Galoppfattning
Har upptäckt att folk fattar galopp på ganska olika sätt. en del mer för innerskänkeln, andra mer för ytter, eller båda lika mycket osv osv
Hur gör ni?
Medarbetare på ~`Dressyr´~ och ~`Harry Potter´~

innerskänkeln kör jag med, och lite ytter.
Medarbetare på Dressyr.ifokus

Jag sitter till på ytter sittben, gör rullande rörelse framåt med inner. Tror det blir korrekt att säga att fattningen för mig görs på ytter för inner.
Gör att ytterskänkel rör sig minimalt bak och innerskänkel tillåts föras fram.
Sedan så ser det inte alltid precis ut så, jag brukar behöva ge hjälpgivning med skänkel på sits då jag sitter och vrider och har mig i sadeln.

I första hand använder jag sitsen, lite som ThunderClap beskriver, Svårt o beskriva, jag bara gör
men behövs de även skänkelhjälper så använder jag både ytter o inner skänkel, fast mer att jag fattar för inner o stödjer med ytter, eller blir de tvärt om?! Hjärnsläpp! Som sagt, jag bara gör
Jag fattar galopp som så att jag tänker "fatta galopp" brukar automagiskt bli en minimal förhållning/halvhalt och sedan för jag fram inner sidas bäckenhalva och bak ytter, vilket gör att benen förflyttas en skvätt och så oftast blir det en galoppfattning. reageras det inte på det lilla så blir det att jag klämmer till litet med skänklarna där de är.
också svårt o beskriva det liksom bara blir ^^
Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

Beror lite på häst, en stark häst som försöker ta bettet för mig samlar jag upp med halvhalt och har ett starkt stöd på ytterskänkeln och en stadig sits så man rider in i galoppen när man flyttar om innersidans bäcken, då har du hästen redan i balans och undviker att den faller framåt i springig galopp..
men vissa hästar behöver bara en framflyttning av innerskänkeln för att fatta galopp, beror lite på hur ägaren brukar göra och vad vi gör för dagen :). Sen är det inte alla hästar som orkar med den samlade fattningen så då får man släppa efter lite och låta den gå iväg och sen samla upp eller korta upp så mycket den orkar..
Med Belin går det nästan automatiskt. Tänker "galopp" och flyttar innerskänkeln lite framåt och kramar om med skänklarna. Eller, så tror jag att jag gör, tänker inte så mycket på det då det går så naturligt när jag rider honom..
Med "svårare" hästar är det lite individuellt, men t.ex. så samlar jag upp hästen lite med en halvhalt, gör den uppmärksam, har ett litet stöd på yttertygeln och ställer den lite innåt med innertygeln, flyttar fram innerskänkeln och kramar bestämt om hästen med skänklarna. Då brukar det funka. (:
Med vänliga hälsningar, Sanna Johansson
Besök gärna min blogg :)