kommer han snubbla.

Går det bra, upp på vägen, skritta, trava och galoppera, gärna på så lång tygel som möjligt. Då tror jag han kommer tagga ner och du kan börja kommunicera med honom och du kan lägga mer och mer press på honom genom att jobba med honom igen.

Det är nog hur jag skulle göra.

cheezecake
0

Vet inte om det är så bra att låta honom gå a sig själv i terräng. När han blir stresad och spänd kan han vara lite oförsiktig med hur han går.

Han vill ju gärna komma undan bettet så mycket som möjligt. Tror nån att det skulle funka bättre att ha mer kontakt med hackamore istället ?

Fiona
0

#46 Dom brukar lära sig ganska fort att slå av på tempot för att sätta fötterna rätt!

Jenny

Medarbetare på Mode & Skönhet iFokus - sajten om mode, skönhet, smink, glitter & glamour!

Kika gärna in på min blogg

marinelady
0

#45 Slår han ihjäl sig så lär han sig, dom saktar av eller ramlar och sen saktar av.. hur ska han annars lära sig? Lite som när barn lär sig gå..dom ramlar också..