Dressyr iFokus

Dressyr

Etikett: dressyrens-rörelser
Läst 1479 ggr
[Hamster95]
0

Liten tanke

När folk ska få hästen på tygeln sitter många och bankar på hästen. Ni tror inte att hästen då söker sig ner för att den får ont? Jag menar tänk dig själv att få ett par hälar inkörda i sidan ofta. Inte så skönt?

Detta var bara en liten tanke.

Peppe
0

Det har jag aldrig sett…?

Medarbetare på ~`Dressyr´~ och ~`Harry Potter´~

[Hamster95]
0

Jo men att typ "driva" hästen i form.

RC70
0

Är inte själva poängen med den korrekta formen att man ska rida hästen till handen? Alltså driva hästen till handen ? Lr är jag helt ute och cyklar?

Kristall
0

#2: Inte sitter man väl och bankar för det..?

Jag lyckas då få hästar att gå i en ok form utan att sitta och sparka med hälarna. Det finns ju faktiskt andra sätt att få en häst att gå framåt. ^^

Med vänliga hälsningar, Sanna Johansson

Besök gärna min blogg :)

MiaMaria
0

Meningen med hästen i form är att den ska söka sig dit bakifrån genom drivning. De du sett som "bankande" är inte de en ryttare som sitter ner med avslappnade ben?? Då åker benen ut o in från hästen, för att förklara de lätt…

Linnea
0

Driva och sparka på är helt skilda saker enligt mig. Driver gör man med hälar/vader/säte. Sparka på är sånt som mest yngre barn gör och då lyfter dom ut benen helt från hästens sidor för att sen kicka till.

Skynda långsamt så går det fortare.

kaka1234567
0

Som sagt driv och sparka är 2 olika saker.Men för att få ned hästens back del gäller de att driva till handen och sen kär bettet och handen till för koriskeringens skull.Alltså fin slipningens skull.Man ska igentligen inte annvända hand alls för att få den korekta formen.Allt kommer med drivning,energi ,framotbjudning.

Oftast när man siter och bankar kommer hästen bara att springa och inte villja arbeta ovs .

_Mvh kaka
_

Medarbetare på Arabiska fullblod,Burfåglar,undulater,Irish Cob och NH ifokus

exitingsvillemo
0

hela grejjen med att en häst bör gå i form, är ju för att den ska höja ryggen och orka bära en ryttare på ett korrekt sätt.

En häst som sparkas på/dras i munnen/tillfogas smärta arbetar inte korrekt.

Så svaret är: Nej, en häst går inte i korrekt form för att man utsätter den för obehag.