Hingst på mödernet.
Jag sitter och drömmer mig bort och letar det totala drömstoet att avla på, jag har sen tidigare erfarenheter upplevt amiral avkommor som mycket trevliga ridhästar som gillar att arbeta, så i min lilla dröm står ett sto med amiral som far högt upp på listan.Men hur ser det egentligen ut med andra generationens avkommor av många hingstar.
Har någon erfarenhet av hästar som har amiral på moders sidan?
Vilka hingstar har ni upplevt lämnar bra avkommor i andra generation?
Jag har kommit i direkt kontakt (ridit själv eller sett ridas) med tjugotalet hästar med Amiral på olika ställen i stammen. Gemensamt för majoriteten av dessa hästar är att det varit mycket hästar att rida. Mycket egna viljor, till viss del skarpa. Det finns säkerligen flertalet trevliga hästar med Amiral i stammen, men dessa har inte jag träffat på.

Hm det kanske ligger i hur man vill ha sin häst, jag gillar hästar med egna viljor och lite skärpa och tycker om kroppskonstitutionen som finns hos amirals avkommor. Korta och kompakta med bra gångarter och ofta en trevlig halsansättning (enligt mig). Sen har amiral en sto linje bakom sig som han delar med en annan hingst Trombon, och där har jag också sett ett antal avkommor som jag gillar. Kanske är det stolinjen jag gillar snarare än hingsten i sig ;).
Jag håller ju inte på med Halvblodsavel, men är väl hyffsat insatt iaf ;)
Jag skulle, utan tvekan, ha Pascal på mödernet. UNDERBARA hästar!! Har en Pascal 4a åring hemma i stallet som bara är helt o hållet underbar i allting. Har varit ute hos Bertil Andersson (han som hade Pascal) och träffat en hel hoper med Pascal avkommor, underbara är det bästa ordet.
bland de svenska så skulle jag gärna ha ett bernstein eller mastersto!
Men det absolut viktigaste är en bra och fertil stofamilj!