Rädsla för galopp
Hej! Måste be er om hjälp nu, jag hoppas att ni kan 
I december, en vecka innan jul red jag en turridning på Fors Gård. Jag får en häst, Pila som är ett sto född 1988. Jag sätter mig glatt på henne för att rida nya hästar är ju alltid kul tycke jag. Turen går bra och Pila går fint, tölta ville hon inte men det bryr ju jag mig inte om eftersom att jag inte är islandshästryttare.
Allt går skitbra tills mörkret kommer och DÅ bestämmer turledaren att vi ska galoppera. Då händer det, efter 10 meter i galopp stannar hästen framför av nån anledning. Min häst ville inte stanna utan tokskenar med mig. Mammas kompis skriker till dem där framme ( som racar) att de ska stanna med en fråga, inga svar. Då sitter jag på sidan på min häst och försöker med all kraft få henne att stanna vilket jag lyckades med ( som TUR var).
Efter detta har jag blivit tokrädd för galopp, stoet på ridskolan slängtravar innan galopp och inte mycket bättre det. Hur ska jag göra för att våga igen?
Mitt tips är att be och få en lättgalopperad häst på nästa lektion, en som lyssnar och är välskolad som inte slängtravar innan galoppen. Be att få bli longerad och berätta vad som hänt och att dju är jätterädd.
själv är jag rädd för att sitta upp utanför gårdsplanen om jag av någon anledning måste sitta av. samt att galoppera själv, men när jag väl har gjort det så känns det lättare o lättare för varje gång.
Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.
Oj oj oj lilla Pila, den hästen har man ridit ett par gånger :) !
För att överkomma sina rädslor så måste man "upp på hästen igen". Nu menar jag inte att du ska rida lilla Pila igen, men för att våga måste man pröva! Det bästa är att hålla i sig o sedan märker man att det är inte så farligt ! :) Lycka till!
Hon är skitball, beter sig som en unghäst fast hon är 21
Jag satt med korta tyglar resten av ritten och försökte ställa henne i hopp om att hon inte skulle dra iväg igen. Fast Katina är min favvo <3
Jag tänkte galoppera på Madonna ( ponnyn på ridskolan) men hur får man bort slängtraven?
#3 förbered hästen ordentligt på att Ni ska fatta galopp. Gör en halvhalt och lägg en över-tydlig galoppskänkel.
Lägg till spöt som en extra skänkel om det behövs.
Börjar hon slängtrava plockar du tillbaka henne i arbetstrav och börjar om, tills hon verkligen greppar att det är galopp Ni ska ta.
Lycka Till =)