Nyheter om Rollkur
Nu kommer rollkur att förbjudas, men LDR kommer vara tillåtet, se "förklaring", citat från tidningen ridsport
_"Oavsett vilken huvud- och nackposition hästen intar - har den framkallats med tvång/våld* är den oacceptabel. (* översättning av aggressive force)
Rollkur/hyperflexion definieras från och med nu som böjning av hästens hals genom tvång/våld* - och är därför oacceptabel. Tekniken som kallats Low-Deep and Round (LDR), låg-djup och rund, ger böjning utan överdrivet tvång och är därför acceptabel."_
Kommer bli spännande att se hur de kommer dömma detta på framridningar, misstänker att de kommer bli ett himla liv om de 
Läs mer här
Hellre att det blir liv än att folk bara skiter i det :)
och LDR är inte när hästen går med mulen i bringan så det ska nog ordna sig :D
Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

Jo men de jag tänker på är bedömningen av de på tävlingar, mkt kommer nog bli förväxlat. Om de är någon som blir "dömd" att rida RK så lär de säga emot o säga att de är LDR osv. Typiskt exempel är ju Patrik, men de är ju diskutterat till oändlighet här redan och nu är han oskyldig har de ju beslutat

Jag tycker du missar den viktiga delen.
Att all våldsam ridning/agressiv ridning ska ge bestraffnignar till ryttarna.
Det andra tycker jag är ren BS, att splittra hårstrån. Att sätta olika namn på exakt samma sak beroende på hur man kommit dit? Vad är menignen med detta?
Och det är väll få ryttare på högre nivå som ändå genom våld tvingar ner sinna hästar i ldr/hf, utan genom tvång och manipulation. Och tvång använder jag iallafall på min häst, så att säga att bara för att det är tvång är det fel kan jag iallafall inte motivera.
Jag läste det hela på engelska hos Dressage Daily för att få närmare orginal, Euro Dressage hade nästan exakt samma ord för ord, så gissar på att det är den exakta press releasen.

Jag är inne på samma spår som Mia, alla har olika syn på RK och LDR, och skulle då någon komma fram på en tävling och säga att det där ser ut som RK så skulle ju ryttaren i princip kunna säga att hästen inte är tvingad till placeringen där den har huvudet och att det är LDR.
Men det är ju en bra början i alla fall :) Tycker det är mycket positivt att dem förbjuder RK numera :)
Medarbetare på Dressyr.ifokus
#3 Inte så insatt, vad står BR för?

#5 Enda BR jag kan komma på är radbyte när man skriver. Tror du menar BS? BS står i detta fall för bullshit, dvs inget hästrelaterat ord ;)

Förkortningarna som förekommer är, från sett den #6 har skrivit
LDR - Low, deep & round
RK - Rollkur
HP - Hyperflexion (dvs samma sak som RK)

Jag funderar fortfarande över hur de kan tycka att det är en bra definition på en form med hur man kom dit, och ingenting alls om hur själva formen ser ut… Har funderat på det och blir inte klokare med deras ordval. "The group redefined hyperflexion/Rollkur as flexion of the horse's neck achieved through aggressive force, which is therefore unacceptable." Är detta bara en del utav själva definitionen och det finns en äldre som de bara lägger till detta på, eller är detta all defintion som nu är på fyperflexion? Någon mer klartänkt eller bättre vetande än mig?

tog bort, gör en till tråd istället.
#6 Ja, jag menade såklart BS. Har aldrig sett någon använda en förkortning för bullshit :P
Jag tycker att det är bra att det händer ngt, det är alltid en början. det kommer bli mkt intressant att se hur de kommer att bedöma för det är ju väldigt flytande gräns..

Jag tycker om Häst Magazinets tolkning på det hela.
"--- kom fram till att inga regeländringar behövs, att nuvarande riktlinjer för stewards ska utvecklas och att aggressiv ridning inte är tillåten. Däremot är det okej att rida hästarna i denna form om det sker utan aggressiv ridning. * Dessutom kan man tänka sig sluten TV-övervakning (inte öppen, vilket förstås är det enda rätta) av framridningen på vissa tävlingar."